Robust Posted October 3, 2009 Share Posted October 3, 2009 Har ei gammel rifle, mekanismen virker og rifla virker funksjonell. Men den trenger en opppussing, rust både utenpå å inni løpet. Hvem gjør slikt? Har søkt etter bilder av den og fant ut at den er verdt over 80 store om den er i bra stand. meget gammel og dyr rifle. Tror det er en av di første "patron" rifler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cipheron Posted October 3, 2009 Share Posted October 3, 2009 Bilder? Beskrivelse? Merker, stempel osv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goatboy Posted October 3, 2009 Share Posted October 3, 2009 (edited) Rust utenpå løp er vel kurant, rust inne i løpet må vel helst lappes ut med en blyplugg. Dette klarer vel de fleste børsemakere. Men BILDER. Er dette en skjelden rifle kan du fort senke verdien med en "oppussing". Det er mange her inne som kan gamle våpen, vil anbefale deg å legge ut noen bilder og betegnelser. Edited October 3, 2009 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersG Posted October 3, 2009 Share Posted October 3, 2009 Om du har ei børse som er verdt 80 laken så pusser du den IKKE opp, rens og konservering- ja. opp-pussing/restaurering NEI. Og siden vi jo syns sånt er litt interessant her: Bilder og mere info takk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robust Posted October 3, 2009 Author Share Posted October 3, 2009 Fant noen bilder på nettet som ligner, tror det er en "Karabiner Kongsberg" . Veldig gammel. Skal prøve å få tatt bilde å legge ut så fort som mulig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersG Posted October 3, 2009 Share Posted October 3, 2009 legg gjerne link til bildene du fant på nett Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jutul Posted October 4, 2009 Share Posted October 4, 2009 Er det en slik:http://www.marked.svartkrutt.net/ ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hassel Posted October 4, 2009 Share Posted October 4, 2009 Har ei gammel rifle, mekanismen virker og rifla virker funksjonell.Men den trenger en opppussing, rust både utenpå å inni løpet. Hvem gjør slikt? Har søkt etter bilder av den og fant ut at den er verdt over 80 store om den er i bra stand. meget gammel og dyr rifle. Tror det er en av di første "patron" rifler. tviler sterkt på at den er verdt 80.000 kroner... Men men. Vi trenger bilder eller meget næremere beskrivelse. samt merking osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robust Posted October 6, 2009 Author Share Posted October 6, 2009 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robust Posted October 6, 2009 Author Share Posted October 6, 2009 visest bildet? eller hvordan legger jeg til bilde? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersG Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Nix, intet bilde desværre - du legger inn bildet med å først laste det opp til galleriet (klikk på "Galleri" på den lille menyen oppe til høyre, følg anvisninger der) så når bilder er lastet opp legger di inn IMG-taggene og limer inn adressen til bildet der (adressen står oppgitt i galleriet når du har lagt inn bildet der) Sjekk så om det funket med å bruke forhandsvinsingsknappen før du poster, det blir fort ryddigere da Får du det ikke til - send meg en PM så kan jeg hjelpe deg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robust Posted October 9, 2009 Author Share Posted October 9, 2009 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robust Posted October 9, 2009 Author Share Posted October 9, 2009 Det er ikke den rifla på bildet, men en som jeg mener er veldig lik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersG Posted October 9, 2009 Share Posted October 9, 2009 Da har du en kammerlader av noe slag, verdt et par tusenlapper for en ganske vanlig og sliten en - og opp mot ti ganger så mye om det er en sjelden - uombygget en i stand som da den kom fra fabrikken. Populære blandt svartkruttskyttere, og et must for enhver samler som skal ta vare å et stykke norsk våpenhistorie. Jeg har ingen, du er heldig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
35 VRM Posted October 9, 2009 Share Posted October 9, 2009 Om våpenet ditt er nogenlunde likt det som er avbildet og beregnet for patron er det en kammerlader ombygd til patron. De omtales som Landmark eller Lund avhengig av hvordan de er ombygget. Bildene som du har fått tak i stammer fra en selger som vanligvis priser våpnene HØYT etter min mening. Kom med bilder av ditt våpen så kan en stille en sikrere diagnose. 35 VRM Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hassel Posted October 11, 2009 Share Posted October 11, 2009 Det er nok nærmere 8 tusen en åtti ja... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fagerstad Posted October 11, 2009 Share Posted October 11, 2009 Det er nok nærmere 8 tusen en åtti ja... Det er nok sikkert riktig, men er det ein karabin så er nok verdien høgre enn 8. Med mindre den er røten. Men eg vil også sjå bilde! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
slegga Posted October 11, 2009 Share Posted October 11, 2009 Bildene som du har fått tak i stammer fra en selger som vanligvis priser våpnene HØYT etter min mening. 35 VRM Rundt det dobbelte eller så av normal verdi vil jeg tro... men... det KAN jo hende at han stort sett selger våpen i eksepsjonell tilstand da....? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kammerherren Posted October 12, 2009 Share Posted October 12, 2009 De fleste ombygde artilleri / kavalleri karabiner fra KV er GODT brukt, da de var veldig poulære blandt soldatene. Det innebærer som regel svært lite brunering og en del merker i stokken. Rust hører ikke med innenfor godt brukt/slitt. En godt brukt karabin av nevnte type som er bygd om til patron med Lund sin patent ligger som regel i prisleie 20-30000,-. Om den er full av rust så faller prisen med en gang. Om du har en marine Landmark så er disse oftest en god del billigere, mye pga manglende dokumentasjon. Om den derimot ikke skulle være ombygd, så den faktisk er en kavalleri / artilleri karabin med det originale kammeret, da er den plutselig værdt en god del mer enn 30000,- om den er i samme tilstand som de jeg ellers har beskrevet. Da disse nesten ikke finnes, så er de "aldri" ute for salg og derfor svært vanskelig å sette en pris på. Siden du sier at den er bygd om til patron så utgår vel denne. Uansett, bilder sier mer enn tusen ord i denne sammenheng. Å som det er nevnt allerede, ikke puss opp denne. Alle samlere vil se at den er pusset opp, så du får ikke noen høyere pris, heller lavere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robust Posted October 19, 2009 Author Share Posted October 19, 2009 Nå har jeg fått tatt bildet av rifla, men jeg strever litt med at bildet blir for stort for opplastning. noen som vet hvordan jeg skal gå frem for å komprimere bildet eventuelt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Olav Posted October 19, 2009 Share Posted October 19, 2009 Robust. Noen som vet hvordan jeg skal gå frem for å komprimere bildet eventuelt? Hvis du kjører XP så kan du laste ned Image Resizer. Du finner den litt ned på siden her, Microsoft PowerToys for Windows XP. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robust Posted October 20, 2009 Author Share Posted October 20, 2009 Dette er da rifla:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
35 VRM Posted October 20, 2009 Share Posted October 20, 2009 Dette er en ganske sliten Lund av en eller annen modell. Vis oss bilde av hele riflen. 35 VRM Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trond Posted September 21, 2010 Share Posted September 21, 2010 Sitter og tråkler litt på gamle postinger. Den øverste av karabinene på bildet tidligere i tråden er ikke så overvettendes spennende, det ser ut til å være en "vanlig" Lundskarabin. Den andre, derimot, er en 12,5 mm kammerladningskarabin M1857 eller kanskje til og med en M1857/59 - og disse er veldig sjeldne i M1857 utgave og enda mer sjeldne i M1857/59 utgave. Det vil si - den som er avbildet ser ut til å ha vært med på Palé brannen og fått seg ny stokk etc., men en original variant i strøken stand av denne er fort verd store penger! Den nederst på bildet er en M1857, M1857/59 har kortere forskjefte og bajonettklakk og er ellers lik M1857 - fant dessverre ikke bilde av M1857/59 i farten. I og med at disse er 12,5 mm, ble de aldri bygget om til patron. Trond OBS - bladde ikke over til side 2 , men lar likevel innlegget bli stående som minilærebok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts