Jump to content

Toll på varer kjøpt i utlandet???


Redline

Recommended Posts

Slettet av Kjell Olav

 

Du bør ikke drive å oppfordre til slike ulovligheter på et åpent forum.

 

Det korte og korrekte svaret på trådstarters sprøsmål er:

Ja du må betale moms (mva) som er 25% av salgssummen inkl frakt.

Men du skal ikke betale toll. Er svært få handelsvarer som er tollbelagt i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Det burde óg etter mi meining vere forbode å krevje inn fortollingsgebyr og moms på varer som i det heile tatt ligge i nærleiken av dagens tollgrense, sidan denne blei fastsett på eit tidspunkt der 200 kr faktisk var verdt noko. Toll/moms har eg ingen problem med å la vere å betale om mulig.

Link to comment
Share on other sites

"Valgløfte" er eit ord eg har funne ut er like greit å ekskludere frå mitt vokabular, det har inga reell betydning uansett, iallfall ikkje i munnen til ein raudgrøn. Det er beire å kutte toll- og momsutgiftene ein måtte ha, det får ein iallfall noko igjen for.

Link to comment
Share on other sites

Jeg handler endel fra utlandet og kan jo referere noen av mine erfaringer:

- I utgangspunktet skal det betales MVA av både kjøpesum og frakt + behandlingsgebyr

- Hvis varen sendes som post virker det som om pakker tas ut til tollbehandling litt etter stikkrøveprinsippet

- Store pakker tollbehandles oftere ut enn små

- Pakker med tydelig firmalogo fra avsender fortolles omtrent uten unntak

- Spedisjonsfirma som DHL, UPS o.l. fortoller uten unntak

 

Jeg har aldri oppfordret en avsender til å gi uriktige opplysninger i tolldeklarasonen, men jeg har opplevd at avsendere uoppfordret har deklarert:

- Lavere enn faktisk verdi, typisk US$10-20

- At varen er prøveeksemplar (product sample)

- At varen er erstatningsvare under garanti (warranty replacement)

- At et sluttstykke til en Mosin-Nagant rifle sendt fra USA og eksportlisenspliktig der borte, fritt for import her, ble demontert og deklarert som "Antique metal parts"

 

Når avsendere spør meg hvordan jeg ønsker deklarasjonen svarer jeg at verdien skal deklareres lik kjøpesummen og at en kopi av fakturaen skal legges i pakken, slik at hvis pakken går til utvidet tollbehandling kan jeg bare gi tillatelse til åpning og ha all nødvendig dokumentasjon på plass. Oppfordrer du til å oppgi uriktige opplysninger risikerer du at det slår tilbake på deg selv, og det er det ganske enkelt ikke verdt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke bor urimelig langt unna svenskegrensa, så kan du få sendt varen poste restante til et postkontor i Sverige så nær deg som mulig. Deretter tar du selv turen over grensa og henter varen. Du kan ta varer for inntil kr 6.000,- med deg over grensa så sant det ikke bryter med andre forskrifter (du kan f.eks ikke ta med øl for kr 6.000,- da du sannsynligvis overskrider makskvoten på 4liter.).

 

Du kan også be selger sende varen på utførsel (ikke alle gidder det), slik at han trekker fra svensk mva, og så beregner Kristin mva på nettobeløp + frakt slik nevnt lengre opp. Ulempen med dette er at posten tar et gebyr for å gjøre dette på kr 200,-. Du kan også tolle inn varen selv, men det har jeg aldri gjort.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Det korte og korrekte svaret på trådstarters sprøsmål er:

Ja du må betale moms (mva) som er 25% av salgssummen inkl frakt.

Men du skal ikke betale toll. Er svært få handelsvarer som er tollbelagt i Norge.

 

I tillegg får du et tollgebyr på nesten 100kr. Denne avgiften faktureres HVIS verdien av forsendelsen er så stor at du må betale moms.

 

Edit: Momsplikten er på vare som har verdi over 200kr eller 1000kr for gaver.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte å bestille kikkertsikte til min rifle fra Sverige.

Må jeg da betale toll (moms) i tillegg til prisen jeg må betale for siktet?

 

Du kan be dem tillbakabetala dig beloppet för svensk moms, eller be om att priset du betalar är utan svensk moms, sedan pakken går ut ur ett eu land.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...