Jump to content

45. lading med vito 320


wunderbaum

Recommended Posts

Har prøvd litt forskjellige ladninger til min glock 30. Var å prøvde 4.9grain 320 med berrys 230rn kuler. Jeg fikk da problem med utkast på halvparten av skudda. Jeg lot noen andre prøve så jeg kunne se utkastet. La da merke til at de som ble kasta ut gikk såvidt over hodet på skytter.

 

Er det da riktig av meg å anta at jeg trenger en kraftigere lading for å få utkastet kraftigere?

 

Ifølge lapua.com er 4.9 320 starting load og 5.2 max load. Jeg lurer på å gå til laderommet og justere opp til 5.1 og se om det blir noe forkskjell.

Link to comment
Share on other sites

Får du funksjonsproblemer, eller synes du bare hylsa burde bli kasta mer opp?

 

Jeg bruker 4.2 grain N320 til 230 grain blykule. Får lave hastigheter. Mantel trenger mer krutt enn blykuler for samme hastighet.

Tror jeg hadde gått litt opp i ladningen. VV viser også 5.2 grain som maks.

Link to comment
Share on other sites

Sammla lengde er 32mm. Identisk til fabrikk ammunisjonen jeg har kjøpt.

 

Jeg får funksjonsfeil ja. Jeg begynte med veldig liten lading på 4.2 grain. Først når jeg kom opp til 4.9 begynte den og kaste ut. Men halvparten av gangene blir hylsa sittende på langs mellom sleida og løpet. Da tenker jeg det er et problem med at ladningen er for svak eller er kanskje fjørene for harde ennå.

 

Kunne kanskje latt den ligge par dager med sleiden låst tilbake. Pleier å fungere på magasiner som er harde å få i.

 

Men jeg har uansett lagd en frisk batch som jeg målte til 5.15. Det er så nære max grensa jeg tør bevege meg. Kulene er vel bly belagt med kobber.

Link to comment
Share on other sites

230grs kule- 5grs 320. har skutt mange tusen slike. ladningen ligger omtrent på maks, eller litt under, avhengig av kule og hylse du lader.

 

ellers kan man bruke 310- men jeg foretrekker 320 under 230grs kuler.

 

for lettere kuler og reduserte ladninger er 310 et mer egnet krutt enn 320. synes nå jeg.

Link to comment
Share on other sites

Hentet fra kulefabrikkanten:

 

Plated bullets occupy a position between cast bullets and jacketed bullets. They are soft lead, but have a hard outer shell on them. When loading plated bullets we have found best results using low- to mid-range jacketed data in the load manual. You must use data for a bullet that has the same weight and profile as the one you are loading. Do not exceed mid-range loads. Do not use magnum loads.

 

 

http://www.lapua.com/fileadmin/user_upl ... .45ACP.jpg

 

Ifølge denne bør jeg ikke overstige 5.2 grain. Men jeg har gått over endel ladetabbeler på nett nå og funnet andre hvor de mener man skal begynne på 5.0 og gå opp til max 5.5.

Den siste tabbelen var for berrys 230 plated og vvn320 krutt..

 

Som berrys sa på sine sider så bør jeg holde meg til middels og lavere ladning for deres kuler ut ifra tabellen for en fmj 230kule. Når max ladning for de er 5.5 da vil det si jeg kan holde meg rundt 5.2 uten problem.

 

Da er det tid for ny tur til laderommet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

en ting du kan ta med deg inn på laderommet angående 45acp, er at Geco-hylser har tykkere gods enn de fleste andre, og dermed gir høyere trykk. det finnes andre hylser enn Geco med tjukk messing, men gecoene er de mest kjente.

 

du blåser antagelig ingenting i lufta med en liten overladning, men det er alltid greit å være på den trygge siden av streken....

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ta og kontrollere vekta på de etterpå. Kan se om jeg også får målt noe forskjell på veg tykkelsen på fiocchi og partizan.

 

En ting er ihvertfall sikkert, styr unna fiocchi tennhetter. Kjøpte 1000 stykker og lada opp sikkert 200 som ikke vil si pang. Gunnern fungerer fint med cci tennhetter men ikke snakk om med fiocchi.

 

En annen ting jeg har lagt merke til er at glocken min skyter helt ræva med partizan kjøpe ammo. Gikk fra fiocchi der jeg skjøt med anstendige treff over til partizan og jeg konkluderte tilslutt med at det var kulene det var noe feil på, ikke skyttern :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke cronograf, men trur jeg får ca 1000 :lol:

 

Annet en det kan jeg melde at jeg skjøt ca 50 skudd med 5,2 grain. Tilsammen 4 funksjonsfeil. 2 tennhetter som ikke gikk av og 1 hylser som satte seg i sleida under utkast, 1 som ikke ville mate. Jeg er derfor ikke helt fornøyd. Skal jeg kunne stole på den nok til å bruke den under konkurranse må den fungere feilfritt. Lurer på å sette kula litt lengre inn. Prøve med 31.5mm. Tennhettene er ikke så mye å gjøre med, annet enn å bytte merke etter jeg har skutt opp de 1000 jeg har.

 

Et annet spørsmål, jeg har nå ca 200skudd som er feil, for lav kruttvekt til å kaste ut hylsa og fiocchi tennhetter som smeller halvparten av gangene. Derfor har jeg bestilt die for å trekke kuler. Men hva gjør jeg så med tennhetta? Står rimelig klart og tydelig at man ikke skal prøve å presse ut en udetonert tennhette med ladepressa. Som det står i bruksanvisninga kan det føre til serious injuri or death. Så hva er prosedyren da. Fjerne 200 kuler, helle krutt tilbake og så putte de i våpenet og la den ta seg av tennhetta?

Link to comment
Share on other sites

Det er litt snodig at du skal få funksjonsproblemer med ammunisjon ladd til opp mot maks. Selv med pyseladninger fungerer min Glock i 45 acp utmerket.

Er du sikker på at pistolen er i orden? Kanskje ekstraktorpinnen sitter feil vei (den lange som sitter på langs bak ekstraktoren med en fjær på). Fjæra skal være i enden av sleiden. Sitter denne feil får fjæra for lite kraft da stangen med fjæra virker som et lodd og gir vekt til ekstraktoren.

 

Hva slags mateproblemer har du? Stopper patronen i kammeret, eller blir den ikke hentet opp i det hele tatt?

Fungerer pistolen utmerket med kjøpeammo?

 

Du kan trygt presse ut en ubrukt tennhette. Bruk rolige bevegelser på pressa så går det fint. Har gjort det mange ganger selv, aldri fått hetta til å gå av.

Det enkleste derimot er å bruke den ammunisjoen til å trene presisjon med enkeltskudd. Gjør ikke noe med litt funksjonsfeil da.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med Glock strekker seg til ein 26 i 9mm, men sleiden der er så tung at våpenet sjeldan fungerer med reduserte ladningar. Kan jo hende at dette er tilfelle med din G30 og.

230 grains kuler og 5 grain med 320 er jo ganske bra ladning i mi bok.

Eg bruker 4,6 bak 225 grain belagte kuler som har rundt 720-750 fps.

1000fps virkar i alle fall som mykje.

 

Det er i ein STI lawman med standard oppsett.

Link to comment
Share on other sites

jeg mottok nettopp ladedata fra berrys

 

med starting load 4.9gr n320 skal hastigheten bli 807fps

ved max lading på 5.5gr n320 får man hastighet på 898fps.

 

Så skal vi ta en liten titt på faktor. Faktor=grains*fps/1000

 

Jeg ønsker faktor over 170, da snur vi litt på formelen fps=faktor*1000/grains

 

fps=170*1000/230 = 739fps er minimum for å holde den faktoren. Altså bør jeg fint kunne skyte 4.9 grains og holde kravet. Selv om det kan være stor forskjell på ladedaten sin hastighet imot min glock sin hastighet ved gitte ladning.

 

Så til ladeproblemet, noen har påpekt at såkalt limp wrist kan forårsake problemer med utkast på lette våpen som glock. Er nok noe i det, for ramma har så liten masse at de er mer avhengi av motstand for å få nok kraft til å slå sleiden helt tilbake. Når det er sagt veier jeg over litt over 100kg og holder ikke våpenet som ei kjerring. Jeg skal uansett prøve å vurdere håndteringa mi neste gang jeg skyter. Teknikken jeg har er ihvertfall å stå nærmest rett mot målet litt framoverlent med knekk i albuene(ikke håndleddet :lol: ) for å absorbere rekyll bakover for raskt å få tilbake siktebildet.

 

Som alltids er det sikkert skyttern og ikke våpenet det er noe feil med :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...