Jump to content

Svingmontasje av Leupold STD


fat_dog86

Recommended Posts

Noen som har prøvd å bygge om en Leupold std montasje til svingmontasje?

 

Lodde fast den ene skruen på bakre basen, slik at denne ikke flytter seg, og enten skifte ut eller modifisere den andre til noe som kan skrus for hånd? Det burde jo returnere til null like godt som en svingmontasje, selv om det blir litt mer tungvindt i bruk.

Prisen vil jo være en femtedel av en skikkelig en...

Link to comment
Share on other sites

Tja, hvordan skal jeg forklare det da :?

 

Dersom den ene sida, i den grad en kan snakke om sider på noe rundt, er flat så holder det med en halv omdreining, eller så av skruen for å "åpne" montasjen. Denne flata vil da komme i plan med flata på den bakre basen. En kan dermed svinge av kokkerten uten å skru skruen helt av.

Link to comment
Share on other sites

eller lag deg en hendel på den sida det er snakk om. de fåes også vissnok kjøpt om man er god på google :)

 

 

Er vel muligens en slik jeg mener, men vil tro denne også kan tilvirkes med å modifisere den originale skruen.

 

...og med kokkerten mener jeg selvfølgelig kikkerten :oops:

Link to comment
Share on other sites

Den løsningen der fantes visstnok i salg for noen år siden. Altså en hendel du bytta ut den ene skruen med.

Du kan lage en selv ved å slipe av siden på den ene skruen og lodde/sveise fast en hendel. Så skrur du skruen så langt inn at den slipte siden er ned, å du bare vrir hendelen 180 grader så er kikkerten løs. Dette krever at du setter den andre skruen fast med feks araldit.

 

Jeg for min del har med et kronestykke så skrur jeg bare høyre skruen helt ut å bytter kikkert.(venstreskruen min er limt fast med araldit.) Treffpunktet kommer tilbake til null når man strammer like mye hver gang. Har ikke gidda lage en slipt skrue med hendel.

Link to comment
Share on other sites

Pilkington er korrekt ja. Har søkt fram litt info...

Et stykke nedpå sida, på linken under er systemet beskrevet:

http://books.google.com/books?id=zjpbG1NE970C&lpg=PA300&ots=nGC_MByMgn&dq=leupold%20PILKINGTON&hl=no&pg=PA300#v=onepage&q=leupold%20PILKINGTON&f=false

 

Ser jo for øvrig ut som ei bok man skulle lest mer i!!

 

Et bilde av patenten, riktig nok satt på Redfield sin base, men var laget til Leupold orginalt:

pilkingtonlever.jpg

Link to comment
Share on other sites

In the past, I have used the Redfield JR or SR system complemented with the Pilkington Quick Detach lever. This worked very well for me in several rifles, if I took the precaution of case-harden the top of the front base and dove-tail of the front ring, to avoid excessive wear in repeated removals.

 

Det eneste som jeg tenker er svakheten med standard montasjen er akkurat det han skriver her. hentet fra http://www.precisionhuntingandfishing.com/forum/index.php?showtopic=5471

Jeg har sett at det blir spor i det myke metallet når montasjen vris av og på.

 

Da blir mitt neste spørsmål litt OT.

Er Leupold sin QR-montasje så dårlig at modding av en standardmontasje er interessant?

Jeg har flere standardmontasjer og har aldri prøvd de andre ettersom standardmontasjen er fantastisk.

Jeg synes de andre ser litt "lealaus" ut.

Link to comment
Share on other sites

Dette krever at du setter den andre skruen fast med feks araldit.

 

Holder det å bruke loctite på gjengene eller? Og kanskje legge på en dæsj med loddetinn?

Om du har locktite som holder godt så er det sikkkert bra nok. Jeg brukte araldit for det hadde jeg tilgjengelig der og da. I tillegg limte jeg hele skinna fast med araldit, og skruene mellom skinne og låskasse er låst med araldit. Jeg vil tro den skinna sitter ;)

 

loddetinn er ganske mykt? (om det ikke er hardlodding, å det syns jeg ville vært litt overkill?)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

"Holder det å bruke loctite på gjengene eller"

 

Det var det jeg gjorde.

Samt at jeg saumfaret markedet etter P.leveren.

 

Og ga opp.

 

Skulle jeg få noen til å lage til meg (er null komma null til slikt selv) - var kostnaden såpass at jeg fant ut at QR kjøpes.

 

Så nå har jeg QR på x antall våpen - samt noen EAW-sving og hakemontasjer (fra hine hårde tider :) )

Link to comment
Share on other sites

Det var en spennende tanke :D

Jeg ser for meg at det er best å bare slipe ned underkanten på skuen og avrunde og polere kantene for å slippe oppskraping av ringen.

Da må du riktignok ha et skrujern eller tilsvarende med deg, men fordelen er at du kan sette skruen fast når kikkerten er av, slik at den "superduprecustombygdeleveren" ikke henger løst å slenger.

 

Jeg låser alltid venste skru med loctite, uansett om jeg ikke tar av og på så ofte.

Noen anbefaler også bedding under skinna.

Jeg legger loctite under skinna mest for å holde vann borte.

Link to comment
Share on other sites

QR får jeg ferdig tilpasset fra fabrikk, men er i tankene på å få tilpasset en STD-base. Børsa bygges jo hos børsemaker så det samme, så han tar neppe så alt for mye for å slipe litt base mens han er i gang... Må ta en tlf oppover så det samme og sjekke mer om løp, så skal i alle fall høre hva han tar.

 

EDIT:

Ser Redfield har baser. Disse funker jo på samme måten, så da har jeg muligheten der! Midway S har dem, men ikke på lager. Får lete andre steder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fortsetter å fundere på hurtig demontering av std. montasje.

202934.jpg

Hodet til en stemmeskru for trommer sveiset på høyre festeskru på std. montasjen.

 

Og med denne i lomma som verktøy til demontering. Burde det gå rimelig kjapt å skru skruen helt ut.

203972.jpg

http://intune.no/index.php?action=prodkort&mod=object&oid=25153&sess_id=e24214348b5db4f480d318920412f974#

Denne kan stilles mellom å rotere 1 eller 4 ganger per omdreining.

Link to comment
Share on other sites

alt kan mistes. Alle skruer som ikke er låst på en eller annen måte kan løsne. Altså kan en slik hendel gjenge seg ut 1/2 omdreining og kikkerten være løs. Det kan skje. Akkurat som man kan miste skruen om man skrur den ut. Jeg løser det ved å skru den inn igjen. Da mister jeg den ikke.

Regner med en hendel og kan løsne og falle ut? Den er og bare skrudd inn.

Link to comment
Share on other sites

Hendelen vil ikke kunne rotere helt rundt, da den stopper mot kassa, og vil derfor holdes på plass.

Jeg ser for meg en skikkelig tight fit, med en avrundet overgang der man skjärer hakket, slik at den gradvis strammes med mer trykk inn på ringen. Da bör man kunne stramme hardt nok for at den ikke drar noe sted!

Utforming på hendelen vil også få mye å si for om den lett huker seg fast i ting som kan lösne den.

Link to comment
Share on other sites

Spørs litt på hvor lang hendelen er for om den vil bli stoppa av kassa.

Tight fit er kansje bra. Men jeg har et spørsmål, hva er målet med hendelen? Å kunne ta av kikkerten eller å kunne bytte kikkert?

Jeg har nemlig 2 kikkertsikter til mauseren min, de er på hvert sitt sett ringer, å med det ene settet ringer går skruen 1/4 omdreining lengre inn, noe som gjør at man man ikke kunne brukt en slik hendel uten videre i mine øyne(man må da justere på den andre kruen, altså er det ikke fortgjort om den andre skruen er "satt fast".

Link to comment
Share on other sites

På sikt å kunne bruke to kikkerter, men först og fremst å kunne ta den av på enkelt vis. Problemet du nevner löses med sliping på den bredeste ringen...

Jeg liker å lage ting selv, og ha ting som andre ikke har, derfor er det mest interessant...

 

Grunnen for at jeg ikke vil ha vanlig QR er at jeg er av den formening at det skal väre minst mulig dill dall på sluttstykkets side. Altså venstresida for oss som skyter som skikklige folk (dukker)...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...