Jump to content

Gammel Rifle


Robust

Recommended Posts

Har ei gammel rifle, mekanismen virker og rifla virker funksjonell.

Men den trenger en opppussing, rust både utenpå å inni løpet.

Hvem gjør slikt?

Har søkt etter bilder av den og fant ut at den er verdt over 80 store om den er i bra stand.

meget gammel og dyr rifle.

Tror det er en av di første "patron" rifler.

Link to comment
Share on other sites

Rust utenpå løp er vel kurant, rust inne i løpet må vel helst lappes ut med en blyplugg.

Dette klarer vel de fleste børsemakere.

 

Men BILDER. Er dette en skjelden rifle kan du fort senke verdien med en "oppussing".

 

Det er mange her inne som kan gamle våpen, vil anbefale deg å legge ut noen bilder og betegnelser.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har ei gammel rifle, mekanismen virker og rifla virker funksjonell.

Men den trenger en opppussing, rust både utenpå å inni løpet.

Hvem gjør slikt?

Har søkt etter bilder av den og fant ut at den er verdt over 80 store om den er i bra stand.

meget gammel og dyr rifle.

Tror det er en av di første "patron" rifler.

 

tviler sterkt på at den er verdt 80.000 kroner... Men men.

Vi trenger bilder eller meget næremere beskrivelse. samt merking osv.

Link to comment
Share on other sites

Nix, intet bilde desværre - du legger inn bildet med å først laste det opp til galleriet (klikk på "Galleri" på den lille menyen oppe til høyre, følg anvisninger der) så når bilder er lastet opp legger di inn IMG-taggene og limer inn adressen til bildet der (adressen står oppgitt i galleriet når du har lagt inn bildet der)

Sjekk så om det funket med å bruke forhandsvinsingsknappen før du poster, det blir fort ryddigere da ;)

 

Får du det ikke til - send meg en PM så kan jeg hjelpe deg.

Link to comment
Share on other sites

Da har du en kammerlader av noe slag, verdt et par tusenlapper for en ganske vanlig og sliten en - og opp mot ti ganger så mye om det er en sjelden - uombygget en i stand som da den kom fra fabrikken.

 

Populære blandt svartkruttskyttere, og et must for enhver samler som skal ta vare å et stykke norsk våpenhistorie.

 

Jeg har ingen, du er heldig ;)

Link to comment
Share on other sites

Om våpenet ditt er nogenlunde likt det som er avbildet og beregnet for patron er det en kammerlader ombygd til patron. De omtales som Landmark eller Lund avhengig av hvordan de er ombygget.

 

Bildene som du har fått tak i stammer fra en selger som vanligvis priser våpnene HØYT :shock::shock::roll: etter min mening.

 

Kom med bilder av ditt våpen så kan en stille en sikrere diagnose.

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Bildene som du har fått tak i stammer fra en selger som vanligvis priser våpnene HØYT :shock::shock::roll: etter min mening.

 

 

35 VRM

 

Rundt det dobbelte eller så av normal verdi vil jeg tro... men... det KAN jo hende at han stort sett selger våpen i eksepsjonell tilstand da....?

Link to comment
Share on other sites

De fleste ombygde artilleri / kavalleri karabiner fra KV er GODT brukt, da de var veldig poulære blandt soldatene. Det innebærer som regel svært lite brunering og en del merker i stokken. Rust hører ikke med innenfor godt brukt/slitt. En godt brukt karabin av nevnte type som er bygd om til patron med Lund sin patent ligger som regel i prisleie 20-30000,-. Om den er full av rust så faller prisen med en gang. Om du har en marine Landmark så er disse oftest en god del billigere, mye pga manglende dokumentasjon. Om den derimot ikke skulle være ombygd, så den faktisk er en kavalleri / artilleri karabin med det originale kammeret, da er den plutselig værdt en god del mer enn 30000,- om den er i samme tilstand som de jeg ellers har beskrevet. Da disse nesten ikke finnes, så er de "aldri" ute for salg og derfor svært vanskelig å sette en pris på. Siden du sier at den er bygd om til patron så utgår vel denne.

 

Uansett, bilder sier mer enn tusen ord i denne sammenheng. Å som det er nevnt allerede, ikke puss opp denne. Alle samlere vil se at den er pusset opp, så du får ikke noen høyere pris, heller lavere.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Sitter og tråkler litt på gamle postinger. Den øverste av karabinene på bildet tidligere i tråden er ikke så overvettendes spennende, det ser ut til å være en "vanlig" Lundskarabin. Den andre, derimot, er en 12,5 mm kammerladningskarabin M1857 eller kanskje til og med en M1857/59 - og disse er veldig sjeldne i M1857 utgave og enda mer sjeldne i M1857/59 utgave. Det vil si - den som er avbildet ser ut til å ha vært med på Palé brannen og fått seg ny stokk etc., men en original variant i strøken stand av denne er fort verd store penger!

 

kam1.jpg

 

Den nederst på bildet er en M1857, M1857/59 har kortere forskjefte og bajonettklakk og er ellers lik M1857 - fant dessverre ikke bilde av M1857/59 i farten. I og med at disse er 12,5 mm, ble de aldri bygget om til patron.

 

Trond

 

OBS - bladde ikke over til side 2 :oops: , men lar likevel innlegget bli stående som minilærebok.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...