Jump to content

Rifle til revejakt ? trenger tips : DD


johnniz

Recommended Posts

Selv sitter jeg på åtet med .223 Norma Oryx, regner med den er grei nok, har ikke skutt rev enda med den, så vet ikke, men regner med det blir gjennomskyting der?

Har skutt med s&b blyspiss i 7x57R, som er en litt sprø kule, så utgangssåret var omtrent like stort som inngangssår.

Ellers kunne jeg tenkt meg å prøvd v-max, men vet ikke om noen i trondheimsområdet som er forhandler :?

Link to comment
Share on other sites

jeg har sotte sammen en pakke.. hva syns dere om den ? tror dere det er verd prisen ? har sotte opp budsjette litt for og få med alt av utstyr..

 

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/ri ... em-9005691 ( Rifle )

http://wingevapen.no/index.php?do=product&id=392 ( Kikkertsikte )

http://jaktdepoet.no/webshop/default.as ... 40&uid=341 ( Lyd demper )

http://jaktdepoet.no/webshop/default.as ... 40&uid=342 ( To fot )

http://wingevapen.no/index.php?do=product&id=7 ( Revelokk )

 

prisen til alt dette ble rundt 9500,- ! jeg må regne med frakt i tilleg, men i og med at det bare er en time til jaktdepoet så kjører jeg lett dit og henter lyddempern og tofoten..

 

så, hva syns dere ? lurer litt på den kikkerten hmm.. nesten for billig eller ?

Link to comment
Share on other sites

enig med mork....kikkerten er billig,og det har jeg brent meg på 2 ganger,helt til jeg innså at optikk ER noe man IKKE skal spare på. :oops:

 

norconia

jahtijakt

nikko stirling...satt på mine børser før,men nå kjøper jeg bare zeiss...kjøpte min på winge for 8000kr (8x50)og angrer ikke et sekund på det....selv om lysåpninga på zeissen er mindre enn forstørrelsen på norconiaen,gjør kvaliteten på optikken det slik at jeg ser mye bedre i mørket med zeissen...

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde droppa dempern og tofoten, og heller brukt de resterende 3500 på kikkert. Da kan du bruke 5000 på kikkert, og da begynner det å virke litt. Stikkord (2): brukmarked, europeisk.

 

Klask heller på deg Peltorsettet du sannsynligvis har fra før, og rigg den med demper når du ser hvor stort behov du har for det.

 

Tofoten blir ikke med på jakt uansett, og det er usannsynlig lett å lage en støtte som i praksis fungerer bedre enn en tofot.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde droppa dempern og tofoten, og heller brukt de resterende 3500 på kikkert. Da kan du bruke 5000 på kikkert, og da begynner det å virke litt. Stikkord (2): brukmarked, europeisk.

 

Klask heller på deg Peltorsettet du sannsynligvis har fra før, og rigg den med demper når du ser hvor stort behov du har for det.

 

Tofoten blir ikke med på jakt uansett, og det er usannsynlig lett å lage en støtte som i praksis fungerer bedre enn en tofot.

Hallo.... :shock: Droppe tofoten? Når den kommer der på 130 meters hold og kun stopper i 3 sekunder... Da er det faktisk utrolig greit å ha børsa på en tofot. Da kan du løfte opp børsa og sette den ned igjen, slik følger du etter reven til den står stille og pang. De revene jeg skyter (nå skal det sies at de ikke skytes på åte, men kun vanlig postering i jordekanter) kommer som regel småjoggende, de snuser litt her og der, stopper opp, går videre, stopper igjen, står 2 sekunder løper videre, stopper igjen - denne gangen 3 sekunder osv osv....

 

Skyter de med Remington SPS 223, påmontert en S&B Zenith 2.5-10x56 med lysprikk. (Min stabiliserer 62 grains Rem CoreLoct Ultra Bonded med samme treffpunkt som 55 grains Rem UMC, med 1:12 stigning.)

 

Jeg vil anbefale tofot, la børsa stå på bakken foran deg og sitt på stolsekken og vent. Når du ser reven legger du deg ned og knaller til den. Det har detti 4 stk for meg i år hvertfall på denne måten. Lykke til.

 

Se forøvrig filmen om lokkjakt på rev av de to svenskene, der er tofot en viktig del.

Link to comment
Share on other sites

mork: My point excactly!

 

Kjører man strikt budsjett, ville jeg heller ha kuttet ned på tilbehøret, og dermed hever man kvaliteten på resterende. Men som belyst før, dette er MIN mening.

 

Vent på neste lønn/lån før tofoten havner under børsa.

 

Er jo unektelig kult med hjemmeordna tofot og da, man kan legge i litt sjel i slikt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du vil ikke ha tungt løp på ei rifle du skal bære med deg på skogsfugljakt.

Teoretisk sett kan man få bedre samliger med ei stiv (tung) pipe som vibrerer mindre, men på et jaktvåpen er dette ikke nødvendig, men kanskje du vil ha det uansett.

 

Du merker når pipa blir varm (ubehagelig å ta på). Da frister det ikke å skyte 10 skudd til på rappen og presisjonen blir dårligere.

 

Monterer du lyddemper vil du merke at varmskyting blir et større problem.

 

Tyngre løp tar lengre tid å varme opp og tar også lengre til å kjøle ned....

 

Ved vanlig bruk av et våpen med tynt løp er ikke varmskyting på skytebanen et stort problem. Du skal skyte ganske tette femskuddsserier før du merker noen ting med en .223. (med mindre du skyter med lyddemper)

 

Jeg blei pressa til å skyte de femten siste treningsskuddene og oppskytinga på fem skudd på storviltprøven for en del år siden på rappen.

 

Den oppskytinga måtte jeg ta opp igjen. Våpnet var en howa i .308 med vanlig løp og den kokte.

Hadde jeg vært litt høyere i hatten da hadde jeg nekta å skyte opp før våpnet fikk kjølt seg ned, men da jeg spurte om å få vente litt fikk jeg beskjed om at det var "NÅ eller neste tirsdag"

Link to comment
Share on other sites

okei! takker for svar..

 

tror dere at det er et bra kjøp og kjøpe den howa pakken de har på jaktdepoet? den billigste howa'en i .223 med en Niko Stirling 3.5x12x56 ?

hvis jeg i tilegg kjøper den lyddemperen de har dær til 3.000,- inkl. montering kommer det på rundt 9.000,- .. da kan jeg også presse inn en tofot.

 

er foresten villig til og gi 10.000,- for rifle OG kikkert!

Link to comment
Share on other sites

Det er du som har tafset og kjent på disse tingene nå, føles det rett ut, kjøper du bare dette.

 

Eneste jeg har motforestillinger for, er kikkerten. Den har jeg hørt skal være dårlig, men forstår at dette er på budsjett. Husk at det som regel er dårlig lys man gluggjakter rev i, og da har man igjen for bedre optikk. Har du tilgang på kunstig lys er dette ikke noe problem.

 

Men på tross av dette, kjøp deg en børse så du kan få blåst overende noen Mikkeler nå :).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...