Jump to content

Ny rifle, hva smeller minst med lyddemper?


Kronhjorten69

Recommended Posts

Guest loudenboomer

Regelen er vel, mist mulig krutt, minst mulig hull og størst mulig demper.

 

I praksis kan en vel si 260 Rem eller 6,5*55 som minste kaliber til storvilt. En hausken standard(ny type) eller en A-Tec TMM er vel det greieste valget. Kulesmellen overdøyver lett smellen fra en hausken standard i 308 ivertfall.

 

Men hørselvern(elektroniske) eller soundscopes gir uansett best beskyttelse.

Link to comment
Share on other sites

Skal anskaffe meg en ny rifle,da jeg er hørselskadet med tinnitus! Vurderer 6.5 mm med demper. Er det andre kurante kalibere som er lovlig til storvilt men som bråker mindre?

Hva med cal 270?

 

Jeg er dessverre i akkurat samme båt som deg med hørselsskade og tinnitus... :(

Jeg har en 3006 med en hausken-demper på. Det fungerer fint, selvfølgelig sammen med hørselvern!

Du skal selvfølgelig bruke elektroniske hørselvern på jakt, selv om du kjøper lyddemper på våpenet ditt.

I sommer lå jeg på banen og skjøt ved siden av en kompis som har en 6,5 med hausken-demper på.

Da bestemte jeg meg for å kjøpe meg 6,5 jeg også. Smellen fra denne var meget behagelig.

Har kjøpt meg en Tikka T3, men ikke fått demper på den enda... men heller nok mot en hausken denne gangen også.

Lyddemper og elektroniske hørselvern er det viktigste jaktutstyret jeg har! Kommer aldri til å løsne skudd ubeskyttet igjen.

Link to comment
Share on other sites

Den generelle sanhed er større demper og mindre hul er lig lavere smell.

Der findes dog tilfælde hvor samme demper virker bedre med større krudtladning. Se E Moens test i våpenjournalen, hvor en gammel type S&L demper blev målt til149Db på førstesmellet på kal 308win. samme demper blev målt til 143,8db på førstesmellet på en 308NormaMag.

På andetsmellet var resultaterne mere ens 143.8 på 308win og 142,1 på en 308NormaMag.

 

I dag er resultatet mere "Hardcore" og her er resultaterne ca 7-9db bedre på en demper med den halve volumen på kal 308win, og 4-5Db bedre på 308NormaMag (resultater på førsteskuddet.) (disse nye dempere er dog sikkert ubrugelige :wink:8) , da de kun koster under halvparetn af andre næsten lige så gode dempere)

 

Der er dog mange testresultater der indikere at en måling på 1meters afstand i 90grader, ikke giver gode dempere den kredit de burde have, da målingen overdøves af kuglesmellet. Lyden fra kuglesmellet vandre stortset kun fremad og ud til siden, så der er en form for "lævirkning" fra 45grader bagud, hvor man stortset ikke kan måle eller høre kuglesmellet. Så ved skyttens øre er det muligt at opnå meget bedre dempning, ved anvendelse af effektive dempere.

 

Der synes også at være en vis usikkerhed ved måling i 90 grader, da en forflytning af måleaparatet med blot 10cm frem og 10 cm tilbage, kan udløse måleforskelle på op til 8Db.

Derimod er der stabile målinger fremad, hvis man kommer forbi 45grader fremad med 1 m afstand til kuglebanen. Denne måling er rimelig konstant helt ud til mindst 100m så længe afstanden til kuglebanen er 1m.

 

Der viser sig også en tendens til at målingerne foretaget i området fra-45til +45 grader grader bagud er rimeligt stabile, indenfor enkelte db, så længe afstanden er 1 m til mundingen.

 

Disse resultater underbygges også i rimelig grad af finske tests foretaget omkring 1999. Dog viste deres målinger en lille skævhed i billedet, der dog kunne forklares med at de målte på en halvautomat, som skabte en vis omladningsstøj

 

 

I dag er det muligt at beskytte skytten bedre med en god demper, end udelukkende ved brug af hørselsvern.

En supergod demper kan reducere lyden målt ved skyttens øre med op til 35-45 db, hvor et sæt gode hørselsvern reducere lyden med mellem 22 og 30db. Så der er ingen tvivl om at kombinationen demper og hørselsvern, er uovertruffen.

På bane er det dog et must at anvende hørselsvern, da naboen ikke altid har demper på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...