Jump to content

en bra finkniv


Hedmarkingen

Recommended Posts

"Folket" kommer til å mene absolutt alt fra femkroners morakniver, via tæktikal zombiedrepere med svarte blader og plastikkslirer, til håndlagde staskniver. Sjekk for eksempel "1 kniv til alt"-tråden, eller en av de andre lengre på knivforumet.

 

Min egen siste romanse på knivfronten er forsåvidt med en liten fulltange-sak fra Aage Bergedahl i UHB Elmax og stabilisert tre.

 

Maksimale bruksegenskaper får man - etter min mening - med micartagrep (som blir seigt når det blir vått) og blad i et helt enkelt verktøystål (ikke rustfritt). Dyrt rustfritt er hælvete å sette opp, og billig rustfritt er bare hælvete. Må man på liv og død ha rustfritt liker jeg VG-10, som både Fallkniven og div. andre japanskproduserte leverer.

Link to comment
Share on other sites

Er på utkikk etter en god, solid kniv som holder seg skarp. Må kunne brukes til det meste, sånn som å skjære opp brød til å spikke flis til en nying. Kan fint være hulslipt.

Har folket noen formening om hva som duger ?

 

Det ville nok vært en fordel om du var mer spesifik i hva du var ute etter.

F.eks. skaftmateriale, sliremateriale, konstruksjon (stikktange/fulltange), pris, bladlengde, evt preferanser.

 

 

Hvis lav pris er viktig kan jeg foreslå en Mora classic No 1:

http://www.moraofsweden.se/index.php?cid=191&ssel=18

:)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...