Jump to content

Kleine munsterlander, kjøp


venator

Recommended Posts

www.munsterlender.org er hjemmesiden som vel er et greit utgangspunkt.

 

Under "Avlsrådet Kleiner" finner du "A-tispeliste" som inneholder de godkjente tispene.

Jeg ville tatt kontakt med de eierne som står på denne listen.

Det er disse som er potensielle oppdrette av fremtidige godkjente kull.

For å kutte ned på listen litt, ville jeg holdt meg til de yngre tispene.

Ta deg en besøksrunde til flest mulig av disse, gjerne før de har / planlegger kull,

slik at du får dannet deg et bilde av de forskjellige tispene, uten at du blir lokket av noen små søte valper. På denne tiden kan du kanskje bli med en tur i skogen eller fjellet også ?

 

Forøvrig har de også en flik på hjemmesiden som heter distriktskontakter.

Forsøk disse også.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Jeg vil anbefale å kjøpe valp ifra Danmark/Sverige/Tyskland,mye innavl i Norge!

 

Har selv hentet en Tysk Jaktterrier fra Danmark som jeg jakter både hjort og rådyr med her i Telemark! Nå har snøen kommet og den takler det bra også. :mrgreen:

 

Kva grunnlag har du for å påstå dette om kleineren?

 

Eller er det tyskeren du snakker om?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En tanke "off topic"

 

Min onkel har en Kleiner som begynner å bli gammel (10år) han er da på utkikk etter ny hund og kunne tenkt seg Kleiner igjen. Den gang ei... De valpekull han har funnet er "For jegere only" noe som irriterer han grenseløst :mrgreen: var da han kom med forslaget at jeg kunne kjøpe den og overdra valpen til han etterpå...

La meg si det slik, han ble ikke noe mer fornøyd med mitt svar :lol:

 

Måtte bare dele dette... Er en flott hund, og fin størrelse.

Link to comment
Share on other sites

Takk for at du ikke lurer oss oppdrettere.

Sjøl skulle eg ha valper til sommeren, men hadde jeg solgt en valp til noen som ikke jakter eller ikke har noen planer om å beuke hunden til det den er avlet de siste 3-4 hundre år, hadde eg blitt pisst.

Det er altid flere kjøpere enn valper, da kunne valpen heller kommet til et hjem med noen som ønsker å bruke hunden til jakt.

 

Mitt tips Danmark

 

Her blir det født mange kleinere og det er ikke mye ekstra arbeid for å få den lovlg inn i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye jakt vil du si er minstekravet? Når jeg forhåpentligvis en gang kan kjøpe hund (riktignok Grosser) kan jeg uten å lyve si "Jeg håper å kunne gå på jakt med den, men det er ikke sikkert det blir mer enn 4-5 dager i året".

 

Ville det holde for deg? Hva med andre oppdrettere?

Er Sverige like vanskelig som i Norge for oss som først og fremst vil ha en kamerat?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du spør meg hva jeg kaller å jakte, er det noe hver enkelt må finne ut hva dere har tid til.

 

Som oppdretter er jeg opptatt av å få tilbakemeldinger på at det jeg avler på er godt/dårlig, Godt eller dårlig gemytt, stand innstinkt løs i målet/stille dressurbarhet etc.

 

Mye av de egenskapene som eg ønsker å finne ut av er de jaktlige egenskapene. Det er først og fremst derfor eg bare ønsker å selge til folk som skal jakte.

 

Når det gjelder munsterlanderen er det og en hund som bør få bruke seg psykisk (slite ut hode) da gjennom dressur agillity og apport. Det er nok av hunder (uansett rase munster spes.) som blir problemhunder pga at de ikke får brukt seg skikkelig. Jeg har i perioder ikke kunne trene hundene mine slik jeg ønsker, det fører ofte til at eg har hunder som bærer på alt de finner, ødelegge gjenstander og stikke på tur på egenhånd/jakte på egenhånd. Når jeg igjen får tid til å trene hund, forsvinner dette problemet.

 

Dette er grunnen til at de fleste oppdretter vil selge til jegre.

 

Om du skal ha et tall på antall jaktdager hvert år vil EG sitte det til en uke (7dg) og to-tre (5-6 dg) helger fra august(sverige) til desember. Men jeg ønsker gjerne å se mine valper på prøve, klubbsamlinger og høre om trening/ jaktresultater.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...