Jump to content

Lading av 6x45 - resultater og frustrasjoner


Sako 30-06

Recommended Posts

Det er ikke bare lett å leke med ville katter når man knapt har tatt i ei ladepresse. Ikke en gang når katten er såpass halvtam som lille 6x45 AKA 6mm-223.

 

For de som har fulgt med på SL en stund, er det ingen nyhet at jeg ble den stolte eier av en helt nydelig Vixen i 6x45 samt tilhørende diesett sist sommer. Omtrent samtidig ble det handlet inn et RCBS ladesett og dier til de andre to rillepatronene jeg har liggende i ammoskapet (.223 Rem og .30-06 Sprg.). Selvsagt har aktiviteten på den fronten vært betydelig lavere enn ønsket, siden jeg har jobb som skal passes, hus som skal fikses, unger med fritidsaktiviteter og kjerring med egen jobb. Men noen få omganger med ladepressa har det nå blitt. Jomfruskuddet ble satt i kjelleren til hoxy på SL med brukerutstyret hans i august, men med eget stoff (VV N130, CCI400, Hdy SP 87gr, Hdy FMJ 80gr og Winchester .223-hylser). Etter mye lesing av andres erfaringer, lesing av Ladeboken, fundering og regning i QL endte jeg opp med å starte med å bruke noen ladedata fra Rafdal som utgangspunkt. Han hadde blant annet sendt med noen patroner ladet med 24gr N130 bak Hornadys 80gr SP pistol ( :shock: ), så jeg bakket av ett grain på FMJ-kula og halvannet på 87 SP. Endte da med 23.0gr N130 bak 80 FMJ og 22.5gr N130 bak 87 SP. Tomhylsene så OK ut etter skyting, selv om jeg med et utrent øye funderte på om hettene var ørlite flatere enn jeg er vant til med fabrikkammo i andre kalibere. OK presisjon var det også på SP-kula, mens FMJ-kula lå på ca. 5cm/5sk/100m, altså ikke godt nok. Sistnevnte ble derfor brukt opp på et jaktfeltstevne der jeg var rimelig sikker på at sjåføren vinglet mer enn 5cm/100m.

 

Så skulle man gjenta suksessen med eget brukerutstyr. Samme ladning ga nå tydelig flate hetter, samt et par hettepunkteringer. Å, faen! :shock::oops: SP-kula ble kronografert og ga ikke mer enn 760 m/s heller. I mellomtida hadde jeg også fått tak i samme kula som Ladeboken oppgir data for, nemlig 85gr Speer SPBT. Den ga like dårlig presisjon som FMJ-kula :(

 

Tur i tenkeboksen. Et tips om nitroglyserinkruttet til Vihta, samt noen ladedata fra 6x47 ga støtet til en ny runde med QL. Dette så lovende ut. En kilo N530 ble innkjøpt, og første serie med 80gr FMJ ble ladet opp: Win hylser, CCI400 hetter, COL=58.0mm og kruttvekter på 23.0, 23.5 og 24.0gr ga hastigheter på 745, 760 og 785 m/s. Ingen antydning til flate hetter. Fremdeles uakseptable gruppestørrelser, men de krympet nå ihvertfall etterhvert som hastigheten økte.

 

Nå har jeg planlagt to nye serier: 24.0, 24.5, 25.0 og 25.5gr N530 bak 80gr Hdy FMJ, samt 23.0, 23.5 og 24.0gr N530 bak 85gr Speer SPBT. Alt med Winchesterhylser, CCI400 hetter og 58.0mm COL. Kronografen blir med på banen, og all testing avbrytes når jeg nærmer meg 830-850 m/s. Ei eske med 70gr SMK har også kommet rekende i min retning og vil vel testes sånn etterhvert. Men jeg funderer fremdeles: Hvorfor i svarte helsike var det så stor forskjell på ladningene når jeg -- såvidt jeg kan huske -- har brukt samme hylser, samme type hetter og samme kruttboks, og når jeg til og med har veid inn ladningene istedenfor å bruke kruttmålet? Eneste forskjellen er brukerutstyret. Kan ei RCBS-kruttvekt vise konsekvent for lite? 60gr N-15 bak 168gr SMK i .30-06 ga ingen trykktegn som jeg oppfattet, og en hastighet på 780 m/s, så den veier nå helt OK i de vektene. Kan jeg ha blingsa på kruttvekta? Kan jeg ha notert så innhelsike feil første gang jeg ladet? Kan N130-kruttet ha endret seg? Det ser ut til å oppføre seg helt OK når det lades bak .224"-kuler i Tikkaen. Grumf.

 

To be continued...

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt tidligere i et fraværende forum så har også undertegnede ladet 6x45 med vithavouri N130 bak ei 85 grains Sierra Gameking. Jeg forsøkte med 24 grain krutt og dette var ganske riktig som du påpekte "over the edge" Jeg så ikke tegn til for høyt trykk før jeg skulle lade hylsene pånytt -tennhettene datt ut da jeg forsøkte å sette inn nye.

 

Neste ladning med disse kulene vil ligge på 23 grain N130 som jeg anser å være det mest optimale krutt for denne patronen.

 

Presisjon med nevnte Hornady kule FMJ tror jeg er like skjeldent som hønsetenner.. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet litt av dette etterhvert. Kort sagt i en rifle der jeg ikke har vært så "nøye". 4-5 ladninger ble valgt etter QL og bøker og "filtrert" i hodet mitt etter erfaring, og ingen gav noen overraskelser husker jeg.

 

Tok en av de ladningene og la på 1 graon og har skutt med de siden. No problems at all

Link to comment
Share on other sites

Flyfisher skreiv: Presisjon med nevnte Hornady kule FMJ tror jeg er like skjeldent som hønsetenner..

He he he eh :D

Brukte over 200 Hornady Fmj 80g før jeg ga opp. Men det er ingenting i veien med kula. Rå presisjon i 6mm Br og 243w(tight neck).

Jeg hadde jevn presisjon på 30mm i min 6-223. Det va for dårlig til mitt bruk. Jeg tror "trikset" er å øke patron lengden og skyte enkeltskudd. Selvsagt helt uaktuelt når det er plass til 7 skudd i børsa. Skjønner at en kan begynne å bli frustrert.

Finn ei annen kule til rypejakta. Jeg prøvde 90g Fmj sierra, uten at det hjalp særlig mye. Brukte 80g Remington blyspiss(PSP?) hele høsten/vinteren. Ble noen ekstra rype bryst som ble sund skutt, men presisjonen va god. Kunne nok ha kjøpt helmantel kula til tonheim. Men jeg valgte ei dyrere løsning (6.5 Grendel)

En annen løsning er å bruke Lapua 77 HP(scenar) og bruke "Banke kulespissen med ei skje" trikset. Et triks mange har anbefalt når en ønsker å bruke match kuler til fugl jakt. Du har sikkert plukket opp tipset andre plasser. Og det fungerer! Va på en 14 dagers jakt/snarefangst tur i februar. Og brukte 6mm br og 105 scenar til rypa. Moderat fart og god bc er ingen dårlig kombinasjon. Fikk 9 ryper med rifla og samtlige var hel og pen. Vanligvis bruker jeg diger kikkert etter rypa, men vekt ble prioritert siden jeg skulle røkte snarene først og fremst. Tabbe! Plasserte en Leupold VX-II 2-7x33 på børsa. Lyset her oppe i nord er begrenset i februar og utallige situasjoner passerte jeg ikke så en dritt i kikkerten. Ønsker meg en kikkert ala trådstarteren`s swarovsky.

Har sendt ladedata tidligere for 77 "scenar" tidligere og håper det er veien å gå i ditt tilfelle. Jeg hadde helt rå presisjon med denne kula, enkelte ganger va det vanskelig å se at det var ei 3 skudd samling.

Sikkert mange som kjenner seg igjen, feks lading av 222r fikk jeg den erfaringen at enkelte hylser ble fullere av krutt enn nabo hylsa, hm? alle ladninger ble jo veid og tømt i ei krutt trakt med drop tube, da skulle de jo bli pakket ganske så likt. Begynte å sette en tusj strek på støtbunnen på disse hylsene og fulgte godt med under skyting. Ofte ble det av-vik i presisjonen med de hylsene. Begynte da å veie hylsene og kun bruke hylser med tilnærmet samme vekt Pluss/minus 1 grains. Fikk fremdeles enkelte hylser som så fullere ut og plukket dem nå bort. Denne metoden har jeg konsekvent brukt etterpå, men driter i å veie hylser. Fungerer bra.

Det skal nevnes at hvis en har krutt trakt med drop tube og en er nøye med visuell sjekk av krutt nivået i hylsa, så må en fremdeles passe på å tømme kruttmål panna likt inn i trakta. Feks tømmer en ei ladning midt i hullet og ei ladning på kanten i trakta vil kruttet pakke seg forskjellig. Høres tungvindt ut men e jævlig enkelt.

Stå på, du har kanskje en av landets flotteste vixen børse og med litt lading og skyting til så smiler du atter en gang.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle svar!

 

Ang. flate hetter: Såvidt jeg vet, er alle hettene fra samme eska. Ulik lot er dermed ikke en aktuell forklaringsmodell. Såvidt jeg husker, har jeg heller ikke skrudd dien merkbart ned (den skal ikke skrus mange brøkdeler av en omdreining opp fra kontakt med hylseholderen før hylsa blir tung å kamre), så overdrevent patronspill anses også som en lite sannsynlig forklaring.

Ang. hettepunktering: Demontering av sluttstykket og inspeksjon av tenn-nåla står på "to do"-lista allerede. Men takk for påminnelse.

Ang. FMJ-kula og presisjon: Jeg har også hørt at den kula kan være litt vrang, men jeg kommer nok til å prøve litt mer før jeg gir den opp. Ellers blir det vel å prøve 77gr Scenar eller 70gr Tonheimkule, han lager en med step-BT som skal ha OK BC.

 

Ellers er det litt tankevekkende at jeg har hørt folk foreskrive helt opp til N140 eller N540 til tunge kuler i .223, samtidig som de aller fleste ser ut til å bruke N130 til 6x45 med kuler i samme vektklasse. Jeg kan for lite om slikt, men dette gjør at jeg nok kommer til å jobbe mer med N530 og la N130 få stå til 50-55-grains kuler i .223'en inntil videre.

 

Og jeg gir ikke opp. Som sagt: To be continued... :)

Link to comment
Share on other sites

 

Ellers er det litt tankevekkende at jeg har hørt folk foreskrive helt opp til N140 eller N540 til tunge kuler i .223, samtidig som de aller fleste ser ut til å bruke N130 til 6x45 med kuler i samme vektklasse.

Så fryktelig tankevekkende trenger det ikke være.

Tverrsnittet på pipen i et større kaliber øker. Det gjør at trykket minker slik at man må kompensere med raskere kruttsorter.

 

Itillegg til å bruke raskere krutt, mere krutt og tyngre kuler får man gjerne også høyere hastighet ved å gå opp en kulediameter.

Link to comment
Share on other sites

jeg har endt på 23gr 130 bak 85 sierra gk i min 6x45 med strålende presisjon. Har flere tre skuddsgrupper på rundt 10mm, rifla er den klart mest presise jeg har eid. I ei annen 6x45 jeg kjenner til, ble hastighetsmålet på 830-850m/s oppnådd med 22,5gr 130 og samme kule. Denne rifla hadde dog svært trangt kammer.

 

Jeg sliter imidlertid mer med å få de letteste kulene til å gå like godt. Har jobbet meg oppover til 25,5gr 130 bak 55 sierra bk, men ikke fått bedre grupper enn ca 25-30 mm, noe som er blant det dårligste rifla har prestert. Vet at andre har ladet tilsvarende kule opp til 27gr 130, men det høres svært friskt ut i mine ører. Noen av dere andre som har erfaring med de letteste kulene?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Med tanke på ladevektene du har oppgitt syns jeg du får oppsiktsvekkende lave hastigheter. Så lave at min mistanke heller ville gått til kronografen enn til kruttvekta.

Hm, tja. Mulig. Men jeg har ikke lyst til å tro det, siden vi snakker om en skvett ny CED M2. Hvor mye har forresten lysforholdene å si for kronografmålingene når jeg monterer de melkehvite skjermene?

 

Uansvett, rakk akkurat å kronografere en serie i dag. Måtte slutte brått siden jeg ikke hadde fått med meg at det skulle rigges for lokalstevne oppå banen i ettermiddag, så det ble bare én serie med 6x45'en. 70gr Sierra MK, 25.0gr N530, Win hylser, CCI400 og COL=58.0mm. 877 +/-7 m/s, "nesten grei" presisjon. QL spådde 850 m/s og 3000 bar makstrykk, jeg lurer på å bakke av et halvt til ett grain. Eller kan jeg prøve å gå ørlite høyere?

Link to comment
Share on other sites

Lufta 6x45 èn i går. Har som nevt hatt litt problemer med å få 55bk til å gå like godt som tyngre kuler, men nå ser det ut til å løsne. Prøvde 26 gr 130 og fikk 1003m/s på kronografen, og ei fireskuddsgruppe på 15mm fra ytterkant til ytterkant. Ei gruppe er selvfølgelig ikke tilstrekkelig, men det ser unektetlig lovende ut :) Prøvde også 70gr bk med 24,4 130, og fikk 954m/s og svært god presisjon også her, men ei lita flue åpnet gruppa til 21mm mellom ytterkantene. Forøvrig helt tilsvarende resultat som en annen 6x45 eier har beskrevet på sl. Tror neppe jeg kommer til å bruke 55 kuler stort når hastigheten er så god med 70gr, bedre bc får man også på kjøpet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå begynner endelig ting å gå seg til. Etter mye lading, fikling og kronografering har jeg landet på tre ladninger som gir såpass presisjon at det er mannen bak børsa som er begrensende faktor på presisjonen. Til og med i benken. Siden børsa er såpass lett er den ikke lett å skyte mikrogrupper med, selv i benken (jeg både ser på siktebildet og kjenner at dagsformen er veldig avgjørende for om jeg har en god følelse når jeg sitter i benk med børsa), så samlinger omkring 3cm/100 regnes som Godt Nok™.

 

:arrow: Til rype og annet småvilt ser det ut til at jeg har klart å få til 80gr Hdy FMJ. Som et siste forsøk eksperimenterte jeg litt med settedybde og fikk OK resultater ved å sette kula ørlite lenger ut, akkurat såpass at jeg hårfint slipper å Dremlifisere magasinbrønnen for å få patronene nedi :P 24.5gr N530 og COL=58.5mm ser ut til å duge. V0 på 840 m/s. Denne kombinasjonen gir ±2cm fra siktelinja ut til 150m, og på lenger hold enn som så skal ikke jeg påta meg å treffe ei rype under feltmessige forhold... :oops:

:arrow: Til stor fugl og eventuelt rådyr tenker jeg å prøve 87gr Hdy SP flatbase i 800 m/s. N530 der også, 23.5gr og COL=58.0mm.

:arrow: Til trening tømte jeg hylla i den lokale XXL-butikken for 70gr Sierra MK, de hadde tre esker igjen til to kroner kula. Den har samme BC som 80gr Hdy FMJ, og med 22.5gr N130 får jeg også ca. samme hastighet, samme presisjon og ca. samme treffpunkt. Perr-fekt for trening :D

 

Nå gjelder det bare å bruke opp de fordømte Speer-kulene. Kanskje man skal kombinere plinking og formskyting av hylser? 8) Testing av Tonheim sine 70gr Step BT blir langtidsprosjekt, nå er det andre ting (les: gåsepatron i .223 med bedre ytreballistikk enn 50gr Rhino) som må være på plass før jakta...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...