Jump to content

merkel 32s


corvus

Recommended Posts

kjenner jeg er i skikkelig drillingstemning, og vel vitende om at tiden, før børsa er i hus, nesten er den fineste..! Saken er at jeg i høst har hatt fokus på teori og andres erfaringer før pengene legges på bordet. I dag oppdaget jeg dette forumet og klarer nesten ikke å rive meg løs!!

 

Tingen er: jeg har en merkel 32s på hånden, dvs at om jeg etter endt prøveskyting er fornøyd, ender det med handel. Børsa er produsert i 1965, dette sier meg litt, men fint om noen kan utfylle. Kaliberne er kurante, slik jeg ser det; 12 og 7x57R. Noen jævlig trange borringer, så det ut som, jeg har ikke sjekket ennå. Kanskje 32 gr ladninger blir løsningen der, evt en runde hos en børsis. Jeg lurer imidlertid på om det er noe spes jeg bør ha med i tankene den dagen jeg skal på skytebanen, og nå med fokus på riflebiten. Noen som vet hva som går godt i denne børsa? Med på børsa følger det med hakemontasje og en....var det en kahles 1.5-4.5x24? Tror det. vil det være realistisk å kunne treffe en orrhane på 120 m med et slikt kaliber og dette siktet. Jeg spør nå litt generelt i vilden sky..dere er mange der ute, som har vært ute en vinterdag, i likhet med meg. Jeg har bare aldri hatt drilling med meg før :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tingen er: jeg har en merkel 32s på hånden, dvs at om jeg etter endt prøveskyting er fornøyd, ender det med handel.
Ahh, flott børse! Jeg har sjøl en "S"-modell og foretrekker helt klart sikring oppå kolbehalsen slik det er på denne framfor Greenersikring på siden av kolbehalsen. Da sitter sikringa på samme sted som på hagla og det er mindre fare for at jeg dr*ter meg ut.
Børsa er produsert i 1965, dette sier meg litt, men fint om noen kan utfylle. Kaliberne er kurante, slik jeg ser det; 12 og 7x57R. Noen jævlig trange borringer, så det ut som, jeg har ikke sjekket ennå. Kanskje 32 gr ladninger blir løsningen der, evt en runde hos en børsis.
12/70 og 7x57R er en glimrende kombinasjon med godt utvalg i kjøpeammo. Husk at denne børsa ikke er godkjent for stål, så du må satse på TM eller vismut. Eley lager leirduepatroner i vismut, de er merkbart dyrere enn stål, men de er greie for en liten runde på banen for å få børsa inn i fingrene. "Full pluss drita full" trangboring er ikke direkte uvanlig på disse børsene, og det er nok ikke like godt egnet i skauen. En børsis tar ikke så mange hundrelappene for å åpne boringen(e). Jeg har fått åpnet høyreløpet på min til 1/4, men valgte å la venstreløpet beholde full boring. Mulig du vil ha noe annet.
Jeg lurer imidlertid på om det er noe spes jeg bør ha med i tankene den dagen jeg skal på skytebanen, og nå med fokus på riflebiten. Noen som vet hva som går godt i denne børsa?
Alle børser er forskjellige, så det er vanskelig å svare på dette. Jeg ville startet med å teste Norma Jaktmatch til fugl samt Normas blyspiss. Ihvertfall i 5.6x52R går Normas blyspiss og Normas helmantel likt i mange børser. Jaktmatchen har litt avrundet spiss på kula, noe som kan være greit hvis du skal skyte fugl med helmantel. Da får du også gode tomhylser hvis du har tenkt å lade sjøl. Hvis du lader sjøl, har Raudnakke funnet en helmantel/blyspiss-kombinasjon som ihvertfall går likt i børsa hans. Se tråden hans om Adalheid.

 

Husk at riflepipa "klatrer", særlig hvis du bruker kikkertsiktet. La det gå lang nok tid mellom hvert skudd slik at pipa får avkjølt seg og du får samme treffpunkt hver gang. En stooor termos kaffe, god tid og et rolig sinn er fint å ha når man skal skyte inn en slik dame. La børsa hvile i hendene når du skyter, jeg ville ikke lagt forskjeftet rett i anlegget slik man ofte kan tillate seg å gjøre med ei rifle med frittliggende pipe. Jeg ville også sjekket at jernsiktene går rett, det kan være greit å ikke være avhengig av kikkertsiktet for å kunne treffe.

Med på børsa følger det med hakemontasje og en....var det en kahles 1.5-4.5x24? Tror det. vil det være realistisk å kunne treffe en orrhane på 120 m med et slikt kaliber og dette siktet.
Ja. I gamle dager skjøt folk fugl på topp med åpne sikter. Til rype ville jeg foretrukket litt større forstørrelse, men det bør være mulig å holde minute of rype på 100m også med dette siktet.
Link to comment
Share on other sites

takk for svar!!

 

vedr ammo er det helt sikkert hva ungene i hvertfall kommer til å arve etter meg...så det er ikke noe problem i min levetid :twisted:

jeg er enig med tankene dine om å benytte åpne sikter, jeg var alltid blå av bly på pekefingeren og tommeltotten som guttunge; sleit ut 5 lufttgevær på 10 år. men ikke be meg om å drible med en fotball :wink: likevel har jeg skjønt at opplevelsen av at skuddene klatrer er større ved bruk av optikk, enn uten..?

 

jeg har funnet ut at børsa er fra sverige, en transaksjon som fant sted for et drøyt år siden. Ergo har jeg lite på historikk. Inntrykket mitt er likevel at både skjefte og løp ser uforskammet bra ut, blåneringen er bedre enn på min 201e fra 1998..det var derfor jeg var litt interessert i å høre om det var slik at stålkvaliteten kunne være av det gode slaget fra 1965. Har jo hørt at det kunne variere en smule fra 1970 og fremover en periode, uten helt å ha fått med meg nyansene i dette.

 

Er det noe særlig jeg bør kikke etter i løpene? Skal disse tørrpusses fullstendig før bruk, eller er det å be om rust?

 

Jeg kommer sikkert på mer etterhvert. Takker for alle innspill, dette er bare helt utrolig kjekt, føler at jeg har kommet hjem omsider!

Link to comment
Share on other sites

opplevelsen av at skuddene klatrer er større ved bruk av optikk, enn uten..?
Stemmer nok, det. Når løpsbunten bøyer seg oppover pga. varmeutvidelse følger kornet med. Det gjør ikke kikkertsiktet...

 

Skal disse tørrpusses fullstendig før bruk, eller er det å be om rust?
Siden disse børsene er litt -- skal vi si "følsomme" -- for fukt, pleier jeg å pusse med olje, for så å dra en tørr lapp gjennom pipa en gang. På den måten legger jeg igjen et mikrotynt oljelag som beskytter, men som fremdeles er tynt nok til at jeg ikke merker forskjell i forhold til 100% tørrpuss mhp. treffpunkt og slamming/slagging.

 

Når det gjelder stålkvalitet og årgang har jeg lite å bidra med bortsett fra meget upålitelige tredje- og fjerdehånds feltrykter. Ellers er det jo det vanlige man skal se etter: Skygger, rust og skuddbuler 8) Jeg har funnet ut at lette skygger og milde rustangrep (overflaterust) kan fjernes omtrent fullstendig med denne. Jeg har sett den på XXL til tider.

 

PS: Ikke glem bilder...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 1986 mod Sauer & Sohn drilling i kal 20/76 og 6,5x55. Savner kragepatron i kalde stunder, men ellers veldig fornøyd :D Våpenet har en vekt på 3020g uten kikkert, og det er jeg veldig happy for. Mener dette våpenet ble bygget på samme Suhl - fabrikk som ditt ønske, og de er temmelig like... :)

 

Trur jeg ville finne en drilling i kal 20/76 istedet for 12/70 hvis jeg var deg. Våpenet blir da litt lettere i vekt. Riflekaliberet er selvsagt en smakssak.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

nettopp...hadde jeg ikke tenkt på! elementær fysikk...greit, nå endte jeg ikke opp som rakettforsker, det får gå. Du skriver bilder..menes det bilder av børsa? Hvordan går man frem da?

 

Vedr vekt, har dette aldri spilt noen rolle for meg :D min neste rifle skal ha 19mm løp, minst 65 cm langt! Men det er et annet vakkert eventyr. Jeg har, som tidligere insinuert, i bøtter&spann, med ymse i kal 12. Mulig jeg er miljøskadd etter mange år som jeger og infanterist i Hæren...blir det for lett, vingler jeg mer og merker dessuten smellen i kinnbeinet i større grad. Dessuten blir vekta småtteri nå, siden jeg endelig kan legge igjen riflene hjemme :D

Link to comment
Share on other sites

Du skriver bilder..menes det bilder av børsa?
U bet yer sweet a**. Beklager å skuffe deg, men det var ikke bilder av deg jeg tenkte på. Skjeggete mannfolk i grønne klær ser jeg nok av til å vite at de verken er like tiltrekkende eller lukter like godt som kona 8)
Hvordan går man frem da?
Laste opp bilder til Kammerets bildeserver: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=13&t=3820

Legge ut bilder i tråd: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=13&t=7358

Link to comment
Share on other sites

ha ha!

 

ja, du skal få bilder av børsa :D nå venter jeg på politiets behandling av søknad, deretter må jeg på kurs. Min bror omtaler meg som dinosauren...i lang tid var det mer enn nok å sette seg inn i å betale regninger på nettet :mrgreen:

 

vi har alle våre forcer og svakheter, data er så definitivt en av mine. Men jeg sitter nå og ser på en 5.2 kg novembertiur på veggen min og tenker at det hele går i skjønn balanse.

 

Jeg takker for alle innspill. Vi høres.

Link to comment
Share on other sites

Du kan bruke det siktet du har. Slik jeg oppfatter deg er det ingen baser montert på drillingen i dag?

 

Når det gjelder montasje er det hakemontasje som kler en drilling best. Alternativet er svingmontasje hvor det blir lettere å få tilpasset andre sikter, hvor lengden er vesentlig ulik. Noe annet enn en av disse er etter min mening uaktuelt.

 

Hvis du går for hake, som jeg ville ha gjort, ville jeg ha enten kjøpt, eller planlagt for to sikter. Da ville jeg ha valgt en med liten forstørrelse 1-4x24 til drivjakt og en annen til postering i dårlig lys. Da ville jeg ha prøvd å finne noen som er ganske like lange (inkludert forskjellen i øyeavstand).

 

Men hakemontasje er dyrt.

Link to comment
Share on other sites

spørsmål til kuppern: hva er din erfaring m å bruke skur og korn? Jeg har flere situasjoner i høst med tiur på 60 m, og oppfatter dette som en rimelig grei blink. Men det blir synsing, for jeg har ikke prøvd dette i praksis. Har likevel en ide om at jeg vil bruke børsa uten optikk i all den tid jeg går på lusk uten bikkje. Ser ikke helt for meg at jeg kommer til å treffe noe særlig m en kikkert når det tar laus og hagla er aktuell. Tross alt er jo rifla supplementet..

 

noen som har erfaringer på dette?

Link to comment
Share on other sites

Det gjør du :wink:

 

Ble til at jeg har kjøpt et kikkertsikte til jeg :oops: Leupold VXII 1-4x20. Har en Zeiss Classic 2,5-10x50, men synes den ble litt tung å ha med på småturer. Den blir da med på spilljakt og toppjakt, samt rådyrjakt. På støkkjakt etter skogsfugl ("haglejakt") tar jeg med Leupolden, som har halve vekta. Bare så det er sagt, det er også grunnen til at det ble Leupold :shock: som tillegg til den "Tyske damen". Vekten på 255g :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Hei. Jeg har en 32S 12-12/6,5 fra '71. Kjempebørse i de 7 årene jeg har hatt den.

Dessverre har jeg nå demontert hele saken for en god skrubb... :? Det var selvfølgelig på tide, det var ille å se hvor mye skitt som hadde samlet seg inne i låskassa, men nå som jeg skal sette alt sammen igjen får jeg litt problemer. Føler jeg må bruke mye kraft i sammenstillingen. Ved demontering løsnet alt veldig greit. Var bare å løsne skruene, så gikk alt fra hverandre.

Det jeg lurer på er om det finnes en detaljert manual for dette? Søkefunksjon her inne er godt brukt, samt x antall andre forumsøk og googlinger, men jeg har ikke klart å finne noe som viser hva jeg trenger.

Jeg vil nok få satt sammen børsa til slutt, men vil helst gjøre det på riktig måte.

 

Alle tips mottas med takk.

 

Er svært lite aktiv skriver her inne, men leser det meste og må takke til mange. Har spart meg mye penger og tid på det som er lagt inn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...