Jump to content

Härkila drever, lynne?


Guest Sako338

Recommended Posts

Hallo.

Siden 2000/2001 har jeg tatt til meg omplassering/problem hunder, som folk av en eller annen grunn,

ikke har funnet brukbare i jakt sammenheng. 70% av disse har stortsett blitt brukbar til jakt og en av disse

endte opp som den beste støveren jeg noen gang har prøvd. Noen av hundene har fortsatt sin reise

til folk jeg stoler på som ikke har tid til å trene opp hundene selv, eller ikke tørs å ta på seg den oppgaven, og noen tok jeg igjen selv. Det har stortsett vært støvere og settere.

Men med et nytt behov og større krav til neste hund, har jeg innsett at jeg må starte med en valp denne gangen.

Jeg har vurdert 2 raser, Tysk jakt terrier og drever. Valget fallt på sist nevnte etter ønske fra min

på alle måter bedre halvdel. Altså, drever.

Vi har ei lita jente på snart 3 år. Det har fra alle disse som har vært innom meg, bare vært en hund som har bydd på

problemer og utgjort en trussel, et nervevrak av en dunker. Nok om det.

 

Jeg tok kontakt med noen oppdrettere i Norge og noen i Sverige. Snakket med en del forskjellige folk

ang de forskjellige linjene, og valget falt på en Härkila tispe.

Men så i går fikk jeg en tlf fra en person jeg har god tiltro til, som var veldig skeptisk til Härkila hundene.

Den gangen han hadde kjøpt drever, fikk han klar advarsel om disse hundene. Hans ord: Ikke bra gemytt på dem.

Vet ikke helt årstallet han kjøpte, men en gang på slutten av 90 tallet tror jeg.

 

 

Er det noen som har noen erfaringer med disse linjene? Er dem blitt for store?

 

 

Sako338

Link to comment
Share on other sites

Har to bekjente som også har tisper fra Härkila, begge vil jeg beskrive som "grinete" hunder selv om eierene kanskje ikke deler denne oppfatningen. Hadde besøk i hagen av den ene for noe 4-5 år siden, hun oppførte seg truende mot alle jentene som satt ute. Eier kom sletrende etter og sier: "Pass dere for bikkja, hu der ække helt go i hue". Det hele endte med at både samboeren min og datteren ble livredd for hunden. Vet egentlig ikke om det er eier eller hund som er problemet her, men uansett en ubehagelig opplevelse for jentene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt to Drevere direkte nedad fra nevnte oppdrett.

Begge har vært "for meg" fantastiske jakthunder men de har vært skarpe og til dels "sure". Dette var fra kull i -97 og 2002.

Kan nevne at hanhunden måtte omplasseres da vi fikk dattera vår. Vi forsøkte i to år ,men tok rett og slett ikke sjansen etter noen episoder. Trist, men hverdagen.

Om dette er et problem i dag vet jeg ikke, men de hadde ry på seg for å være grinete tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Härkila har blitt ekstremt store og oppdrett drives vel som 100% jobb der borte, om jeg ikke tar helt feil?

Jeg kjøper og ville heller aldri kjøpt hunder av sånne folk, greit at de kjører mye kjente og gode linjer, men for mange sklir dette litt ut og profitten blir mer viktig en rasen.

 

Hobby oppdrettere og mer ivrige ildsjeler syns ofte jeg er de som får frem de beste hundene. Personer som har 1-2 hunder har også ofte et mye nærere forhold til bikkjene og bikkjene er mer vant til folk en bikkjer som lever 24/7 i hundegård og kun blir brukt på jakt.

 

Min oppfordring snakk med avlsrådet i dreverringen norge, de vill garrantert kunne styre deg inn på kombinasjoner som passer dine behov!

 

http://www.drever.no/

Link to comment
Share on other sites

Vel, drever hadde vel generelt dårlig ry som familiehund for noen år siden, men generasjonene hos hund løper forholdsvis fort og lynne er mye mer fokusert på nå enn før. Tror vel at generelt er lynnet i dei fleste raser, (også drever) mye bedre nå enn før, men man kan jo av og til møte dårlige individer. Jeg vil i hvertfall påstå at Härkilas oppdrett er noe av det mest seriøse og målrettede som finnes, selv om de driver stort. Men med såpass mange hvalper solgt vil det vel av og til dukke opp tilfeller av hunder som ikke er helt topp gemyttmessig. Men om alle disse, er det vel stor sjanse for at eier også har sin del av skylden for problemene? Du har vel selv også erfart dette gjennom å ha tatt deg av omplasseringshunder? Nei, jeg trur at dette er ett bra valg, og härkila ville helt klart blitt tatt i betraktning om jeg skulle kjøpt valp selv!

Lykke til!

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Har 2 kamerater som har måttet avlive dreverene sine pga ustabil lynne.

Litt vondt å innrømme for de ildsjeler som har drever, men.....

 

Kjenner også til andre som har drevere som er 100% familiehunder.

 

Føler kansje at det er litt sjansespill med drever, kontra Beagle f.eks.

 

Mens jeg igjen har en del dårlige erfaringer med beagle, og i tillegg regnes beagel for å være en stri hunderase, mens drever er med føyelig..

Link to comment
Share on other sites

Takk igjen for mange bra synspunkter.

Dette med eier relaterte problemer er jeg klar over ja. Og jeg er fullstendig klar over at

dem driver stort i Härkila.

Så klart, en av baksidene med å drive stort vil jo nødvendigvis være mindre mulighet til å

sosialisere valpene før de selges.

 

Men stort sett alle hundene jeg har motatt, er det manko på bruk som i hovedsak har vært "problemet".

En jakthund som skal stå, i ordets rette forstand, i kjetting eller hundegård 11 mnd i året kan som regel

ikke bli gode jakthunder. For ikke å si at det kan være en fin oppskrift på å få mange spennende lyter og

artige oppførsler. (sofa spisende beagler, tepperistende hamilton, apporterende finskstøvere osv)

Og derfor er muligheten til å få erfaringer fra her inne, uvurderlig.

De fleste som er her, er som regel "jaktidioter"...ikke ulikt meg selv...

Hvis dem med normal håntering (dressur), daglige gå/sykkel turer, MYE tid på jakt og muligheten til å være en del

av familien 24 timer i døgnet, enda viser sure tendenser eller aggresivitet...da mener jeg at det er lynne som ikke er bra.

Og mitt inntrykk er at det er veldig mange gode hundefolk her inne. Så derfor sender jeg ut spørsmålet.

 

Jeg legger merke til at pila svinger litt begge veier, og flere jeg har snakket med har ment at

det skal være gode muligheter uansett å få det "riktige" jakthue på en drever, men at det er

delte meninger og erfaringer om gemytt osv.

Setter stor pris på andre synspunkter jeg kan ta med i avveingen for og imot.

Så igjen takk for bidragene!

Link to comment
Share on other sites

Spør du meg, så er en telefon til ett avlsråd noe en bør ta.

Dette er personer med enorme kjenskaper til den respektive rasen og de sitter også på informasjon om alt fra lynne til jaktlige blodslinjer. De har også oversikt over planlagte kombinasjoner/kull.

I tillegg vill jeg tro at du vill få rede på hvilke linjer om kjører "hare/rådyr/reve jagere" for din del som ønsker en kombi hund, så gjør du ikke jobben din lettere om du ender opp med en hund fra såkalte "reine harelinjer".

Det er min mening, sikkert mange andre som mener noe annet! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble godt kjent med en dreven drever-kar fra Sørlandet, han som introduserte meg til jakt med kortbeinte hunder med nettopp drever av härkila-linjer. En meget trygg og snill hund, det var ikke noe problem å gå bort og klappe bikkja når hun bustet på rådyret. Det sier det meste for meg. Også valpen etter henne var like tillitsfull.

 

Han forklarte at dreveren de siste 20 årene har fått mye bedre lynne, også fra Härkilas. Tidligere måtte jaktlaget holde seg 50 meter unna rådyrfallet mens eieren nærmet seg bikkje og rådyr med kjepp og vernestøvler fremst, som han beskrev.

 

Mulig det henger igjen noe gammelt "ondt" blod ennå som beskrevet over her, men jeg tror det er veldig individuelt fra bikkje til bikkje.

Link to comment
Share on other sites

Spør du meg, så er en telefon til ett avlsråd noe en bør ta.

 

Jeg har også gjort det. På mer enn drever :wink:

Men skader ikke med mer eller mindre objektiv/subjektiv (stryk det som ikke passer) informasjon

fra andre.

Link to comment
Share on other sites

hei sako. det finns forskjellig lynne i alle raser, begynte med en petit hanne som første hund og fikk mange annbefalinger om og skaffe meg en slik pga hundens lynne. Jeg hadde den i 3 år før den blei omplassert til et hjem uten barn, noen feil gjorde jeg med hunden i oppdragelsen. Men ingen så store at hunden skulle vise et dårlig lynne, men nok om det.

Fikk en ny petit tispe som er verdens snilleste med et hærlig gemytt. Ho har snart blitt 2 år og vi bestemte oss for å anskaffe en drever tispe og nå har jeg en liten drever tispe siden av meg i sofean på 9 uker mens jeg skriver :D

Hvordan lynne hennes vill bli vet jeg ikke, men virker som en trygg liten valp :D Men en ting er sikker, så lenge jeg har små barn så vill jeg ha hunder med godt lynne som jeg kan være trygge på ellers så omplasserer eller avliver jeg dem.

 

Tror nok lynne som dreveren var kjent for er avlet mer eller mindre bort, men tror nok det er en rase som enkelte individer lider av og stå allt for mange timer i hundegården. Noe som fører til lite lite kontakt med folk og gjøre hunden usikker i ulike situasjoner noe som skaper dårlig lynne.

Link to comment
Share on other sites

Mens jeg igjen har en del dårlige erfaringer med beagle, og i tillegg regnes beagel for å være en stri hunderase, mens drever er med føyelig..

 

Jeg er fristet til å si at beagle VAR sånn, men at mye av den striheten er avlet bort. Beaglene jeg har i dag er ikke i nærheten av den jeg hadde tidlig på 90-tallet. Men, det er forskjell på linjene her også - det skal sies.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Har hat en Drever fra Härkila, og den var helt grei å ha i hus. Jeg hadde den gangen oxo 2 små barn og det gikk bra. Meget stor jaktlyst på den hunden, så det ble ofte lange kvelder før den kom "inn", det var før Astroen kom på banen.

Men det var bare å planlegge d slik at man ikke hadde noen avtaler den kvelden man skulle slippe Dreveren :P , men mitt inntrykk av den hunden var kjempebra, hærlig hund spør du meg.

 

Har oxo hat en norskprodusert Drever, kjøpt av en som den gang satt i avelsrådet (+ 15 år siden) og den måtte vi kvitte oss med, en dag hang den fast i svigerfar og han nektet å slippe, stygg sak.

Link to comment
Share on other sites

Du finner vel knapt drevere uten hærkila-blod, og jeg tror hærkila-linjene har like godt gemytt som andre. Nå må man jo huske at det er mange hærkila-hunder som er like lite i slekt med hverandre som andre linjer. Dreverens gamle rykte som grinete henger nok mer sammen med at det særlig på 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet omtrent bare var hardbarka rådyrjegere som mente at en god jakthund ikke kunne være en inne-hund, som hadde drever. Det ligger i oppdragelsen, er bikkja mye sammen med folk så blir den glad i folk.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk til alle bidrag!

Etter litt diskusjon med min kone, velger vi å prøve en drever fra nevnte oppdretter.

Så da reiser jeg ned til Härkila i begynnelsen på mars.

 

Sako338

Link to comment
Share on other sites

Tror nog att du gör ett bra val. Har jagat tillsammans med Härkilas drevrar i flera år. Har aldrig upplevt hundarna som griniga på något sätt. snarare tvärt om. Hört rykten om att det rensades friskt nere i stallarna för ett tiotal år sen då det börjat bli oönskade egenskaper på vissa linjer. Vet inte om det ligger något i det, men helt otänkbart är det väll inte.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk til alle bidrag!

Etter litt diskusjon med min kone, velger vi å prøve en drever fra nevnte oppdretter.

Så da reiser jeg ned til Härkila i begynnelsen på mars.

 

Sako338

 

Er ei tispe etter topp premierte foreldre til salgs i Marnadal. Sort, hvit med litt brunt på hode. Utrolig pen hund.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...