Jump to content

Sako vixen 222


rotteræser

Recommended Posts

Har fått en gammelt rifle fra bestefar i cal 222, og skal registreres på meg da han ikke hadde bruk for den. Fant ut det er en Sako, usikker på type men sto "vixen" i pipa. Hadde lyst å fjerne åpensiktet og slenge på en lite kikkertsikte eller rødpunkt, men den har ikke gjenger for montasje. Blir det kanskje for dyrt og sende inn og få gjenget opp for montasjer ?

 

Hva bør gjøres?

 

takker for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Du trenger mest sansynelig heller ikke fjerne de åpne siktene for å få montert en kikkert.

 

Jeg måtte bort med baksiktet for å få montert en kahles 2.2-9x42 på folkelig vis. Regner med det blir det samme med andre kikkerter i samme størrelsesklasse (men nevnte kikkert er en eldre modell, og antakelig litt mer omfangsrik enn dagens modeller)

 

En kamerat som skulle montere for meg, og han tok like godt frem vinkelsliperen... Og forsiktet røk når demperen ble montert.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Den er verdt 500,-. Jeg kan være snill og kjøpe den for det! :wink:

 

Alvor: Ikke selg denna da mann! Dette er jo en av de store klassikerne av småviltriflene. Prisen ligger på mellom 4 og 10 000,- avhengig av hvor god stand den er og hvor gammel. Den skal være himla strøken, evt med ny stokk og nytt løp for å forsvare en høy pris (er en på Finn.no i .223 til ti lapper feks), men har sett at mange ligger i området 4 - 6 000,-, da gjerne uten kikkertsikte. Selv om de begynner å dra ordentlig på årene er de så populære at folk kjøper dem til priser hvor de like gjerne kunne kjøpt en ny av andre merker til samme pris. Dette sier litt om kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Behold den selv.Jeg hadde en for mange år siden. Mener bestemt den hadde betegnelsen L-46. Det var e mer sporter preget utgave med grovere løp og et ganske bredt forskjefte.

Den hadde ingen andre baksikter enn en justérbar diopter fastmontert i det integrerte svalesporet bakerst. De er skrå eller koniske, så det må en spes base for sako'en

en annen ting med min var at den hadde løst boksmagasin for fire .222 patroner.

 

Angrer på at jeg bytta'n inn. .222-en er en glimrende småviltpatron hvis du lader selv.Lenger hals som holder godt påkugla. Presis som rakker'n.

Skulle hatt bilder av den da. hadde oppklart event. missforståelser.

 

Syns den fortjener en god kikkert ja. Leupold nevnt, helt topp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...