Jump to content

Aldersgrense ved kjøp av hagleammunisjon


Madsemainnj

Recommended Posts

Vet ikke hvordan loven er per i dag, men tipper den krever våpenkort i dag, men så er det etterslepet på uregistrerte hagler, så det tolkes vel frem og tilbake, bekjentskaper åpner vel noen dører for å kjøpe hagleammo (far og sønn kjennes av butikk)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 1 year later...
1. Erverv og eie

Alle som skal erverve og eie skytevåpen må ha tillatelse (våpenkort) fra politiet. For å få tillatelse må en som hovedregel være over 18 år.

16 og 17 åringer kan under visse vilkår erverve skytevåpen.

 

Videre må en anses som pålitelig og edruelig og være innført i jegerregisteret.

 

Våpenet må være godkjent til bruk på jakt etter viltlovgivningen.

 

Søknaden innleveres til det lokale politi/ lensmannskontor. Søknadsskjema fåes bl.a. i våpenbutikkene.

 

Ved kjøp av ammunisjon til rifle må gyldig våpenkort for det aktuelle våpen fremvises.

For uregistrerte haglegevær som er lovlig ervervet før 1990, er det nok å fremvise gyldig våpenkort for andre våpen, eller gyldig registreringskort i jegerregisteret.

Ved kjøp av ammunisjon til hagler som er/ skal være registrert, må våpenkort fremvises.

 

http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2&FagKey=9&ArtKey=56

Link to comment
Share on other sites

Dette er et kjent problem i våpendisken. (jobber med dette)

Vi selger IKKE amo til noen uten fremvisning av våpenkort.

 

Unntaket er de som var 18 år den første okt 1990 eller eldre.

 

Yngre jegre 16-til 18 år får kjøpt amo ved fremvisning av våpenkort. Kommer de med utlånserklæring på våpen forlanger jeg å få se betalt jeger avgift.

Link to comment
Share on other sites

Litt of topic og mere ett spørsmål til jmonsen.

 

For ett par år siden (var 16 eller 17) skulle jeg ha noe ammo til luftgevært. kjøpte ført 50 skudd til hagla (med våpenkort i mitt navn), men fikk ikke kjøpe en boks med luft ammo... Måtte ringe til han far for att han skulle si att det jeg fikk lov til å kjøpe det. xD Virker litt idiotisk men er det bare sånn reglene er og må tolkes for å unngå problemer?

Link to comment
Share on other sites

Det der er latterlig, men korrekt.

Det er denne paragrafen i våpenloven som styrer det.

 

§ 29. Ingen må overdra eller overlate skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon til person under 18 år uten særskilt samtykke fra vedkommende politimester. Slikt samtykke kan ikke gis når vedkommende er under 16 år.

 

Når det er sagt så er det slik i dag i mange av butikkene. luftamo ligger i en hylle. kunden tar det med til kassen. Og kassa betjening kan ikke regelverket :shock: . Kunden betaler og går :P .

Cal 22 luftamo er normalt låst inn i skap, da 22 luft våpen er søknads belagt. :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Dette er et kjent problem i våpendisken. (jobber med dette)

Vi selger IKKE amo til noen uten fremvisning av våpenkort.

 

Unntaket er de som var 18 år den første okt 1990 eller eldre.

 

Yngre jegre 16-til 18 år får kjøpt amo ved fremvisning av våpenkort. Kommer de med utlånserklæring på våpen forlanger jeg å få se betalt jeger avgift.

 

 

Man behøver ikke og betale jegeravgift for og skyte på leirduer. Man kan jo ha utlånserklæring til det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...