Jump to content

Første hagle.


rabbern96

Recommended Posts

Hei om under et år så har jeg skal jeg bestemme meg for hvilken hagle jeg vil ha.

men er jo blank siden jeg bare er 13år lest på forumet.

At rem 870 er bra og drift sikker og at jeg burde holde meg unna tyrkere.

 

Jeg har et budsjett på 4000kr.

jeg trenger også patroner til denne bruken:

 

Rev

Lerdue

Due

Hare

Rådyr.

 

Så 12/89 er veldet beste.

Så kom igjen og hjelp meg med hagle og patroner.

PS: Skal ha nytt

Link to comment
Share on other sites

Hei. kansje du kan utdype litt ossen hagle du vil ha? om du vil ha over under, sideligger, halvauto eller pumpehagle.

Hadde jeg vært deg hadde jeg nok heller gått for en 12/76 hagle, billigere og lettere tilgang på ammo. sikkert noen som er uenig med meg, men det får så være.

Det skal også sies at det er viktig at hagla passer deg. så kan være lurt og "prøve" børsa før du bestemmer deg.

 

Her er forøvrig et forslag, som jeg syns virker bra:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19354571

Link to comment
Share on other sites

et par ting.

du kan ikke kjøpe hagle (eller våpen generelt) før du er 16 år og har bestått jegerprøven.

du kan gå på opplæringsjakt fra 14 år, og LÅNE våpen hos opplærer (som har hatt jegerprøven i 3 år og er over 20 år, mener jeg å huske.)

 

du behøver ikke fundere så mye på hvilket våpen du skal kjøpe før du nermer deg 16 år, jeg begynte når jeg var ca 15 år, og året fra 15 til 16 var det lengste året i mitt liv :lol:

jakt sammen med en voksen til tiden er inne du :wink:

Link to comment
Share on other sites

et par ting.

du kan ikke kjøpe hagle (eller våpen generelt) før du er 16 år og har bestått jegerprøven.

du kan gå på opplæringsjakt fra 14 år, og LÅNE våpen hos opplærer (som har hatt jegerprøven i 3 år og er over 20 år, mener jeg å huske.)

 

du behøver ikke fundere så mye på hvilket våpen du skal kjøpe før du nermer deg 16 år, jeg begynte når jeg var ca 15 år, og året fra 15 til 16 var det lengste året i mitt liv :lol:

jakt sammen med en voksen til tiden er inne du :wink:

 

 

Nei, Joakim har ikkje heilt rett, han har heilt feil. Frå 14 år kan du med føresette si velsigning kjøpe og eige våpen. Du treng slett ikkje vere jeger eller ta jegerprøven, men det krev at du er aktiv skyttar og medlem i eit skyttarlag/lokal jeger og fiskerforening som driv med jegertrap eller liknande. At du ikkje kan kjøpe eige våpen og JAKTE åleine, det er noko heilt anna.

 

Så dersom du har eit plettfritt rulleblad, Rabber'n, og får mor og far med på notene, er det vel berre å forberede ein søknad til neste år?

Link to comment
Share on other sites

frontier, du har her rett ikke no på rulleblad eller noe ikke far eller mor heller.

fattern har jakta i 20-30år men slutta for 4år siden og skal begynne igjen nå,

så det er heller ikke no problem.

Ja jeg blir 14år og skal ha eget våpen til opplærings jakt.

lerdue blir på bana leie med alt til 50kr.

for neste høstferie skal jeg og fattern til femund med et par til kansje og jakt og tala tull.

Link to comment
Share on other sites

ja, jeg mente selfølgelig jakt siden det er jakt det var han skulle bruke hagla mest til.

 

 

Ja jeg blir 14år og skal ha eget våpen til opplærings jakt.

 

Lykke til, men du får ikke tilatelse til å eie jaktvåpen selv før du har fylt 16 år, som det sies ovenfor i tråden også.

 

Du kan sikkert få faren din til å kjøpe og eie hagla slik at du bruker den under opplæringsjakt, men du kan ikke EIE jaktvåpen selv før du er 16 år.

Link to comment
Share on other sites

Er du 13 år så kjøp ei rimelig over og under hagle. Kroppen din kommer til å endre seg så mystisk mye i de neste årene at det ikke er noe vits i å sats på noe fancy. Jeg anbefaler som vanlig star baikal. Jeg mener at Side side er det mest etiske, men over under virker jo også. Billig, driftsikkert og tåler vannvittig med juling. (samt at du får dem enda billigere brukt)

Kaliberet er ikke så viktig, 12/76 kan kanksje ha noe for seg om du skal skyte mye med tunge stål ladninger, ellers er det bare jalla.

 

Bruk heller pengene på lerdueskudd!

 

Lykke til som ny Jeger.

 

(min første var en star SxS i kaliber 16. Bommet med den også!)

Link to comment
Share on other sites

Klippet fra : Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon mv.

 

Kapittel 3. Vilkår for tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen og våpendeler

§ 10. Personlige kvalifikasjoner for erverv av skytevåpen

 

Dispensasjon fra kravet i våpenloven § 7 fjerde ledd om at søker skal være 18 år, kan gjøres for erverv av rifle eller hagle hvis søker er over 16 år og

 

a) i seks måneder har vært aktivt medlem av forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon, og har anbefaling fra denne, eller

b) har bestått jegerprøve.

 

Dispensasjon etter annet ledd kan bare gis i de tilfeller våpenet kan oppbevares av en person som oppfyller de krav til edruelighet, pålitelighet, skikkethet og alder som er nevnt i første ledd.

 

 

§ 12. Erverv av våpen til jakt

 

Tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen eller våpendeler til jakt kan gis til søker som er innført i Jegerregisteret.

 

 

Hele forskriften :arrow:http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldle ... v%c5p*

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

jeg syns det ser ¨økonomisk¨ ut og kjøpe en remmy 870 for den har så veldig mange deler og kan bruke den til alt og tåler så og si alt også. siden det er med chocker så har du til jakt på mye og leirdue kansje?

men har sett en sånn enkel kolbe kappe her inne som er laget av en karlsen tror jeg det var.

kunne prøvd og fått tak i en sånn

Link to comment
Share on other sites

Jeg stemmer for en rem 870 pumpe.

Får mer og mer lyst til å prøve en sån.

Den dere greia med o/U skjønner jeg mindre og mindre av.

men du skll ikke høre ukritisk på meg for jeg er er en sån som skall ha sikte på min neste hagle.

 

Pumper og halvato kan justeres mye mer en en vanlig hagle, tenk litt på det, du er ikke ferdig støpt når du er 14 år.

Link to comment
Share on other sites

Dere har 3 år på dere til å argumentere hvilken hagle denne gutten skal kjøpe, før han i det hele tatt har lov til å kjøpe seg noe som helst av hagle/rifle, så stå på :wink:

Dette kan bli en riktig laaaaaang tråd til trådstsrter er i mål :)

Det kan skje en god del på våpenfronten før disse årene har gått :idea:

Link to comment
Share on other sites

Få fatter'n til å handle en Baikal, en 12/76 O/U med løse choker bør være det du trenger for ditt allround bruk.

 

Solidt bruksjern, og ingen skriker om du sager litt i stokken for å tilpasse den til din hurtigt endrende kropp (og du kan ha den resten av livet ditt om du ønsker så).

 

Og (og dette er viktigt) sikkrere våpen enn brytevåpen finnes ikke. Selv har jeg en 1/2auto hagle, og jeg hater å gå med amo i kammeret.

Til all jakt som innbefatter endel gåing, er jeg 100% for en bryte hagle. Da denne med all tydlighet er så lett å vise er tom (bare å gå med den knekt), når en møter andre. Samt er utroligt mye enklere å lade og spesielt fjerne patronene på en sikker måte fra (man får uansett ikke ha mer en 2 skudd i ei hagle til jakt).

 

Pumpehagler er gjerne tyngre hagler, og jeg kan ikke finne en grunn for deg å ha (utover at de kan være sinnsykt tøffe å se til, men det er ingen god grunn for en i din situasjon. Selv om du garantert er av en annen mening :wink: ).

 

Kansje du heller burde gå for en kaliber 20 lettvekts Hagle? (populært kalt Dame hagle), noen av disse er jo skikkligt snasne jaktvåpen. Men jeg holder altså en knapp (og resten av skuffen) på en billig brytehagle av O/U type som du kan sage så mye du lyster i.

Link to comment
Share on other sites

Slenger meg med høggern her og fraråder deg pumpehagle som første hagle. Jeg fikk nettop innvilget (endelig) min 870, så det er ikke det at jeg mener det er dårlig våpen. Men som som 13 åring og jeger i n spe anbefaler jeg deg en dobbeltløper. At halvauto / pumpe skal være enklere å tilpasse er forøvrig bare vås.

Link to comment
Share on other sites

er ikke det største på småvilt rådyr og minste på småvilt rådyr?

rådyret er vel under kategorien storvilt.har forøvrig ei remington 870 supermagnum som jeg bruker på rådyr,ikkje i bukkejakta selfølgelig,men er knallfornøyd med den,stygg som gammelerik men et skikkelig arbeidsjern som tåler det meste.eneste er at den er noe brutal med 12/89 ammoen men man overlever fint :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...