Jump to content

Hvilken hundeforsikring?


Bjørn Dybvik

Recommended Posts

Hei.

Jeg har nå blitt eier av en Korthårs Dachs hann :D . Det følger med forsikring fra oppdretter hos Agria.

Det jeg lurer på er om jeg skal tegne videre forsikring der, og om jeg skal ha Optimal eller Maksimal.

Er det noen som har kjennskap til dette, eller andre gode forsikringer?

Er takknemlig for alle svar :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg valgte jakthundforsikringen som er et samerbeid mellom IF og NJFF. Du finner den på: http://www.njff.no/portal/page/portal/n ... t_id=70446

Den er langt billigere enn forsikringen til Agria. Jeg betalte 4.350,- og det dekker hunden til den er 8 år.

sammenlignet med Agria er det halv pris. Det er både veterinær og livsforsikring i ett. Hos Agria er det tillegg for livsforsikring.

 

Men det er selvfølgelig avhengig av hva du legger vekt på.

Viktig å sjekke det som står med liten skrift. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei, Snabben.

Da jeg fikk min NEG i fjor tok jeg en ringerunde til en del forsikringsselskaper og forhørte meg om pris og hva de dekket.

Hos Agria slapp jeg unna med 1169 kroner pr år for Optimal som dekker dekker 45 000 per år i tillegg til legemidler med inntil 2 000 og rehabilitering (rehabiliterende trening, svømming etc) med inntil 5 000 (sakset fra Agria sine hjemmesider). Livsforsikring valgte jeg bort da jeg fant det makabert å få igjen penger den dagen hunden min stryker med.

 

Fikk følelsen av at majoriteten av selskapene ikke differensierte mellom rasene. Jeg er av den oppfatning at jakthunder generelt er genetisk friskere enn selskapshunder da man ikke avler på en jakthund som er søt, men har helseproblemer. Agria differensierer mellom hunderasene. Tenkte at det var greit å slippe å betale ekstra for at forsikringsselskapene skal få dekket for de rasene som sliter med hudsykdommer, HD, tarmproblemer og slikt.

Link to comment
Share on other sites

Ja her kommer jo svarene på løpende bånd:)

Kan jo nevne at jeg har tenkt mest på Agria Optimal selv. Men jeg har ikke satt meg inn i så mange forskjellige forsikringsselskap enda. Jeg vurderer livsforsikring :oops: , Skjønner at det kan virke makabert. Men jeg kan se verdien i den også :wink:

Takk for gode svar så lang :D Og håper på mange flere...

Link to comment
Share on other sites

Tenkte og kanksje forsikre hunden min selv, så tok en telfon til "mitt" selskap som er Gjensidige.

De skulle ha ca1700 for hele pakka i året, ca 450 for bare dødsforsikring. Glemte selvfølgelig å høre hvor mye det var bare for vetrinær og legemidler...

Dette var på en drever som nå er 9mnd.

 

Så om dette var noe godt tilbud eller ikke,vet jeg ikke, men jeg for min del syns det var kanskje litt dyrt :roll:

Link to comment
Share on other sites

Bakdelene med NJFF sin forsikring er at den ikke gjelder etter at hunden har fyllt 8 (synes jeg). Enkelte raser har lengre brukstid og forventet levealder enn det, og sannsynligvis større sjans for skader jo eldre de blir?

 

Sjøl har jeg valgt Agria på en av min hunder, da som avlsdyr.

I og med vi har 4 hunder har jeg vel funnet ut at jeg "sparer" til eventuelle veterinærutgifter ved å ikke ha de forsikret. De årlige innbetalingene vil evnt overstige de jeg kan forvente å få igjen på en evnt forsikring når jeg har behovet. Men, så er det det å klare å sette av noen kr på kontoen da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har valgt bort If... med største bakgrunn i at forsikringa frafaller når de er 8 år. Det er når de blir så gamle at en får sjukdommer, både i stor og liten grad.

 

Mor jobber i Sparebank1, og så lenge jeg har folkeregisteradresse hjemme får jeg rabatter enda, men jeg synes denne forsikringen dekker for dårlig. (mener å huske det var veterinær inntil forsikringssum - som ofte er kjøpssum.

 

Jeg kan lite om Agria, men tror og regner med dette er gode forsikringer siden de lever av dyreforsikringer.

 

Selv har jeg tegnet i Gjensidige. Tispa teller noen dager over 8 mnd, men vi har allerede tjent inn forsikringa for noen år. Årspremien på denne, med forsikringssum 6.000 kr, kom på 1.386 kr. Da er det veterinær inntil 30.000 i året (mener jeg å huske) og død (6.000 - denne kommer jeg til å øke ved evn. premieringer). Det å få penger for hunden hvis den dør innad i forsikringsvilkårene ser jeg ingen bakdeler med: Dette gjelder like godt hvis bikkja blir sparka ihjel av elg (tenk en champion el. De kan godt bli solgt for ganske mange tusen....), blir tatt av ulv eller blir påkjørt. Hvis så skulle skjedd med min frøken, hadde jeg satt pengene inn på en konto - "bikkjekonto" - til min neste hund.

I en alder av 5 mnd brakk Keira tåa. Hvordan det skjedde vites ikke. Saken har kostet ca 4500 kr etter mine utlegg + en regning som jeg ikke har sett, etter et akuttbesøk hos veterinær 21.30 på en søndagskveld. Etter forsikringspapirene ble sendt tok det ikke mange dagene før pengene sto inne på kontoen min. Utlegg i ettertid har også stått på konto 2-3 dager etter papirene har blitt sendt. Dette er jeg svært fornøyd med!

Kan forøvrig nevne at Keira lå konstant på venstre side når tåa på høgre side var brekt. Det førte til at hun fikk liggesår, som vi må fjerne nå. Dette kommer også til å gå på forsikringa.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har akkurat satt meg ned og forsøkt å sammenlikne tilbudene fra Agria og Gjensidige, og jeg kan ikke se at Gjensidige kan forsvare at de forlanger akkurat det dobbelte i årspremie som Agria (900 kr vs. 1800 kr). Mye av det de tilbyr er likt, eller relativt likt, men som andre skriver så bortfaller forsikringen fra Gjensidige ved 8 år - senest. Hos Agria minker premieutbetalingen prosentvis for hvert år etter fyllte 10 hvis jeg ikke husker feil, men hunden er altså forsikret tross alt.

Gjensidige har en noe enklere prosedyre ved utbetalinger, mens Agria skal ha søknadspapirer inn med te-sje (kan være flere siders dokumentasjon og utregning), men da betaler jeg heller mindre og gjør litt av den jobben selv om jeg blir nødt...

 

Jeg er fornøyd med Agria på min eldste hund, og har nå bestemt meg for å forsikre valpen på samme sted.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg hadde en telefonsamtale med Gjensidige og Agira idag:

 

Gjensidige:

Hyggelig dame tok telefonen etter første ring. :D

 

Gjensidige differensierer premien etter rase. Til min store overraskelse så er f.eks. korthåret vorsteh betydelig dyrere å forsikre enn strihåret vorsteh.

 

KV kr. 1425 pr år

SV kr. 929 pr år

:shock::shock:

 

Dette dekker 30 000 pr år i vet. utgifter og livsforsikring

 

St. Bernadshund var visstnok den dyreste hunden å forsikre.

 

 

Agira:

Satt i telefonkø i 10 minutter. Damen jeg pratet med innrømmet glatt at De var underbemannet.......skeptisk.

 

De differensierte ikke for raser. Den beste forsikringen der vil koste drøye 2000 kr pr år. Dette dekker livsforsikring, vet. utgifter opp til 45 000 pr år, 2000 kr i reseptbelagte medisiner og 5 000 i rehabilitering. NKK medlemmer får 10%.

 

....Agira mistet en deal med meg når de ikke tar telefonen. 8)

Link to comment
Share on other sites

Synes du sa at de tok den etter 10 min.

 

Jeg hadde en telefonsamtale med Gjensidige og Agira idag:

 

Gjensidige:

Hyggelig dame tok telefonen etter første ring. :D

 

Gjensidige differensierer premien etter rase. Til min store overraskelse så er f.eks. korthåret vorsteh betydelig dyrere å forsikre enn strihåret vorsteh.

 

KV kr. 1425 pr år

SV kr. 929 pr år

:shock::shock:

 

Dette dekker 30 000 pr år i vet. utgifter og livsforsikring

 

St. Bernadshund var visstnok den dyreste hunden å forsikre.

 

 

Agira:

Satt i telefonkø i 10 minutter. Damen jeg pratet med innrømmet glatt at De var underbemannet.......skeptisk.

 

De differensierte ikke for raser. Den beste forsikringen der vil koste drøye 2000 kr pr år. Dette dekker livsforsikring, vet. utgifter opp til 45 000 pr år, 2000 kr i reseptbelagte medisiner og 5 000 i rehabilitering. NKK medlemmer får 10%.

 

....Agira mistet en deal med meg når de ikke tar telefonen. 8)

Link to comment
Share on other sites

Viktig denne forsikringa gitt. Dachsen fikk problemer med ryggen for et drøyt år siden, med en uke innleggelse, MR og greier. Heldigvis var det rett før han ble 9 år, slik at forsikringen fortsatt dekka det meste (Gjensidige). Nå er bikkja over 10 år gammel, og uforsikra. Stygt redd for at eneste behandling jeg har råd til hvis det skjer noe alvorlig er en kule...

 

Har lyst til å skaffe meg en Tysk Jakt terrier når jeg engang må ha meg ny hund. Bør kanskje satse på et selskap som ikke gjør forskjell på rasene da? Har en mistanke om at hihundraser er lite populære hos forsikringsselskapene. :D

Link to comment
Share on other sites

Har en mistanke om at hihundraser er lite populære hos forsikringsselskapene. :D

 

Hvorfor det?

 

Er hihunder spesielt utsatt for skader eller sykdomer? Jeg har inntrykk av at premien er høyest på en de rasene som er mest arvelig med belastet med sykdomer/defekter og at en del selskapshunder ligger øverst på listen?

 

GG

Link to comment
Share on other sites

A

Har en mistanke om at hihundraser er lite populære hos forsikringsselskapene. :D

 

Hvorfor det?

 

Er hihunder spesielt utsatt for skader eller sykdomer? Jeg har inntrykk av at premien er høyest på en de rasene som er mest arvelig med belastet med sykdomer/defekter og at en del selskapshunder ligger øverst på listen?

 

GG

 

Hos dachs er det ikke uvanlig med prolaps, og dette er en typisk ting som gjør det dyrere å forsikre hunden.

Link to comment
Share on other sites

Er det nødvendig med forsikring på hundene da? Vi hadde to hunder forsikret hos agria. Det kostet oss tilsammen kr 3000 i året, eller kr 24000 på 8 år. Kombinasjonen av pris, skyhøye egenandeler, sannsynlighet for skade/sykdom, og ny pris på en hund gjorde valget enkelt for oss da vi sa opp forsikringa i vår.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så enkelt at man bare kan skaffe seg ny bikkje dersom uhellet er ute - i alle fall ikke for meg. Jeg har lagt ned såpass mye arbeid i bikkja at han er godt forsikra. Han er en meritert tjenestehund og han skal vedlikeholdstrenes året rundt - og det kan være risikoutsatt å gå ettersøk (knekke bein, falle utfor skrent, bli skadet). Så jeg betaler gladelig forsikring for ham.

 

To av mine hunder måtte ha en større operasjon (ene pga kreft, den andre pga beinsplinter i magetarmsystemet) og da var jeg jaggu glad for forsikringen. Dengang hadde jeg ikke hatt råd til å betale av egen lomme (ene operasjonen kosta 6000) og da hadde valget vært avlivning.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke helt uenig i det. Men for de som har noen kroner i madrassen vil det nok i de aller fleste tilfeller være mest lønnsomt å ta frem noen kroner derfra isteden for å betale forsikring på hundene gjennom hele livet. Det kommer også litt an på hvor mange hunder en har. For de som har mange hunder ser ikke jeg noen lønnsomhet i å betale på tusenvis i året i forsikring over mange år. Det hadde selvfølgelig vært annerledes hvis det var mulig å få kvantumsrabatt.

For vår del hadde vi nylig en opprydding i alle våre forsikringer og sparte kr 10000 i året på det. Det er vel ca det samme som vi har i året i dyrlegeutgifter på 3 hester 2 hunder og to katter :| Ingen av disse utgiftene ville blitt dekt av noen forsikring

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Er det nødvendig med forsikring på hundene da? Vi hadde to hunder forsikret hos agria. Det kostet oss tilsammen kr 3000 i året, eller kr 24000 på 8 år. Kombinasjonen av pris, skyhøye egenandeler, sannsynlighet for skade/sykdom, og ny pris på en hund gjorde valget enkelt for oss da vi sa opp forsikringa i vår.

Hadde ikke vurdert å ikke ha forsikring, har tjent inn min på kort tid nå. Bayeren min fikk et lite sår på øret, som ikke ville gro, dro til vet. da var det 500kr bare for å se og jeg skulle tilbake for å sy hvis det ikke ville gro. Det grodde ikke så da var det bare å sy, ny regning på 3000kr, Etter bare 1 uke hadde alle stingene revnet og måtte ha nytt vet besøk for å fjerne de ødelagte stingene, å skjære opp ny sår kant dette kostet 2500kr.

Så det jeg har lært er at man må ha forsikring,

hunden er nå 1år og vi er godkjent ettersøksekvipasje, så vi bruker mye tid sammen å da er de mere verdt en å bare gi de en kule og kjøpe ny.

Link to comment
Share on other sites

Har vurdert å forsikre hunden min, etter gjenntatte besøk hos vet...

Men ser at hos de fleste som man kan tegne forsikrings hos så står det noe sånt som " Dekker ikke sykdommer eller skader som er der nå man tegner forsikring"

Å min hund har hatt ørebetennelse og noe øyegreier som sannsynligvis ikke er helt bra enda, vist jeg da tegner forsikring i dag,så blir det ikke dekt alikavel ,om det ikke helt bra når kuren er ferdig å jeg må oppsøke vet igjen?

Link to comment
Share on other sites

Ser at poenget mitt blir noe missforstått her...

 

Jeg har også en ettersøkshund som nå er 3,5 år. Om det hender noe med hunden som gjør at jeg får ei dyrlegeregning på 6-7-8000 eller 18-20000 for den del, er det ikke noe tema å ta med hunden rundt nova og sette ei kule i panna på den! Det blir da selvfølgelig rimelgere for meg med tanke på både tid og penger å få ordnet hunden for egen regning enn å punge ut 10000 kr for en hvalp som det vil ta kanskje 2-3 år før den fungerer til det jeg har anskaffet den til. Jeg er faktisk glad i hundene mine selv om de ikke er forsikret (det gjelder faktisk kona også :) )

 

Slik jeg tenker er det rimeligere å sette av 3000 kr i året på en "dyrlegekonto" for mine to hunder enn å gi fra meg disse pengene til forsikringsselskapet. Forutsetningen er da at jeg har penger å punge ut den dagen det skjer noe. Dersom jeg hadde vært rik ville jeg ha gjort det samme med kasko på bilene også, men den risikoen har jeg ikke råd til :(

Link to comment
Share on other sites

Tenkt samme tanken som deg jeg å, har heller ikke såå lyst til å "gi" bort penger til forsikringsselskaper før jeg vet hunden min er verdt noe særlig, har ikke stilt på verken utstilling eller prøver ennå,så er jo ikkje verdt stort mer en kjøpesummen...

Selv om vet regninger kan bli store, så ser det ut for meg at det er faktisk en god del forsikringa ikke dekker uansett...

Link to comment
Share on other sites

Agira:

Satt i telefonkø i 10 minutter. Damen jeg pratet med innrømmet glatt at De var underbemannet.......skeptisk.

 

De differensierte ikke for raser. Den beste forsikringen der vil koste drøye 2000 kr pr år. Dette dekker livsforsikring, vet. utgifter opp til 45 000 pr år, 2000 kr i reseptbelagte medisiner og 5 000 i rehabilitering. NKK medlemmer får 10%.

 

Hvis du med Agira mener Agria så burde hun du snakket med få sparken omgående pga. inkompetanse.

Denne siden http://www.agria.no/Norge/text.nsf/id/140 viser at de differensierer for raser.

Link to comment
Share on other sites

Mina fikk i ferien en infeksjon iet sår på ryggen. Kom på 1750,- med medisiner. Har forsikring hos IF. Oppdaget da at de IKKE dekket medisiner. Og veterinær kostet 650,- så det var ikke egenandelen en gang... :evil:

Og jeg som trodde en forsikring var en forsikring. :roll:

 

Vurderer bytte av selskap på bikkja..

Link to comment
Share on other sites

Som jeg har skrevet før her har jeg vært mye hos veterinæren med Keira.

Totalt har vi vel nesten 15.000 kr i veterinærkostnader på to saker...

 

På begge sakene har jeg fått utbetalt pengene innen 1 uke etter at forsikringspapirene var levert inn.

Hos div. andre selskaper har jeg hørt at det er en stor papirmølle bare med forsikringspapirene...(?).

 

Jeg er kjempefornøyd. Fått svar på tlf ganske umiddelbart, og dem har tom. ringt og spurt om jeg ikke skal ha dekket medisiner også - siden det har vært så mye...

Link to comment
Share on other sites

På mine hunder har jeg hatt forsikringer hele tiden - og legger jeg sammen hva dette har kostet meg - vil nok beslutningen om å forsikre hvalpen som jeg har nå - bli å ikke forsikre.

 

Men så har jeg vært heldig da :) - i og med at ingen av hundene mine har fått vesentlige skader eller sykdommer.

 

Blir jeg like heldig denne gangen?

 

Skal man regne litt praktisk på det - er det vel kanskje ikke regningssvarende å betale forsikring før hunden er blitt "verdifull" (fått erfaring, meritter osv.).

 

Men jeg tror allikevel at jeg går for Agrias Optimal med egenandel kr 1300,-+20 % som koster kr 1507,-/år + kr 535,- for livsforsikring.

Link to comment
Share on other sites

joa, de tok telefonen, men jeg rakk å bla gjennom 2 lokalaviser før jeg fikk svar

 

Du orker å vente på svar, men avviser de som aktuelle - ikke på bakgrunn av informasjonen du fikk i samtalen eller etter sammenligning med andre aktuelle selskap, men fordi det tok 10 minutter før de svarte?

 

Det er mulig det er noe jeg ikke forstår her, men hvorfor orker du å vente i så lang tid når svaret etter en slik venting ikke har betydning likevel?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Når man blir sittende å vente i flere minutter på at et firma skal svare potensielle kunder så sier dette noe om servicenivået. Nå skal det sies at Agria har salgskonsulenter som ringer opp på kveldstid dersom man registrerer seg på Deres nettside, så de har organisert seg litt anderledes enn hva man er vandt til fra andre forsikringsselskaper.

 

Jeg har i ettertid snakket med endel folk som har erfaringer og meninger om dette emnet og har faktiskt landet på å forsikre hundene mine i Agria. :?:P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...