Jump to content

hjelp til valg av ny kikkert


vegara

Recommended Posts

hjelp..

 

kikkerten på rifla gikk til helvette etter noen måneder, det var en billigkikkert (bushnell legend)

3-9x50 til ca 3000kr..

må ha ny umiddelbart, og har ikke peiling på hva jeg bør velg?

kan noen hjelpe meg.

prisklasse 6-7000kr.

 

ble anbefalt bushnell elite 4200 2,5-10x50 av selger, er dette en bra kikkert???

denne kostet 7000,-

 

skal brukes til elg og rådyrjakt.

Link to comment
Share on other sites

Eg vil at du ser på Zeiss Conquest då vil du få ein god kikkart for pengene. Når det gjeld Bushnellen du nemner så er dette også ein god kikkert men eg held Zeiss Conquest for ein betre kikkert. Men det er klart at eg ville ha levert inn den kikkerten som vart ødelagt til forhandlar fyrst.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde før en Bushnell Thropy, men det var en dårlig kikkert for Norske forhold. Ikke kjøp Bushnell!!!. Det er Amerikansk, og laget for Amerikanske forhold. Før ihvertfall, så var det i mange stater ikke lov å jakte etter mørkets frem brudd, og kikkertene var laget for jakt i dagslys, og der av lite lys sterk og tynne kors beregnet på dag jakt. Men den Bushnellen var dritt bra på skytebanen da pga det tynne korset. Ikke noe problem å treffe tiern der.

 

Byttet ut min med en Meopta Meostar 3-12 x 56(med opplyst retikkel). En kikkert som har imponert meg på alle måter. Tror jeg betalte rundt 7000 kr for den. Klart den kan sikkert ikke hamle opp med Zeisser til 25000 kr og sånt, men en mega god lys sterk kikkert som jeg er stor fornøyd med. Så når jeg kjøpte min, så var det noen Zeisser i den pris klassen og, men dem manglet opplyst retikkel. Hva du velger, så anbefaler jeg deg å kjøpe en med lys i.

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å få en bråte sure kammermedlemmer på nakken, jeg anbefaler å se på Meopta fremfor Zeiss Classic. Minst like god, helst bedre optisk ytelse og gunstigere pris. Påstanden om optisk ytelse er basert på praktisk efaring med direkte sammenligning av Meopta Artemis 2000 1,5-6x42 og Zeiss Diavari V 1,5-6x42 (forgjenger til Victory og optisk bedre enn Classic) i jaktsituasjon.

 

Skillet på Meoptas serier går ikke på optikken, men på mekanikk og materialvalg i rør osv.

 

Zeiss Classic er et godt sikte, men det går an å kjøpe gullet for dyrt. Ad Zeiss Conquest, så ta med i betraktningen at dette er sikter som fra Zeiss sin side kun er markedsført i USA og følgelig er gråimportert. Det betyr at Zeiss Norge ikke er forpliktet til å ta garantiansvar, da dette hører under Zeiss USA. De har vist seg å være positivt innstilt i forhold til service på disse siktene, men du kan ikke ta det for gitt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med Highpower; sjekk ut Meopta! Jeg kjøpte min første Meopta i fjor vinter (4-16X44 Tac) og er imponert. Ellers kan jeg anbefale Leupold VxIII serien. Gode kikerter som holder godt i hop og tåler mye juling. Jeg kjøpte en slik i sommer og synes den er veldig klar og fin. Skal du derimot ha en kikkert til skumring og nattjakt ville jeg godt for Meopta eller trålet nettet etter en brukt kvalitetskikkert.

 

Lykke til :D !

Link to comment
Share on other sites

Du har sikkert rett. Det er uansett ikke så viktig i forhold til poenget mitt - at en Meopta Artemis 2000 1,5-6x42 holdt følge med en kikkert merket Diavari V 1,5-6x42 med hensyn på skytelys i praktisk jaktsituasjon. Zeiss-kikkerten var ikke merket Victory på siden av okularet, men det kan godt bety at den er fra en tidlig produksjonsserie.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...