joakimH Posted October 11, 2009 Share Posted October 11, 2009 Noen som har erfaring med stålhagl på rype? hvilket haglnummer er da aktuelt? har en del dårlig erfaring med vismuth 6-hagl.. feks 2 skudd på sittende rype på 25-30 meter, fortsatt liv i rypa er helst ute etter billig ammo, men nevn gjerne de dyre også! takk for svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bård 308 Posted October 11, 2009 Share Posted October 11, 2009 Alphamax fungerer ganske bra synes jeg, i str 4, 36gr...skutt storfugl og rype med disse, noe dyr men, 20kr skuddet som regel har jeg sett Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HSE Posted October 11, 2009 Share Posted October 11, 2009 4-5 burde fungere greit. Saga er et av de rimligere merkene, xxl mener jeg og huske at man kan få for 4-5 kr skuddet. Selv har jeg gode erfaringer med Blackcloud, men prisene ligger på opp mot 15 kr skuddet mener jeg og huske. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
WinchesterM94 Posted October 11, 2009 Share Posted October 11, 2009 Skal du skyte med stålammo er RIO sin Royale 32grams ladning det beste jeg har brukt billige er de også....Tror jeg ga 4kr stykket 2 år tilbake. Bruker 4er(3mm hagel) Bare vær obs på rikusjetter ved bruk av stål på fjellet. Skyter der det er mye småskog og mose på bakken så derfor kan jeg bruke stål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jakt_fred Posted October 11, 2009 Share Posted October 11, 2009 jeg vil eller kjøpt eley rype bismhut forest i størrelse 5 men er bra det dem andre anbefaler å hvis du SKAL ha stål Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andy Posted October 11, 2009 Share Posted October 11, 2009 Eley vismut i nr. 4 og 5 har funket greit for meg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guttapåskauen Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 Jeg ser det anbefales hagl str. 4 og 5. I gamle dager når det var lov med bly var var tradisjonell rypehagl str.7. For eksempel kom Nittedals Rype i str. 7. Mange Sør-Europeere som jakter rype i Nord-Sverige bruker bly med str.9. Finnes ikke ammo som har bedre knallogfall effekt på rype. Jeg ser med forskrekkelse på utviklingen med å bruke dårlige haglmaterialer og behovet for grovere hagl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cameron Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 Nitedal Rype,Tungsten Matrix!Eneste lovlige som funker optimalt etter min erfaring.Us nr 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaffa Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 Jeg har kun bruk RIO Venatum 5 32gr Veldig godt fornøyd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal1487686699 Posted October 22, 2009 Share Posted October 22, 2009 Det kommer an på hva slags hagle du har. Enkelte eldre hagler er så trange at du sjelden har behov for noe grøvere enn 6 er hagel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts