Jump to content

Praktisk pistol i 45ACP, noen som har noen tips?


ktm250sx

Recommended Posts

Bare for å samle trådene.

Kjøp hva du vil til praktisk hvis det ikke er om å gjøre å knive i toppskjiktet. Så finn en 1911 enkelrader, max 8 sk. En para p14,45 er uansett ikke konkuransedyktig likevel.

Så en klasisk Colt 1911 eller Springfield er midt i blinken for å være med.

Må ikke glemme Kimber, S&W eller STI trojan.

Link to comment
Share on other sites

:lol:

Ville nok heller vurdert det motsatte!

 

En singlestack Colt eller Springfield er så å si totalt ubrukelig om karen ikke vil ha min. 4 magasiner på

kroppen og skifte i enigen...

PARA er er mer enn konkurransedyktige innen praktisk, og kan titulere seg med mer enn VM i '96.

STI/SVI dominerer markedet innen praktisk og er vel de reneste racegun merkene, men de ligger i øvre prissjikte.

 

Så til kjetilkj's innledende spørsmål, i hvilken divisjon ønsker du å skyte .45 jernet ?

Link to comment
Share on other sites

Det ble litt baklengs dette her.

En .45 vil aldri bli konkuransedyktig i den klassen den skal brukes i - Standard. Sier seg nesten selv. Selv en Para P14.45 har bare 14, kanskje 15 med +pad mot en blodtrimma STI/SVI med 18 - 19 plugger i .40s&w

 

Så jeg gjentar, vil man absolutt ha en .45 single stack 1911, så gjør man det og har det greslig gøy. Er tross alt seg selv man konkurerer med. Se hvordan progresjonen er fra match til match.

 

En av mine kjepphester: har skutt såpass mye både med ss og hicap. at når jeg tar fram énrader'n og tar noen tørrtrekk med mag skift så forundres jeg over hvor lett mag'ene finner veien nesten av seg selv bare med et lite vrikk med håndleddet. Så det går ann med litt trening. Mistenker en del rett og slett ikke å gidde å ta seg tia det tar å tørrtrene.

Link to comment
Share on other sites

Men min gode mann, Severin, kjetilkj har aldri nevnt single stack i noen av postene her.

Det er du som drar frem dette, og til praktisk er dette helt ubrukelig - konkurransemessig sett.

Selfølgelig har single stack sin sjarm, uten tvil, men i praktisk er det lite for seg med dette, bortsett

fra single stack stevner.

Og igjen sporer du av når du nevner STI/SVI med 18skudds kal. 40 S&W.

 

Emnet her er .45 ACP pistol til praktisk... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill!

Det vil være snakk om Standard. Ser at mange bruker .40 SW her, men sikler litt på en .45

Blir jo litt dårlige kapasitet, men det er kun for morro skyld. Konkurrerer med meg selv..

Noen som har prøvd Glock 21? Den er jo en del rimeligere enn de fleste..

Link to comment
Share on other sites

hei kjetilkj,smart hvis du setter deg inn i klassene det skytes i pr.pistol så kan du bestemme deg for hva som passer deg,og velge våpen deretter.jeg skjøt single stack 45 i 1990-95 .I dag er den pistolen bygd tilbake til oprinnelig stand og brukes en sjelden gang på feltstevne,nå er det jo snart et single stack stevne i oslo men det tihører sjeldenhetene.I dag skyter jeg i production med G17 det funker fint ,men den blir kansje byttet ut til en cz neste sesong.Jeg tror fort det blir kjedelig å skyte ss 45 i standardklassen,når konkuranseinstiktet slår til (fordet gjør det) det blir nesten som å ta seg en tur på skytebanen å være boms alene.

 

Lykke til med valget,praktisk er utfordrende og veldig morro :D

Link to comment
Share on other sites

Men min gode mann, Severin, kjetilkj har aldri nevnt single stack i noen av postene her.

Det er du som drar frem dette, og til praktisk er dette helt ubrukelig - konkurransemessig sett.

Selfølgelig har single stack sin sjarm, uten tvil, men i praktisk er det lite for seg med dette, bortsett

fra single stack stevner.

Og igjen sporer du av når du nevner STI/SVI med 18skudds kal. 40 S&W.

 

Emnet her er .45 ACP pistol til praktisk... :wink:

 

Nuvel, du har nok rett i det at han ikke nevner ss. Leser kanskje litt for mye inne mellom linjene og legger til etter eget hode :lol::lol:

 

Har prøvd Glock i .45 den er SVÆR i grepet, ellers ok. Har inntrykk av et det flyter en den del brukte para'er i .45 rundt omkring mer eller mindre modda. (de har vel funnet ut at den ikke henger med lenger)

 

Tilbake til spørsmålet. Hvorfor .45? Ambisjonsnivået behøver ikke å henge sammen med valg av kaliber. Kan jo hende man endrer synet på det etterhvert. Så hvorfor velge seg et handicap?

 

Man kan jo være glad amatør med .40s&w også uten at prestasjonstrykket blir for uutholdelig.

 

Foresten, .45 blir dyrere å lade da. Lite poeng. Vetdasøren jeg, er det en spesiell fasinasjon med .45 patronen som ligger under eller kan det være hvasomhelst annet.

 

Kan likevel ikke helt slippe tanken: pr. idag - .45ACP passer best i en ss, blir lissom mer konsekvent.

Link to comment
Share on other sites

Ok, ja jeg får kikke meg litt om på bruktmarkedet, sikkert mye bra å finne der og!

Ja, hvorfor .45 ... Det er vel kun en interesse til den patronen, ikke så mye annet.. Har ikke skutt noe særlig med hverken .40 eller .45. Bare har sansen for ting som er svært!

Hva er prisforskjell på hjemmelading av disse med Berrys kuler feks.. ?

 

Edit: Fant ut at hjemmeladd .45 lå på rundt 2,- med berrys

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde dette regnestykket når jeg kom hjem med kvitterning for krutt kuler og tennhetter

Kulene er berrys 230 rn. Kjøpt på xxl. tennhettene fra fiocchi som de solgte meg der ville jeg styrt unna. I min glock smeller de under halvparten av gangene.

 

1000 kuler 790

1000 tennhetter 200

krutt 199

 

pris per 1000,- 1189,-

 

xxl ammo 3400,-

 

spart per 1000 2211,-

 

tid for å spare inn pressa 2000 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde dette regnestykket når jeg kom hjem med kvitterning for krutt kuler og tennhetter

Kulene er berrys 230 rn. Kjøpt på xxl. tennhettene fra fiocchi som de solgte meg der ville jeg styrt unna. I min glock smeller de under halvparten av gangene.

 

1000 kuler 790

1000 tennhetter 200

krutt 199

 

 

og hvor får du gratishylsene fra?

Alle de jeg kjenner som skyter 45 er veldig flinke til å plukke opp igjen det de skyter, så å plukke på banen er ikke veldig produktivt...

Link to comment
Share on other sites

Alle de jeg kjenner som skyter 45 er veldig flinke til å plukke opp igjen det de skyter, så å plukke på banen er ikke veldig produktivt...

 

har plukket flere tusen på diverse baner, over snart ti år. trikset er å aldri legge igjen dine egne, og alltid se hardt på bakken etter 45hylser. er det rart jeg har vondt i nakken....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...