Jump to content

Skumringskikkert, litt hjelp til kjøp


kimjorgen

Recommended Posts

Hei, ønsker som sagt å kjøpe en kikkert som er brukbar i skumringen.

Jeg har liten erfaring med kikkertsikter, og det er jo et helt hav av utvalg.

Ønsker i utgangspunktet en med iallefall 8/9x forstørring. Blir nok mest brukt til fugl/rev med ønske om å kunne skyte på litt hold.

Prisklasse ca 5000,-

Innspill mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Lys er ikke nødvendig. Trenger man å spare penger er det dette som bør kuttes ut. det er viktigere å legge pengene i god optikk.

 

Kikkertsikter som er gode i skumring, er også gode i dagslys. Men i dagslys hender det oftere at man kommer i situasjoner hvor man ønsker å skyte raske skudd på korte hold, så ofte vil man velge et sikte med litt lavere forstørring til dagjakt, enn skumringsjakt.

Link to comment
Share on other sites

Lys er ikke nødvendig. Trenger man å spare penger er det dette som bør kuttes ut. det er viktigere å legge pengene i god optikk.

 

Kikkertsikter som er gode i skumring, er også gode i dagslys. Men i dagslys hender det oftere at man kommer i situasjoner hvor man ønsker å skyte raske skudd på korte hold, så ofte vil man velge et sikte med litt lavere forstørring til dagjakt, enn skumringsjakt.

 

 

Okay, men om jeg f.eks velger en med 3-10x forstørring burde vel det fungere fint på dagtid til relativt raske skudd?

Link to comment
Share on other sites

Personlig synes jeg at 3x er for stor forstørring til de hurtigste skuddene f.eks på hjortevilt.

 

Uansett gjør du ingen feil å kjøpe siktet hos XXL som G.larson sikter til. Zeiss Classic 2,5-10x50 til 5990,- Det er det beste kjøpet du kan gjøre.

 

Har sett litt på meopta meostar 3-10x50. Er Zeiss-siktet der å foretrekke fremfor det?

Link to comment
Share on other sites

Skyter inn med et lite spørsmål eller to. Har Zeiss Classic 1" rør eller 30 mm? Når man har 50 mm lysåpning, kan man bruke lave ringer da, eller må man ha medium høye? Vurderer en slik på kombien min, men den har 30 mm ringer. Evt kan jeg ha den på Sakoen med 1" ringer, men den står stort sett bare i skapet.

Link to comment
Share on other sites

Classicen har 30 mm rør og 50-kikkerten kan ihvertfall brukes med lave Optilock-ringer.

 

Helvete... Da frister det i grunn... Synd en må vente litt da man for tiden har en økonomi som ville fått en filippinsk uteligger til å vri seg i krampelatter... Men hadde vært greit å fikse en slik til toppjakta i januar i hvertfall!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...