kimjorgen Posted October 14, 2009 Share Posted October 14, 2009 Hei, ønsker som sagt å kjøpe en kikkert som er brukbar i skumringen. Jeg har liten erfaring med kikkertsikter, og det er jo et helt hav av utvalg. Ønsker i utgangspunktet en med iallefall 8/9x forstørring. Blir nok mest brukt til fugl/rev med ønske om å kunne skyte på litt hold. Prisklasse ca 5000,- Innspill mottas med takk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tf Posted October 14, 2009 Share Posted October 14, 2009 Se deg om etter en brukt Schmidt und Bender med 56 mm åpning ligger vel rundt en 6000 om du er heldig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joggen Posted October 14, 2009 Share Posted October 14, 2009 Jeg vil anbefale Meopta Meostar, en kjempe kikkert iforhold til prisen, rundt 7000 kr betalte jeg for den. Skal en jakte i "dårlige¨" lysforhold er det greitt med opplyst retikkel, og som han i innlegget over meg nevnte 56 mm lysåpning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimjorgen Posted October 15, 2009 Author Share Posted October 15, 2009 Hadde igrunn sett for meg 50mm lysåpning. Ser for meg at 50 er litt smekkrere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Northman Posted October 15, 2009 Share Posted October 15, 2009 Har en Trijcon 2,5-10x56 med lys, er kjempefornøyd med kikkerten, betalte 6000 for den i USA Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimjorgen Posted October 15, 2009 Author Share Posted October 15, 2009 Har en Trijcon 2,5-10x56 med lys, er kjempefornøyd med kikkerten, betalte 6000 for den i USA 6000nok fra usa er desverre for dyrt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
G.Larson Posted October 15, 2009 Share Posted October 15, 2009 Hadde igrunn sett for meg 50mm lysåpning. Her er en knallkikkert. Bruker den selv på skumringsjakt. Riktig nok ikke lys i den da. http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=84735 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimjorgen Posted October 15, 2009 Author Share Posted October 15, 2009 To spørsmål. 1. Er lys nødvendig? 2. Kanskje et dumt spm. men, kikkerter som dere anser som gode til skumringsjakt, er disse like bra på dagtid? Eller er det andre kriterier for at den skal være "god" da? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
G.Larson Posted October 15, 2009 Share Posted October 15, 2009 1. Ikke nødvendig men kjekt å ha. 2. De er like gode på dagtid. Eneste er at de gjerne er store og på smygjakt i skogen kan det da være en fordel med en mindre kikkert, men det er ikke nødvendig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted October 15, 2009 Share Posted October 15, 2009 Lys er ikke nødvendig. Trenger man å spare penger er det dette som bør kuttes ut. det er viktigere å legge pengene i god optikk. Kikkertsikter som er gode i skumring, er også gode i dagslys. Men i dagslys hender det oftere at man kommer i situasjoner hvor man ønsker å skyte raske skudd på korte hold, så ofte vil man velge et sikte med litt lavere forstørring til dagjakt, enn skumringsjakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimjorgen Posted October 15, 2009 Author Share Posted October 15, 2009 Lys er ikke nødvendig. Trenger man å spare penger er det dette som bør kuttes ut. det er viktigere å legge pengene i god optikk. Kikkertsikter som er gode i skumring, er også gode i dagslys. Men i dagslys hender det oftere at man kommer i situasjoner hvor man ønsker å skyte raske skudd på korte hold, så ofte vil man velge et sikte med litt lavere forstørring til dagjakt, enn skumringsjakt. Okay, men om jeg f.eks velger en med 3-10x forstørring burde vel det fungere fint på dagtid til relativt raske skudd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted October 15, 2009 Share Posted October 15, 2009 Personlig synes jeg at 3x er for stor forstørring til de hurtigste skuddene f.eks på hjortevilt. Uansett gjør du ingen feil å kjøpe siktet hos XXL som G.larson sikter til. Zeiss Classic 2,5-10x50 til 5990,- Det er det beste kjøpet du kan gjøre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted October 15, 2009 Share Posted October 15, 2009 Og så må du ikke glemme at du må kjøpe gode montasjer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimjorgen Posted October 15, 2009 Author Share Posted October 15, 2009 Personlig synes jeg at 3x er for stor forstørring til de hurtigste skuddene f.eks på hjortevilt. Uansett gjør du ingen feil å kjøpe siktet hos XXL som G.larson sikter til. Zeiss Classic 2,5-10x50 til 5990,- Det er det beste kjøpet du kan gjøre. Har sett litt på meopta meostar 3-10x50. Er Zeiss-siktet der å foretrekke fremfor det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted October 15, 2009 Share Posted October 15, 2009 Du må bestemme deg selv, men jeg ville valgt Zeiss'en, bl.a for at den har lavere forstørring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ko-stens Posted October 15, 2009 Share Posted October 15, 2009 Skyter inn med et lite spørsmål eller to. Har Zeiss Classic 1" rør eller 30 mm? Når man har 50 mm lysåpning, kan man bruke lave ringer da, eller må man ha medium høye? Vurderer en slik på kombien min, men den har 30 mm ringer. Evt kan jeg ha den på Sakoen med 1" ringer, men den står stort sett bare i skapet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
G.Larson Posted October 15, 2009 Share Posted October 15, 2009 Classicen har 30 mm rør og 50-kikkerten kan ihvertfall brukes med lave Optilock-ringer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shadob Posted October 15, 2009 Share Posted October 15, 2009 Har bla. en Zeiss Diatal Classic 7x50, 1" rør m/"lys" - og den synes jeg er helt max Og prisen er ok Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ko-stens Posted October 15, 2009 Share Posted October 15, 2009 Classicen har 30 mm rør og 50-kikkerten kan ihvertfall brukes med lave Optilock-ringer. Helvete... Da frister det i grunn... Synd en må vente litt da man for tiden har en økonomi som ville fått en filippinsk uteligger til å vri seg i krampelatter... Men hadde vært greit å fikse en slik til toppjakta i januar i hvertfall! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts