Jump to content

Hjelp! Jeg har skutt en Rugde. lurer på Modning


Fubi

Recommended Posts

Idag tok jeg min første skogsfugl, å valget falt da på ei Rugde.

Vi gikk helt på grensen av terrenget vårt, å bikkja suset litt rundt både i vårt, å nabo terrenget. Da lyden fra bjella stilnet og bikkja selvfølgelig fikk stand litt oppi nabo terrenget. Vi var forøvrig på vei et annet sted, så vi forlot bikkja i stand oppi skråningen, og gikk innover i terrenget vårt. Så plystret jeg på bikkja for å få den inn igjen, å da gjorde hunden et sjakktrekk! Den løp nemlig å støkte opp fuglen den hadde i stand, å den tok flyturen ned skråningen å rett over hodet mitt. Jeg heiv meg på børsa å jaggu datt den! Skikkelig gull treff!

Men det jeg nå lurer på.....

Skal Rugda henge til modning eller taes med engang?

En annen kamerat av meg som jaktet i et annet terreng fikk 2 rugder idag og, han sa at rugda ikke skulle modnes, å han har gjort opp fuglen å lagt den i frysen alt.

 

Med hilsen ferskingen Fubi

Link to comment
Share on other sites

Idag tok jeg min første skogsfugl, å valget falt da på ei Rugde.

 

Hvis man kan velge bør man vel velge tiur? 8)

 

Rugden kan du modne som alt annet fuglevilt, men det trenger ikke nødvendigvis å bety 40 døgngrader. Jeg pleier stort sett å fryse fuglen etter 20- 30. Rugde er god mat, men ike inviter til storfest før du har et par til :wink: !

Link to comment
Share on other sites

Går fint å tilberede uten mørning men den blir enda bedre hvis den henger litt, det er derimot ikke noe sjakktrekk å gjøre den opp før den går i frysen, den holder seg bedre med fjær og innmat på plass.

 

Selvsagt hvis den bare er en snartur innom frys går det fint å gjøre den opp først men personlig fryser jeg rype og skogsfugl hel, innpakket i avispapir og plast.

Link to comment
Share on other sites

Rugda kan henge noen dager, men jeg ville ikke hengt den like lenge som en rype. Det lange nebbet til rugda er til for å fange meitemakk, så det er ikke bare bær og urter i kråsen til rugda.

Fra gammelt av ble en rugde byttet mot to ryper, og rugda skulle tilbredes med hals,hode og nebb når den ble servert på resturant. Dette for at ikke resturanteiere skulle lure gjesten.

Personlig liker jeg ikke rugde like godt som rype/orrfugl, noen fuglehunder vil heller ikke appotere rugda grunnet den sære lukta.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt et par rugder på vårtrekket er i Ungarn. Fikk med meg 3 stykker hjem, de hadde hengt i en par dager, hadde det vært opp til meg skulle de nok hengt et par til, men kjøttet var mørt og fint.. Tok ut bryststykkene og surra ei bacon skive rundt før de blei stekt rosa i panna. Kokte kraft på skroget som sammen med litt fløte blei saus.

 

Må si at rugde var det hittil beste fuglevilt jeg har fått. Den slår rype, fasan, vaktel, orr/storfugl, trost, due, and og gås :) Så god middag :) 3 stykk holdt forresten til 2 pers. Hvis den ene tilhører det smukke kjønn såklart ;)

 

Johan

Link to comment
Share on other sites

Åhh.. det hørtes godt ut winchester!

Får se om det blir en tur til i helga, kanskje det dukker opp fler!

Kammeret er et glimrende forum altså! Man kan jo nesten sette en stek i ovnen, logge inn, å spørre om hvor lenge den behøver å stå i. Kjappe gode svar! :-)

 

Tusen takk for mange gode svar. Gleder meg til å smake.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...