Jump to content

Benelli m2 eller comfort?


corvus

Recommended Posts

Av praktisk betydning for meg er forskjellen at M2 har forhøyet sikteskinne. Kan da ha montert weaver/pitcanny skinne og beholde denne montert. Dvs at man kan ta av selve kikkerten og bruke hagla uten kikkertsikte uten at weaver/pitcanny skinna er i veien for kornet på løpet. Har selv M2 med 60 cm løp. Ville ikke ha valgt lengre løp. Ingen praktisk betyning annet enn for balansen. Dette bør prøves og ikke baseres på hva andre mener er bra for andre typer hagler. På en o/u hagle vil jeg ha løp på ca 66-71 cm.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Comfort, og denne kan man ikke sette magasinforlenger på - noe man kan på M2. Til gjengjeld har Comfort'en så et lenger (og etter min mening bedre) forskjefte. Comforten er vel såvidt lettere enn M2, og har i utgangspunktet litt høyere stokk (som jo kan justeres med shims på begge 2). Husker jeg ikke feil har Comfort'en en litt "mykere" finish på kolbe og forskjefte, som gir lett bedre grep.

 

Jeg valgte 65 cm løp på min, noe jeg synes er OK også på lerduer. Har faktisk ikke prøvd den på jakt ennå, men kan ikke tenke meg at 65 cm blir noe for langt å dra på i skogen. Noe lenger løp tror jeg ikke man har nytte av, med mindre det er til konkurransebruk. Vet at noen med hell har brukt Benelli Supersport med 70 cm portet løp på lerdue.

 

Begge haglene leveres forøvrig med ganske kort stokk, så har man antydning til lange armer bør man sørge for å få den levert med den lengste kolbekappa (35 mm?). Ekstra kolbekappe (finnes vel i 15, 25 og 35 mm tror jeg) er forøvrig halvdyrt...

Link to comment
Share on other sites

Har en Comfort jeg også.

Støtter det jc.gulbrandsen sier om denne og M2, største forskjellen på disse er lengden på grepet foran og materialet i stokken. Siden jeg liker å skyte med venstre hand godt ute på forstokken var jeg aldri i tvil om at jeg måtte ha Comforten, M2 er vesentlig kortere der. Comforten er belagt med en type tynt kunsstoff som gjør stokken litt myk i overflaten og gir et særdeles godt grep, selv i våt tilstand. Min har også 65cm pipe, det passer meg og min skytestil godt og jeg treffer bra med hagla. Skyter Trap, Figursti, Lerduesti, Sporting og litt Skeet samt at jeg bruker den til jakt. Det stemmer at de er litt korte i stokken, jeg bruker derfor også den tykke bakkappa.

 

Min Comfort nærmer seg 20 000 skudd på 3 år, og til nå helt uten vekslingsfeil eller forkiling. Innvendig slitasje i mekanisme/kasse er så liten at du tror det ganske enkelt ikke, det går an å se at hagla har vært skutt noen ganger, ikke mer. Helt rått.

 

Jeg er i ferd med å kjøpe en Benelli til, men nå blir det en Cordoba med 70cm porta pipe, litt annen låskasse og noe høyere skinne. Dette er mer en konkuransemaskin. Link: Benelli Cordoba.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i ferd med å kjøpe en Benelli til, men nå blir det en Cordoba med 70cm porta pipe, litt annen låskasse og noe høyere skinne. Dette er mer en konkuransemaskin. Link: Benelli Cordoba.

 

Kanskje litt off-topic, men: er Cordoba egentlig for det norske / europeiske markedet? Linken din er til Benneli USA, finner umiddelbart ikke noe om denne på http://www.benelli.it/Articoli/Famiglie.asp?IDTipo=1 eller den norske importørens sider (http://vaapensport.com/benhagl.htm). Eller er Cordoba er ny betegnelse på den som de kalte Supersport (som bl.a Kenneth Aspestrand skjøt/skyter med)?

 

Anyway, her er en Cordoba med 75 cm porta pipe til salgs: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19794192

Link to comment
Share on other sites

Kenneth og Jakt og Friluft fører begge Cordoba så jeg vil tro at Våpensport tar inn denne. Nettsiden deres er sikkert ikke oppdatert. Cordoba er nøyaktig samme hagla som SuperSport, men med matt stål i stede for blankt og med ComforTech stokk i stede for carbonstokk, den siste er det dessuten minimalt med carbon i... :wink: 75cm pipe synes jeg blir i overkant lang.

 

Har sett den på finn.no men den er dyrere en det jeg får en spell ny for. :wink:

 

Kenneth skyter mest M2 og DT10 for tiden. M2 pga at den kan utstyres med langt magasin.

Link to comment
Share on other sites

ja, men da senset jeg rett. jeg forbinder det ordet med mange runder frem og tilbake i dojoen med spesielt fokus på 2 blokker mens vi beveget oss i denne stillingen, sanchin dachi. Husker ikke navnet på disse "ukene", men store, runde bevegelser, som ender med et dobbeltstøt eller blokk ovenfra og ned. Morsomt. Minnene strømmer på.. :evil:

 

Tillater meg denne digresjonen i all den tid det faktisk er mitt eget spor :D

 

Takk for innspill, saken anses som avklart; det blir comfort og 65 cm løp. Visste heller ikke om mulighetene for å kunne velge lengre kolbe.

 

ø.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Noen som har prøvd å montere kikkertsikte eller andre siktemidler på M2???

Har gode erfaringer med kikkertsikte på kombi og drilling. Har en benelli crio, men kunne tenke meg muligheten for å sette på f.eks en doctor/aimpoint eller noe slikt på hagla, og M2 har den muligheten.

Fant litt om mulighetene man har her:

http://www.benelliusa.com/parts_and_acc ... optics.php

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Ser at M2 har forhøyet sikteskinne i forhold til Comfort'en. Hvordan er det å skyte med dette? Jeg mener når sikteskinna først starter litt ute på løpet, og endatil er forhøyet. Ikke sikkert dette betyr noe, men min betraktning her jeg sitter og tenker (kanskje altfor mye..) Erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 year later...

Hei!

 

Jeg har en Benelli Comfort og er på jakt etter ett slikt sikte. Dersom du ikke allerede har solgt denne braketten så er jeg interressert. Vet du evt hvor jeg får kjøpt dette dersom du ikke har dette for salg lenger?

 

Hogne tlf 95873678

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...