Jump to content

Bruke 45 ACP patronen i ei boltrifle?


Recommended Posts

Blir ikke en m98 kasse _litt_ overkill for .45ACP?

 

Med 5gr N320 bak en 230gr Hornady XTP har jeg en OAL på 30,9.

Denne ladningen havner på 465.5 Joule (47.45kg/m) ved munning.

 

Du vil jo få en del mer hastighet i rifle, og du kan lade hardere.

Du kan antagelig dobble utgangshastighet i en rifle og vil da havne på;

1861.9 Joule (189.80kg/m) ved munning, så litt mer enn en .222 Norma Rådyr.

 

Du kan også lage den heldempet, dette er vel gjort med Lee Enfield før.

http://en.wikipedia.org/wiki/De_Lisle_carbine

 

 

Morsomt kan det sikkert være, men vil det være så brukbart i praksis?

Vil dessuten tro du vil få en særdeles ufordelaktig kulebane.

Link to comment
Share on other sites

Dette var artig!

 

 

Har banket inn dataene for XTP-kula i Norma sin kalkulator,

230gr bc: 0.188

 

Hvis du klarer å jage den opp i 1640fps (dobbler min hastighet i pistol) så har du grei kulebane ut til 100 meter.

 

I stand corrected, trodde den kulebanen skulle se helt jævlig ut, men er faktisk ikke så ille.

Har ikke regnet på anslag på 100meter.

 

Om du skal ha noe som gir mer punch kan du jo se på .44mag?

Vil tro denne vil være litt mer anvendelig og like morsom i en m98. :D

 

 

Venter uansett i spenning på en prosjekttråd! Lykke til med valgene.

Link to comment
Share on other sites

Oj oj her har det vært aktivitet i natt og iløpet av morgentimene :mrgreen:

 

Har lekt meg med quickload jeg også og derfor funnet ut det du har "JegerBomBomBomBom" den blir ikke så ille med høyere hastighet som er lett og skaffe i ei rifle.

 

Vil ikke ødlegge kassa da den her andre funksjoner også. Så ofring av magasin kan jeg leve med. Jojo ei mauser kasse er voldsom stor for en slik liten knert men flere våpen er ikke lett da våpen garderoben alerede er full og vel så det :wink:

 

Likte den tråden fant ikke den da jeg søkte :oops:

 

Kaliberet er nok bestemt...Da den passer rett i sluttstykket fra før. Og trenger kun ett ekstra løp. Socom er ikke aktuell da jeg har 5-6 andre kaliber som holder storviltkrav skulle jeg jakte på det. Deriblandt en 45/70 ruger nr 1 :mrgreen:

 

Men det er mange som har tenkt på det men ikke gjordt det slik jeg forstår, bortsett fra Lee Enfield fabrikken? Jaja tenke mere og spare penger så lurer jeg på om det ikke blir en liten tråd av dette når jeg starter, hvis jeg ikke kommer på andre planer :oops:

 

Andre med innspill må bare poste det i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Hmm 44AMP er uaktuell.....Greit og lade men det og sitte og lage hylser er ikke noe jeg vil sitte og bruke dyrebar skyte tid til :mrgreen:

 

45 Winmag har jeg sett på men finner ingen som har kammerbrotch :oops: Men noen som vet om en så er den straks mere aktuell.

 

google er din venn, pleier folk å si:

http://action_enterprise.tripod.com/Mauser.htm

 

Takker "evert" den sida der likte jeg.....Hmm kanskje jeg skal lage med magasin funksjon likevell? Jaja dette er fortsatt noe jeg har i tanke boksen må se litt på hva pengene strekker til også...Er jo snart jul :roll:

Link to comment
Share on other sites

Var ikke pris på hylsene men det og måtte lage de selv......Mye bedre med hylser som man kan kjøpe i butikken eller plukke på banen :mrgreen:

 

Ellers har jeg sikkert 5000 308win hylser rundt om i hus og garasje. Pluss rundt 1000stk 30.06 hylser. Og div andre hylser med riktig diameter.

 

Men arbeidet med å sitte og kappe/trimme og frese hylser overlater jeg til de som har mye tid og bruke på hobbyen sin :mrgreen: Jeg vil bruke mest mulig tid til å skyte jeg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tja siste nytt her er....

 

Dummy patroner er testet i kassa(ble små og nusslige i den store børsa :mrgreen: ) Ser bra ut skal bli spennende og se resten etterhvert som det skjer noe. Søknad på løp blir ordnet i løpet av uka. Har en søknad som jeg bare endrer kaliber på. Sett litt på løp og ingen inne på lager der jeg har sett så det må jeg vente litt på det samme med penger til børsemaker og løpet pluss litt annet smått man trenger :mrgreen:

 

Skal lage en egen tråd om børsa når jeg har kommet godt igang med det. Med masse bilder som jeg vet dere liker :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tjuvlåner tråden litt:-)

Jeg har et 458-løp som jeg har tilpasset et løpsbyttesystem til Mauseren. Jeg bruker 40mm lange hylser basert 284 Win.

og nedkortede 45/70 dier. Noe á la xxl 45 ACP(dog i 458)

Ytelsen er som 458 Socom(eller bedre, hylsene tåler mer trykk)

 

Jeg savner enkelradig magasin for OAL opp til 60mm. Noen forslag?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...