Jump to content

Meopta meostar " nyskjerrig"


vegara

Recommended Posts

kjøpte Meopta Meostar R1 her om dagen..

 

lurer på hvorfor størrelsen på kikkert bildet forandrer seg når man zoomer helt ut på nivå 3.

bildet får en mindre diameter enn på de høyere nivåene? 4-12

hva er grunnen til dette?

 

ble bare nyskjerring:)

Link to comment
Share on other sites

lurer på hvorfor størrelsen på kikkert bildet forandrer seg når man zoomer helt ut på nivå 3.

 

Det skylles den berømte "dorulleffekten"

 

Dette skylles dårlig optisk design. Det har egentlig ingen ting med lengden av røret. men er fordi at på laveste forstørring er synsfeltet til okularet sammen med rettesystemet, større enn størrelsen på retikkelet og røret rundt dette. Dette var vanlig på eldre europeiske sikter etter at 4x zoom ble vanlig. Men de beste siktene har ikke denne dorulleffekten lengre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lurte også på dette på min Meopta. Fra 1 ganger og opp til 3 ganger forstørrelse er det dette "fenomenet". Måtte prøve hos min jakt kollega som har en Zeiss conquest kjøpt samtidig i år, og det var det samme på den og(heldigvis). Trodde det var feil på kikkerten min jeg. For jeg tror ikke det har vært sånn på mindre kikkerter jeg har hatt nei?.

Link to comment
Share on other sites

Lurte også på dette på min Meopta. Fra 1 ganger og opp til 3 ganger forstørrelse er det dette "fenomenet". Måtte prøve hos min jakt kollega som har en Zeiss conquest kjøpt samtidig i år, og det var det samme på den og(heldigvis). Trodde det var feil på kikkerten min jeg. For jeg tror ikke det har vært sånn på mindre kikkerter jeg har hatt nei?.

 

Ja du, ifølge "amatør" så er svaret at:

 

Det skylles den berømte "dorulleffekten"

 

Dette skylles dårlig optisk design. Det har egentlig ingen ting med lengden av røret. men er fordi at på laveste forstørring er synsfeltet til okularet sammen med rettesystemet, større enn størrelsen på retikkelet og røret rundt dette. Dette var vanlig på eldre europeiske sikter etter at 4x zoom ble vanlig. Men de beste siktene har ikke denne dorulleffekten lengre.

 

Altså kan man vel konkludere med at Zeiss Conquest har et dårlig optisk design og ikke er å regne blant de beste siktene... :lol:

 

Min egen Meostar R1 har også denne effekten på lav forstørrelse, men heldigvis bruker jeg sjelden det siktet med lavere forstørrelse enn 6x.

Hmm, på drillingen sitter det en Kapps 1-4x24 som har samme effekten, på laveste forstørrelse ser man ikke bare det innvendige, men også siktekornet og pipene fremover... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Yes!, det var en 3-12x56 Zeiss conquest. Men som en tidligere skrev lenger opp her, så har det ikke noe praktisk betydning hverken for meg eller jakt kompisen min, for vi bruker stortsett bare fra 5-6 X og opp.

 

Zeiss har litt varierende optisk kvalitet ser det ut som?, ikke at de er dårlige, men mange mener de er best for det er Zeiss. Virker som om Zeiss fabrikken har latt "blåruss" folk til å styre der?. DVS at dem mekker sammen tingene sine i "lav kost land" ala Ungarn å sånne. For å få mer penger inn i kassa. Ser det ellers på andre bransjer og. Ser feks på biler, eks Toyota. Der lager de biler i mange land nå, til og med i England, og kvaliteten som før var topp, blir der etter og.

Link to comment
Share on other sites

Conquest settes sammen i USA og er ment som "billig" variuant over there. Om jeg ikke husker helt feil så er Zeiss styrt av et fond som skal investere alt overskudd inn i utvikling av optikk, ikke ta ut fortjeneste som sådan. Dette er en av grunnen til at de er verdensledende....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...