Jump to content

Hjelp til velg av 22 amo!


Joggen

Recommended Posts

Har akkurat fått en BRNO MOD2 22 LR, og lurer på om noen har noe tips om valg av amo til denne riflen?. Blir vel mest bane og kanskje noe små vilt jakt etterhvert.

 

Har lest litt i dette salon forumet, og ser at hva som er brukbart i ei merke rifle ikke er det i ei anna.

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er som du selv sier: Det som funker i ei rifle funker ikke nødvendigvis i ei annen!

Og det gjelder også innenfor samme merke og modell etter min erfaring.

Vil derfor anbefale å kjøpe litt av hvert og så teste i din rifle!

 

Jeg bruker, i min Marlin mod.60, stort sett Eley SubSonic HP til jakt.

Har nå kjøpt Winchester SubSonic HP, da Eley'en er vrien å fa tak i her på mine kanter.

Så får vi teste og håpe at den går like bra.

Til trening bruker jeg mye CCI Standard eller en billig en fra Federal som jeg ikke husker helt hva heter.

De går bra i min børse.

Highspeed-ammo som Raptor, Stinger og slikt går dårlig i de fleste desverre.

Så skal du jakte med slikt må du teste ut på forskjellige avstander så du slipper overraskelser.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

mitt tips må være å prøve sub. ammo...

etter det jeg har skjønt/lest her på forumet og andre jeg har hørt som har samme rifle er att ammo med høy fart ofte sprer mere...

 

sånn er det med min også (CZ 452)

den går godt med cci standar i blå pakkning og eley standar.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Brno 452 american (dog heldemet fra alms). Bruker kun eley sub HP da den gir best presisjon i min rifle, og har hørt at denne ammoen går bra i de fleste rifler.

 

Hvis du kjøper mye ammo til testing, bør du være obs på at du kansje må skyte en del skudd med en "ny" type ammo, før den når sitt potensiale. Jeg fikk hvertfall dårlige samlinger når jeg bytta ammotype fra serie til serie.

 

Her er et par bilder av hvordan eleyen går i min rifle på forskjellige avstander (inskutt på 55m). Kunne sikkert ha skutt bedre, men jeg hadde ikke så mye tid og jeg måtte løpe litt rundt forbi for å finne de rette avstandene. Så jeg hadde litt puls under skytinga. NB:laser målte avstander)

 

12435.jpg

 

12436.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg bruker, i min Marlin mod.60, stort sett Eley SubSonic HP til jakt.

Har nå kjøpt Winchester SubSonic HP, da Eley'en er vrien å fa tak i her på mine kanter.

Så får vi teste og håpe at den går like bra.

 

Hvordan gikk det med winchester-ammoen? er det super-x?

Har kjøpt winchester super-x hp subsonic 40gr til min marlin 60, men den veksler ikke. er så vidt det er bevegelse i bolten :cry:

 

Har nettopp vasket og skiftet rekylfjør. Noen som har tips?

Link to comment
Share on other sites

Kjøper du enten Eley eller Lapua, så trur eg nok du ikkje trår så veldig feil.. Har tilgode å få dårlige samlinger med dei merkene i min Brno iallefall....Einaste er at nokon av Eley skudda, var tidligare veldig mykje fett på, så det grisa til kammeret, men det er einaste eg kan komme på av negative ting.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg endelig fått kikkerten på salongen, å når hjortejakten nå snart er over får jeg bedre tid, å begynner jeg å "teste" div amo. Da jeg henta riflen idag, så kjøpte jeg 4 pakker med Reminton Thunderbolt, å tenkte å begynne med den. Jeg og bestefar brukte alltid Reminton amo når vi skjøt før(litt nostalgi). Gule gjennomsiktige plastesker med skyve lokk, og plass til 100 skudd var det da, å det var en grei amo som gikk greitt i den BRNO rifla. Har også bestillt en A tec demper til den, så det skal bli morro å teste åssen det hele kommer til å fungere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...