Jump to content

9,3x62 eller 35 whelen


Larseren

Recommended Posts

Heisann

 

Har bestemt meg for å gå til anskaffelse av et ekstra løp til min 270 win. Har lest rundt på forumet her og i diverse ladebøker og kommet frem til 2 kalibrer, nemlig 9,3x62 eller 35 whelen. Klarer ikke helt å bestemme meg for hvilket av disse kalibrene jeg skal gå for. Primærbruken er hjortejakt, med noe slengturer på elgjakt innimellom. Hvilken av disse patronene ville dere gått for. Hvordan er tilgangen på hylser og ammo? Hvordan er det med kuleutvalg? Lader selv, så kuleutvalget betyr vel mer enn tilgangen på ferdigammo. Argumenter for og imot disse patronene mottas med takk :D

Link to comment
Share on other sites

Ytelsesmessig er det vel ingen ting av praktisk betydning som skiller dem. Tilgangen på fabrikkammo er godt i 9,3, men heller laber i 35 whelen. Tilgangen på ladekomponenter er vel nokså lik, og verdien av å kunne plukke opp ei eske ferdigrulla ammo hos de felste forhandlere, i alle fall i Norden, ser jeg som en stor fordel. Det går an å glemme det meste når en skal på tur...

Link to comment
Share on other sites

Skal du skyte endel ville jeg helt klart gått for 35Whelen. Billigste kula du får til 9,3 koster 4 kr (Patrizan når den er å få tak i ) I 358 har du hele spekteret av billige revolverkuler , via 200 grains kulene til 35 Remington og en hel haug med gode Whelen-kuler opp til 320 gr.

Hylser får du fra Norma og Remington + at du kan utvide 30.06 hylser.

Skulle du stort sett skutt fabrikkammo er selvfølgelig 9,3 beste alternativ

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 35 Whelen og det er en super patron, snill rekyl og kan lades fort og lett eller tungt og sakte.

 

35 Whelen har et litt frynsete rykte angående kamringsproblemer og min er intet unntak. Det hjelper lite at det stort sett er Remingtonhylser som er å få tak i siden de oftest er litt små, det er vel egentlig der problemet ligger siden jeg unngår problemet ved å presse om engangsskutte 30-06 eller nye 9,3 hylser.

 

Jeg er veldig fornøyd med kuleutvalget i .358, særlig 225 grains Accubond og TSX, men det er mulig jeg hade valgt 9,3 om jeg skulle gjøre det på nytt bare for å få tilgang til Lapua og Normahylser med rett stempel.

 

Forskjellen mellom 9,3 og 35 er akademisk/psykisk, ta den du har lyst på.

Link to comment
Share on other sites

Enda en fornøyd 35 Whelen bruker.

Dette er blitt standardbørsa mi for norsk storviltjakt.

Har endt opp med 250 grn Woodleigh som standardladning for jakt, men 250 grn Hornady og 225 grn Sierra går utmerket som treningsammo

 

Antar at jeg har et litt romt kammer da jeg av og til får klikk på nye hylser, deretter er alt fryd og gammen, men på grunn av dette benyttes ikke nye hylser til jakt.

 

Rifla er en M77 med Shilen løp satt sammen hos J&F.

Link to comment
Share on other sites

Antar at jeg har et litt romt kammer da jeg av og til får klikk på nye hylser, deretter er alt fryd og gammen, men på grunn av dette benyttes ikke nye hylser til jakt.

 

Akkurat ja.

 

Hvis du går for 35 Whelen kan det kanskje være lurt å forsikre seg om at brotsj og alle mål er rett før børsa tas i bruk. Jeg mistenker at det på ett eller annet tidspunkt i historen har vært for stor variasjon på dimensjonene rundt omkring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...