Jump to content

Feil av politiet i Målselv?


vest

Recommended Posts

Tirsdag 6. oktober står det i Troms Folkeblad om mistanke om ulovleg jakt. Karen som står fram i avisa og 5 andre grunneigarar trekte seg for nokre år sidan ut av eit vald. No mistenker han elgjegerar for å jage elgen ut av hans eigedom som ikkje er med i jakta og inn på eit anna vald for så å bli skoten der.

 

No skal ikkje eg ta stilling til bevisa,men har lyst til å visa kva politioverbetjenten ved Målselv lensmannskontor uttalte:

"...denne saken kan ligge litt i gråsonen i forhold til viltloven. -Loven slår fast at det er straffbart å jage eller lede elg fra andre jaktområder. og det straffes med bøter eller fengsel i ett år-Men hvis det ikke jaktes på eiendommene rammes dette neppe av loven. Og loven sier ikke noe klart om et slikt tilfelle. Dette tror jeg er juristmat sier politioverbetjenten."

 

Her er paragrafen ho siktar til: § 46. (jaging og lokking av vilt)

 

Vilt må ikke jages eller lokkes bort fra andres jaktområde. Fôring av vilt kan allikevel skje som ledd i et planmessig viltstell. Grunneier eller bruker kan skremme eller jage bort vilt når dette må anses nødvendig for å avverge skade eller ulempe

 

 

Burde ho i det heile tatt uttale seg om ho var usikker? Og kva meiner de når ho seier; "Men hvis det ikke jaktes på eiendommene rammes dette neppe av loven".

 

 

Er det så enkelt at om elgen jagas vekk frå anna manns område som ikkje er med på jakt så er det lov? Og viss området er med i eit anna elgområde så er det ulovleg?

 

Er ikkje det å jaga elg med formål å skyte elgen (unntar då å jage innpåsliten og truande elg) å rekne som ulovleg jakt uansett når det skjer på anna manns eigedom ? Altså eigedom som jegerane ikkje har jaktrett på?

Link to comment
Share on other sites

Neida, det er fullt lovlig å gå tur i skogen selv under jakta, man kan kan til og med lufte hunden sin fritt.

Men de luringene som slapp elgbikkjene sine nede ved riksveien og lot dem løpe over naboens elgvald mens de selv kjørte rundt for å møte hundene (og eventuelle elg de hadde med seg) på sitt eget elgvald på den andre siden, de fikk etterhvert så mye pepper (såpe) at de skjønte tegningen... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Dette med å jage vilt fra annenmanns jaktfelt og inn på eget er vel en ganske innarbeida praksis mange plasser.

Spessiellt der utanbygds jakter på Statsgrunn så er privatvalda rundt snare til å legge runden innom, når de utenbygds ikke er i området...

Eller sende inn ett par mann med hagle som er på støkkjakt.....

Kan ikke bevises og kan heller ikke dømmes...

Link to comment
Share on other sites

Men de luringene som slapp elgbikkjene sine nede ved riksveien og lot dem løpe over naboens elgvald mens de selv kjørte rundt for å møte hundene (og eventuelle elg de hadde med seg) på sitt eget elgvald på den andre siden, de fikk etterhvert så mye pepper (såpe) at de skjønte tegningen... :roll:

 

Det der er ren løgn og oppspinn!

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nå ble jeg ikke rammet av det så jeg føler ikke behovet for å dokumentere det heller. :mrgreen:

Og de som eventuellt burde dokumentert det overfor øvrigheta var heller ikke så interessert i å gå den veien, de tok saken i egne hender og lokalbutikkene hadde god omsetning av såpe den sommeren. :roll:

 

Og for ordens skyld, Jibrag var ikke i nærheten av det sirkuset hverken på den ene eller andre siden, så han skal heller ikke henges.

Åh, jeg er så glad for at jeg har fred med alle nabojaktlagene her. :)

Link to comment
Share on other sites

Hoff! Enda en missforståelse mon tro :o

 

@Stykkjunkeren: Mitt spørsmål om dokumentasjon var rettet til Jibrag, da han mente du løy, noe JEG forøvrig IKKE trodde du gjorde :wink:

 

Livet er en endeløs rekke med missforståelser. :wink:

 

Hva angår Jibrag så må du huske at han holder til på Innherred, og der har de generellt den oppfatningen at nordtrøndere fra ytre strøk er mindre etterettlige enn de innpå fastlandet.

Kan være at de frykter påvirkning fra sørtrøndersk side av fylkesgrensa.

Gjør vel ikke saken bedre at jeg er reservetrønder på prøveskilt heller da.. :P

 

@Truls, hva som er tricks og praksis i Buskerud aner jeg ikke, men tanken bak såpe er vel den at man sjelden ser elg når man sitter på badet, deduksjon utelukker vann som årsak, vegger blir for tungvint å reise i skogen, da gjenstår såpe som alternativ.

På den måten kan man holde sin sti ren... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...