RR75 Posted October 12, 2009 Share Posted October 12, 2009 Stemmer det at hvis man skyter flere store hjortebukker i ett terreng så trekker andre hjorter ut og det blir mindre hjort i terrenget ??? Jeg jakter på østlandet så vi har ikke så stor erfaring med hjort, så jeg håper noen har erfaring med dette. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
villreinjegeren Posted October 12, 2009 Share Posted October 12, 2009 Ikke i en stor stamme, der er det såpass mange "satelitter" som vandrer rundt og venter på ledig plass. Men i ett område hvor hjorten er under etablering er det meget skadelig å skyte plassbukken, da flytter også hindene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
villdyret Posted October 12, 2009 Share Posted October 12, 2009 Beklager litt OT, men hvorfor kaller de fleste østlendinger hjortekolla for hind? Det er ikke tilfeldig tror jeg, mine jaktkamerater sier hind, jeg har bodd på vestlandet, og jeg sier kolle. Den godeste Dvergsdal uttaler vel noe slikt; der det finnes koller, finnes bukk..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
villreinjegeren Posted October 12, 2009 Share Posted October 12, 2009 Nei vet ikke hvorfor men vi kaller det: Hjortehind, Elgkolle og Rådyrgeit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gundog Posted October 12, 2009 Share Posted October 12, 2009 med tanke på stabilitet i en "tynn" bestand av hjort på Østlandet ville jeg vært mer forsiktig med å skyte de eldste kollene. Det er disse som styrer "ståket" i 48 av årets uker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VestlandsJeger Posted October 12, 2009 Share Posted October 12, 2009 Eg trur både bukkar og koller er viktige, men eg trur og at voksne koller er dei viktigaste "stamdyra". Skal du bygge opp ei stamme bør ein spare voksne dyr generelt. Det er dei som er kapitalen. Dei er meir stabile og meir forutsigbare enn yngre dyr, og dermed lettare å forvalte. I denne fasen ville eg heller tatt ut bukkar enn koller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
villdyret Posted October 12, 2009 Share Posted October 12, 2009 +1 Gamle lederkoller er gull verdt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gundog Posted October 12, 2009 Share Posted October 12, 2009 Heilt einig med Vestlandsjeger her! Det som bekymrer meg mest med hjorten på øst- og sørlandet er om den blir tatt på alvor. Dvs forvaltet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hjortefot.com Posted October 12, 2009 Share Posted October 12, 2009 JA det lurer jeg også på, blir hjorten forvaltet på øst og sørlandet? Leste om et jaktlag østafjells som hadde felt hjortekvoten på 5 dyr, alle var bukker, alle bukkene veide over 140kg. Det er intet godt utgangspunkt. Bare se vestover! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VestlandsJeger Posted October 12, 2009 Share Posted October 12, 2009 No har dei privelegiet med store dyr i utkanten av utbreiingsområdet. So lenge tettleiken er liten. Dei kan nok plukke store bukkar no i starten og alt verkar såre vel. Sånn som vi gjorde her vest for nokre tiår sidan. No vil dei nok og ha overvekt av hanndyr i etableringsfasen og, so nokon stor krise er det nok ikkje. Får berre håpe dei tek til vetet tidsnok og lærer av dei "feila" vi har gjort oppgjennom åra. Og ikkje minst lært av dei "feila" dei sjølv har gjort med elgen enkelte stader. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts