Jump to content

Rustangrep på rifla; hva gjør jeg nå??


sleskham

Recommended Posts

De som også er interessert i hvordan dette har skjedd, og mer detaljer rundt dette, kan lese om det lenger ned i innlegget mitt. Først; dette har skjedd:

 

normal_Rust1_Howa.jpg

 

normal_Rust2_Howa.jpg

 

Dette er en relativt ny Howa LT 1500 kal. 223, kjøpt vinteren 2008. Våpenet er bare halvannet år gammelt. Våpenet har fått mye stell, puss og smøring. Men hva hjelper nå det, når man gjør nybegynnerbrølere som beskrevet senere i innlegget.

 

Så nå er spørsmålet mitt kort og enkelt; hva gjør jeg nå?!? Som alle skjønner kan jeg ikke bare å sitte å se på dette her :(

 

Noen andre på forumet har i grunn allerede forklart dette ganske bra, så jeg tillater meg å sitere fra andre innlegg:

 

Beste måten å lage "rustbørse" på er etter min erfaring våpenkoffert/futteral med polstring. Bare å legge børsa rett i futteralet etter en dag på skytebanen eller på jakt og etter 2-3 dager kan du plukke frem børsa med de flotteste fargenyanser på stålet.
En del typer skumplast som brukes til polstring i kufferter MÅ IKKE komme i kontakt med aggressive våpenoljer! Det som visstnok kas skje er at oljen reagerer med plasten, som brytes ned og frigjør syre. Da får man rust over natta!

 

Jeg har selv gått i denne fella, lagt et nypusset våpen i en polstret kuffert, med "rutemønster" etter skumplasten som resultat. Blåneringa forsvant der plasten var i kontakt med oljet stål. Da jeg åpnet kufferten luktet det eddik lang vei, tydelig at det hadde blitt dannet noe syre.

 

Som dere skjønner, så har jeg gjort de ovenfornevnte feil, jeg også. Og her er min "rustfabrikk"...

normal_Bilde0032.jpg

normal_Bilde0034_resize.jpg

...som jeg overhodet ikke anbefaler andre å bruke i minusgrader til transport, ELLER å oppbevare i uansett inne- eller uteforhold!

 

Ikke gjorde det saken bedre, av at jeg tenkte at jeg skulle være så lur å bruke løsemiddel til å fjerne hvitkamotape-rester fra pipa. Lakken (eller blåneringen heter det kanskje?) ble atskillig svekket av det. Rusten har kommet etter dette.

 

Jeg har brukt lupe og kraftig lys, for å se om rifla er rustangrepet andre steder. Jeg har kun klart å påvise rust ved munningen og enden av pipa (som dere ser på bildene). Inni løpet, og andre steder, har jeg ikke klart å påvise rust.

 

Kan jeg berge dette selv? I så tilfelle hvordan? Eller må rifla rett og slett sendes inn til en børsemaker for totalrenovering, eller eventuelt bytte av pipe? Er "løpet kjørt" (bokstavelig talt), og må byttes helt ut kanskje?

 

NB! Det er for så vidt også en annen ting som kan taes med i betraktning. Som dere ser så sitter rustflekkene helt ytterst på utsiden av pipa. Jeg har helt siden kjøpet av rifla, vurdert å investere i teleskop-lyddemper. Dette betyr at denne delen av pipa som er angrepet av rust, antageligvis blir gjenget bort? Slår jeg da 2 fluer i ett smekk ved at jeg også blir kvitt rusten? Eller kan ikke pipa rett og slett gjenges opp for lyddemper, pga et slikt rustangrep?

 

Jeg har for så vidt gått igjennom en del innlegg her på kammeret ved hjelp av søkefunksjonen i håp om å finne løsninger på problemet mitt. Meg jeg misstenker at hvert enkelt tilfelle i grunn er noe ulik den andre, og krever særskilt gransking og svar? Det var mye forskjellige svar og potensielle løsninger å finne, så jeg tillater meg å legge ut problemet mitt her i egen tråd. Håper det er ok for brukere og moderatorene.

 

Og på forhånd; tusen takk for alle eventuelle svar dere gir meg. Jeg vil være evig takknemlig. Jeg er regelrett desperat :(

Link to comment
Share on other sites

Det finnes blåneringsmaterialer å få kjøpt i jaktbutikker. Jeg har benyttet meg av dette på et par hakk jeg har laget i blåneringen hvor det senere kom rust.

 

Det første jeg gjorde var å bruke svært fin stålull for å pusse vekk rust. Deretter renset jeg området med en spesiell rensrvæske som du kjøper sammen med blåneringsvæsken. Jeg husker ikke hva slags merke min blåneringsvæske er, men regner med at dette er noe de fleste forhandlere av våpen kan skaffe.

 

Deretter er det bare å blånere i vei så mange strøk du gidder til fargen ser mest mulig lik ut fargen på resten av pipa (du vil nok alltid få en nyanseforskjell). Jeg er ikke så veldig nøye av meg, så du kan tydelig se hvor jeg har flekket, men mer rust har jeg ikke fått.

 

Det med demperen, så tror jeg du vil bli kvitt noe av rusten din, men det ser ut som om det angrepne området kan være litt lenger enn det jeg tror blir gjenget opp. Kun 1-1,5 cm så blir gjenget opp ca.

Link to comment
Share on other sites

 

Det med demperen, så tror jeg du vil bli kvitt noe av rusten din, men det ser ut som om det angrepne området kan være litt lenger enn det jeg tror blir gjenget opp. Kun 1-1,5 cm så blir gjenget opp ca.

 

Dette kommer da an på hvor mye han kutter pipa :wink:

 

Et forslag når du har fått fiksa pipa, kan være å sette den inn med duracoat. Det er rustfritt det!

Link to comment
Share on other sites

Syns ikke den så så galen ut, jeg.....

 

Prøv den selvbruneringspakken, som finnes (Pedersens Vaabenlager selger disse, sikkert mange andre)

 

Artig det du skriver om våpenpose, kjenner meg litt igjen, bare litt... altså. Har en Remington 870, med sånn "forsvars" brunering, ser ikke mye pent ut, men den smeller den også. Var på sjøfuggeljakt i forfjor, kan vel si at det ble vått, og en del sjøvann var også med her, posen ble også nokså våt.. Merkelig, men må ha glemt både tørking og vasking og oljing før bortsetting i skap. Her må tilføyes at det kan gå måneder mellom hver gang hagla kommer frem... :oops:

 

Så; nytt år, nye sjanser (jakt), frem med hagla; "hva f... står den her i pos....???!!" :shock:

Skulle ha vært filmet og ansiktsutrykk(ene) skulle ha vært lagt ut på youtube, jeg fortjener ikke bedre...

Bedre ble det ikke da jeg ristet hagla ut av posen.... helt rød, bortsett fra plast stokken da... (flere ansiktsuttrykk...).

 

Merkelig nok, så ble den rimelig ok etter litt (?, faktisk ikke sååå mye, som jeg hadde trodd, greit belegg det der..) gnikking, men litt fukt, nå, senere, får lett frem et nokså avslørende vaffelmønster.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg også gjort noen brølere... :-)

Hanket ut 870`n fra futteralet, og den reverøde fargen strålte opp stua.

 

Pusser den, men får ikke bort alt. AHA! Fosforsyre!

Joda, blåneringen forsvant, og nå har hagla fått skabb...

 

Hvor kan jeg få tak i Duracoat? Evt noe annet som er brukendes, fra f.eks. Bilxtra?

Har fridag imorgen, og kunne tenke meg å lage en prosjekttråd... :-)

 

 

P

Link to comment
Share on other sites

Mulig det fungerer med Jif skurekrem, mener fattern brukte dette på bilen, som hadde en del rust, så og si alt forsvant. om dette funker på våpen vet jeg ikke. Selv pleier jeg altid og ha våpen futteralet åpent når jeg har det i bilen etter jakt. eller så setter jeg det utenfor våpenskapet en dag, så fukta tørker. har fungert så langt.

Link to comment
Share on other sites

Selv pleier jeg altid og ha våpen futteralet åpent når jeg har det i bilen etter jakt. eller så setter jeg det utenfor våpenskapet en dag, så fukta tørker. har fungert så langt.

 

Jeg lot futteralet stå åpent første dagen etter jaktstart. Det skulle jeg ikke ha gjort.. Det hadde sklidd ned på gulvet å gjett hvem som hadde kost seg i futteralet? Joda den jævla MONSEN hadde fa** meg vært å pissa oppi det og den hadde også vært å kvessa klørne på skumgummien.. Så et tips, sett det sånn at katta ikke kan pisse oppi det :evil:

Link to comment
Share on other sites

Svarte... Nå holdt jeg neste på å pisse på meg. Gjorde grundig våpenpleie sist helg etter jakt men lufta heldigvis våpen før jeg pakka dem ned i eska si. Vet både sako'n og tikkan var godt olja og fine og frykta at de var litt herja nå siden de har ligget i skumgummi noen dager men heldigvis hadde det gått bra. Tror remingtonoljen jeg brukte er ganske snill. Bra jeg fant ut dette nå! Thanks! :-)

Link to comment
Share on other sites

Her var det masse gode tips og råd å få.

 

Takk guder og avguder for Kammeret! Hva skulle jeg gjort uten.............

 

Skal tråle nettsjappene for de ulike produktene som er nevnt i innleggene. Skal gå i gang til helgen med å forsøke å berge rifla mi.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...