Jump to content

Bør man bruke magnumhetter til .375 H&H?


Lawman

Recommended Posts

Det kommer vel litt an på fyllingsgrad og kruttype. Har ikke brydd meg om å bruke magnumhetter til villkatten min som er ganske lik en 375 H&H, men etter en etterbrenner har jeg vurdert å bruke magnumhetter. Det er ikke hyggelig med en "Klikk.....BANG" når det vansligvis sparker litt. Bruker du dem er du i allefall sikker. Bare bakk ut litt på ladningen før du bytter til magnumhetter. Trykket kan øke.

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd begge deler og bruker nå konsekvent magnumhetter. I øvingspatroner med redusert ladning (Hornady 220 grains kule og 55 grains N135) har jeg flere ganger opplevd litt "hengetid" med standard hetter i kaldt vær, som både er ubehagelig og gir dårlig presisjon. Magnumhetter har ikke gitt slike problemer.

Link to comment
Share on other sites

Til .375 H&H ville eg valt magnumtennhetter.

Du oppnår jamn og sikker tenning av den store krutmengda og utelet risikoen for etterbrenning.

Etterbrenning er inga positiv oppleving!

 

Hornady Handbook og Cartidge reloading 7th Edition side 624 oppgir ladadata med Winchester WLRM.

WLRM Winchester WLRM primers are recommended for use in those heavy charges of slow powder where extra ignition is required. Use only where Magnum primers are specified.

 

Speer Reloading Manual number 13 side 391 - 393 finn du at CCI Magnum Primer er svært ofte nytta.

 

Ammunisjon til jakt av Dag Sundseth side 293 er Federal 215M mest nytta.

 

Våpenjournalens Ladebok utgåve 3 side 615 står det:

"Tidlegere brukte jeg aldri annet enn standardhetter,

men etter å ha erfart enkelte etterbrennere har jeg gått over til

magnumhetter i denne patronen."

Link to comment
Share on other sites

Apropos litteratur: Vil anbefale "Allt om krut och lite till" av Sven-Eric Johansson. Endel forsøk med ulike tennhetter. Federal sine hetter og spessiellt 215: veldig jevne resultater i forhold til tempratur.

(I samme bok også endel interessante forsøk med frilfluktens betydning for trykk, kanskje ikke helt korresponderende i forhold til gamle myter..?)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tilhører nok gruppen skyttere som ikke bruker magnumhetter til min 375 H&H. (Har ingenting med prinsipper å gjøre).

Har så langt(8 år) brukt både Fed. 210 og CCI 200 uten problemer.

Disse i ladninger fra 235 grain kuler og krutt som N140, N150 samt Norma 202, men også til 300 grain kuler og N160 og Norma 204.

 

Til og med en "gammel og pensjonert" Vithavuori ladning bestående av 235 grain Speer kule og 86 grain N160 har fungert med vanlige tennhetter, uten at jeg direkte vil oppfordre til slik. :shock:

 

Skulle jeg derimot komponere noe smell til mitt livs jakttur i mer eksotiske omgivelser, så hadde jeg vel sterkt vurdert å bruke magnum-hetter.

Fed. 215 er vel et sikkert valg i så måte. Problemet er vel at ikke alle såkalte magnum-hetter gir magnum ytelse. (Tenker da på stikkflammens intensitet og varighet) :?

 

Jeg har flere ganger lest slike påstander i seriøs våpenpresse, og hver gang har det ergret meg fordi jeg sitter igjen med en fornemmelse av at skribenten vet noe mer om dette enn han er villig til å fortelle.

 

Dersom noen sitter på slik kunnskap om hvilke tennhetter som avgir mest energi(gjerne i form av en rangering) så hadde det vært av stor interesse. Er det muligens slik at mengden av energi en tennhette avgir er relativ, og at det derfor ikke er mulig med en direkte sammenligning? Hvorfor er det f.eks. slik at en produsent av ladeutstyr advarer mot bruk av Winchester og Federal tennhetter i ladepressas tennhette-magasin/rør, mens andre merker skal være trygt?

 

Beklager alle spørsmålene, en idiot kan som kjent spørre mer enn ti vise kan svare :oops:

 

Anyone :?:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...