Jump to content

Presisjon i Schultz & Larsen løp, i M97


M67

Recommended Posts

S&L løp skal jo være bra, og om presisjonen på S&LM97 skriver folk på forumet adjektiver som: fantastisk, utrolig, veldig bra, god, god nok(?), super.. Kan dere tallsette dette? mm?

 

Løpet (6.5-284) som jeg har nå (snart oppbrukt) har igrunnen aldri imponert meg (mulig det kommer av høye forventninger?) Samlinger har glimtet ned i 12-15mm @100, men stort sett må jeg ta til takke med 20-25, og 75@300 har skjedd, men 90mm er mere vanlig, Og jeg kan ikke stole på at det setter 1. skudd i innertieren. Ikke har det gitt veldig gode hastigheter heller...

Nå skal det sies at vi fikk en dårlig start, med låvedør-samlinger pga. dårlig BMarbeid, men likevel, jeg har aldri blitt veldig entusiastisk over presisjonen i dette løpet.

 

Så er da spørsmålet? Skal jeg kjøpe et nytt S&L løp, eller skal jeg få en kompetent børsemaker til å skru i et Lilja, Bartlein, Krieger, Walther, WTF-løp i låsedelen fra det gamle løpet? Prisen er 5k vs 8-9k, ikke lite faktisk...

 

Forresten, kan man skru ut "podeløpet" fra låsedelen når det er utskutt?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Da ville jeg heller ha kjøpt ei Sauer STR matchpipe som tross alt kommer med ei testskive skutt med 6,5x55. Kapp av bakdelen på Sauerpipa, tilpass den til S&L-moffe og kamre den om til 6,5x284. Da er du i mål for under 4k. Da får du 2 piper til prisen av en utestet amerikansk.

Link to comment
Share on other sites

Aaahh, som om jeg trengte enda et valg..

 

 

Spørsmålet er vel egentlig: Er, og i tilfelle hvorfor, S&L piper til M97 noe dårligere enn matchpipene de lager til Sauer 200STR, og er de noe dårligere enn hva som helst annet?

Hva slags presisjon kan en forvente fra en slik pipe.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Forslaget mitt var som følge av ønske om ikke å benytte S&L-pipe.

 

I tillegg kommer Sauerpipa med testskive som en indikasjon (en meget tynn en men alikevel..) på presisjonspotensialet. Jeg vet ikke om alle S&L-pipene blir testskutt før de blir sendt ut av fabrikken.

Link to comment
Share on other sites

å svaret mitt kom som et direkte spørsmål på hvor god presisjon man kunne forvente av et 200STR løp enten fra sauer eller S&L ;)

(kansje vi snakker forbi hverandre?)

 

ja sauerpiper kommer med testskive. de fleste har ikke en imponerende testskive(de skyter 5 skudd, om samlingen er OK blir ikke pipa testa mer etter det jeg har hørt), å de fleste løp jeg har hatt fra sauer har faktisk gått bedre enn testskiva.

Link to comment
Share on other sites

46cm rettfluta pipe i 308w med a-tec tmm-5. (bruker somregel 3 moduler). Sierra gameking HPBT (modellen med et kryss i fronten) 165 grs i normahylser. Lee collet presset. 44,5 grs N150. 780 m/s Fed 210 hetter. 10-14mm samling på min 93 meter lange bane. 5 skudd. Jeg er meget godt fornøyd med pipa. Mantler lite. Har ei 9.3x62 som mantler endel, men det kan komme av partizan kulene jeg trener med.

Link to comment
Share on other sites

M67: var det ikke ca 1800 skudd pipa hadde gått? Holder den ikke mer?

Joda, den går også (omtrent) like "godt" enda som den alltid har gjort. Synes nok den mantler mer (men det kan være Scirocco-kulene), det er ikke kritisk ennå, selv om den tydelig ser "brukt" ut inni. Leveringstider er ofte litt imponerende på løp både herfra og derfra, og ordentlig BM arbeid kan det lønne seg å vente på, så jeg er litt føre var. Så er jeg vel også litt lei av den :roll:

 

Det jeg kaller å pode et løp er å kappe en (systemrifle) pipe et lite stykke foran låsedelen, der sluttstykket låser, og dreie ut og gjenge opp, for så å skru i ei ny pipe. En later på en måte som om låskasse og gammel låsedel er en tradisjonell låsekasse. Andre kan nok forklare dette bedre og mere korrekt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hadde meg en tur på sjøen i dag for litt testskyting.

Rifla er en S & L m97 i 6,5x55 pipa er 17mm v/munning og 65cm lang.

Snittet av 10 3skudds serier på 100meter var 16mm, og hadde en 9skuddssamling på 300 meter på 65mm.

Kula eg brukte var 108grs scenar ladet til 870m/s

Link to comment
Share on other sites

Min 97 med 60 cm 6.5 løp samlet veldig bra og faktisk med det meste av ammo jeg puttet i. Flere 5 skuddssamlinger på 1 lapp. men desverre etter at jeg kappet løpet og satt på demperen så ble den gode presisjonen borte. Mulig litt dårlig kronet?. Kappet på 53 cm. HAr egentlig ikke noe god forklaring på det.

 

Børsa gikk best med 100 grains rekrutt ammo i ca 800 meter.

 

Skal nå ha ei 17mm 65 pipe. Den forventer jeg at går godt. Shultz pipe.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
, de sier de er "glatte" og ikke mantler så mye.

Yeah right!

 

Jeg er en latsabb, så puss forgår for tida slik: Sprøyte løpet fullt av Forrest skum, og sett på munningen i en kopp over natta. Her er resultatet.

IMG_4509.jpg

Til venstre har .223en stått, 25 skudd etter siste puss, TH er 6.5en, 27 skudd etter siste puss :roll: "glatte og ikke manter så mye", jammen sa jeg faen. Tror nok det er forskjell på løp til Sauer og jaktløp likevel jeg.

TV er altså et Lilja 3 riflet, rustfritt løp, knappriflet, ~200skudd, TH er S&L97 originalløpet, i CrMo og skjært riflet, ~1800skudd.

 

Så blir de trekt igjennom og får en en runde til med skum, men nå bare i noen minutter. Lilja - løpet er nå "rent" etter 4-5 propper, mens S&L løpet gjerne kan ta 20, og se rent ut men starte på igjen med mere WD40 eller Forrest. Når Lilja løpet er rent - så er det rent.

IMG_4519.jpg

 

Skal ta bilde av proppehaugen etterpå.

 

 

 

K

 

PS. Løpet oppførte seg nøyaktig likt når det var nytt.

 

PS2. Har ikke skutt med S&Len på ei stund, men med forskjellig annet, det brer seg et smil, og jeg tenker "dett er riktig når jeg tar ladegrep med den børsa. DEt glir som noe jeg slett ikke skal nevne her, på et familieforum :D ,

Link to comment
Share on other sites

På tide å gi opp den kontinentale børsa di nå tror jeg, skal du klare å henge med oss gutta

He-he, Denne skyter faktisk ganske bra (dog ikke topp), bare man staker ut all dritten. Men det er godt mulig den blir amerikansk. Noen TRG klarer jeg ikke å finansiere, og skal jeg ha ny rifle skal det uansett være en Sauer, så jeg kan skyte når jeg vil.

 

Hvilken vil du helst pusse?

IMG_4530.jpgIMG_4531.jpg

 

 

 

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...