Jump to content

Avtagbare montasjer for kikkert.


munsterjeger1487686241

Recommended Posts

Hadde den utrolig lite gøye opplevelsen at kikkerten min knuste under jakt i helgen.

Trodde at jeg var forsikret, men når jeg melder inn skaden, sier de at dette ikke kommer innunder forsikringen min................ kan ¨si jeg ble irritert! :evil::evil:

 

Nå har det seg slik at eg vil prøve å unngå at dette skjer igjen, derfor er det jeg vurderer å kjøpe avtagbar montasje. Da kan jeg ta av og på kikkerten uten at jeg får forandringer på treffpunktet, Når jeg ikke jakter kan jeg ta av kikkerten og oppbevare den tryggt og pakke den inn i noe som tåler et støt i tillfelle nytt uhell.

 

Det jeg lurer på er hva finnes på markedet, hva er beregnet pris på noe slikt og er deres erfaringer med avtagbare montasjer. Er det noe å ha eller er det bedre med faste montasjer???

Link to comment
Share on other sites

Rimelig og greit alternativ er Leopold OR (Quick Release) - hvis du søker litt på forumet, så er det litt delte meninger om detter alternativet (Virker som det har vært litt variabel herdig på selve låsemekanismen).

http://www.leupold.com/tactical/products/mounting-systems-and-accessories/mounting-systems/qr-mounts/

Finnes også en Leupold QRW (Quick Release Weaver):

http://www.leupold.com/tactical/products/mounting-systems-and-accessories/mounting-systems/qrw-mounts/ Da trenger man ikke bruker Leupold sine ringer, men står fritt til å velge ringer med Weaver-sokkel.

En annen løsning er å sette på en Picatinny eller Weaverbase - da kan man også ta av og på kikkert uten treffpunktendring, men noen synes de taggete skinnene blir litt for militære.

Picatinny:

Rem700PicitinnyRail_640w.jpg

Weaver:

Holgate23.JPG

 

Man får Weaver og Picatinny som todelt base også, men hvis du ikke må ha en ekstremt lett rifle, så ville jeg gått for skinne, mer stabil, større sjanse for at den linjerer opp korrekt, og du er ikke så bundet av hvor på kikkerten ringene må stå. Weaver og Picatinny blir tilsynelatende brukt om hverandre, men det er forskjell, og selv om det av og til brukes om hverandre, så er det tryggest å velge picatinny -base til picatinny-ringer og tilsvarende med Weaver.

 

Disse løsningene klarer man å få til for under kr 1.000,- + evntuelt børsemakerarbeid hvis man ikke vil gjøre det selv.

 

Hake-/svingmontasjer er mer eller mindre rene customarbeid og koster fort 5K++.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

[...]en Picatinny eller Weaverbase - da kan man også ta av og på kikkert uten treffpunktendring, men noen synes de taggete skinnene blir litt for militære[...]

 

Nå er det ingen grunn til å ha "tagger" langs hele skinna (om du ikke skal veksle mellom riktig mange forskjellige sikter/lys/grep/bærehåndtak) og det bør være en smal sak å få tak i en skinne som bare har de 2 (3?) taggene som trengs under hver montasjering. Om slike skinner ikke finnes skulle vel en oppegående børsemaker (eller en verktøymaker/maskinarbeider med litt sans for overflatefinish og kvalitet) lett kunne frese bort de "unødvendige" tagger fra en standardskinne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv EAV svingmontasje og en annen på jaktlaget har Leopold QR. I praktisk bruk er de vel likestillte, men jeg synes kanskje at Leopold sin ser litt solidere ut. Prismessig vet jeg ikke hva det ligger på da jeg kjøpte brukt.

Personlig har jeg litt problemer med EAV montasjen, men det kommer nok av at jeg har skutt den løs to ganger.

Etter at jeg hadde brukt børsa 4-5 år løsnet montasjen mens jeg var på skytebanen og den ble skrudd til igjen på stedet.

Dette holdt bare til neste oppskytingssesong. Da ble montasjen demontert, gjort skikkelig ren, påført bittelitt harpikspulver

og skrudd godt til. Den har siden ikke løsnet, men ett eller annet har blitt skadd tror jeg. Etter noen skudd så begynner den lille fjærbelastede hevarmen som låser fast montasjen å åpne seg litt, selv om fjæra egentlig skal holde den nede. Dette førte selvfølgelig til litt spredning, men problemet har foreløpig bare blitt løst med å trykke ned hevarmen sånn innimellom.

Børsa har fungert upåklagelig under hjortejakten, men noe må gjøres i vinter.

 

Blir vel i August :oops: .

Link to comment
Share on other sites

hei anntar att sabbati kombien har 10-11 mm spor samme som salong.

gå til innkjøp av en skinne som omgjør fra 11 mm til weaver multislott skinne

denne skinna bygger ca 4-6 mm høyde på våpenet ditt, supler med

leopld QRW ringer og da har du et system hvor du raskt tar av og på kikkerten uten nevneverdige treffendringer

 

om du ikke får takk i det her på berget fekss midway kan det med fordel kjøpes feks hos

www.theopticzone.com tottal pris blir vel ca 600-800 med frakt og eventuel moms

 

nb frakten utgjør endel kroner så kikk etter om det ikke er annet du også trenger før du bestiller

fordelen med dette er att det ikke bygger mere i høyde en att du kan bruke originalsiktet hvis det er ønskeligt.

 

har selv dette på min egen kombi og er svert fornøyd med løsningen.

 

nb det er også sikter på markedet som inneholder integerert hurtigfester (sidekleme)

med kompabilitet både til weaver og 11 mm, dette er gjerne hendige små rødpungt som er svert raske og sikte med og de får også lett plass i en lomme.

Link to comment
Share on other sites

de fleste våpenforretninger har nokk en eller annen form for baser/skinner som omgjør 11 mm til weaver

da dette er mye brukt på både luftgevær og salongrifler..

 

kan nokk være varierend kvalitet på disse.

ville selv prøvd og finne en skinne, da du på et kombivåpen vil få behov for og få feste langt bakkover for og oppnå øyeavstand til kikkerten.. på min kombi går skinna ca 1 tomme lenger bakkover en 11 mm sporet og jeg oppnår derved perfekt øyeavstand.

 

har vert inne på opticzone

skinne weaver nr 48202 ca 6,5 usd NB den er ikke stål men aircraft alumium.

ringer weaver nr 49325 (1" medium high) ca 25 usd dette er weaver ringer tilsvarende leopold QRW

tottalt 32 usd + frakt ca 15 usd er 47* 5,65(kurs) = 265 noks + mva i norge 66 noks

 

tottalt får du det hjem for ca 330,-

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

sitter her å vurdere montasje til en shultz & larsen m97 DL. bruker eaw sving i dag på en zeiss 3-12x56 med BDC. nettop kjøpt en leopold vari x 3 6.5-20x50 LR. lure på å få montert skinne og noe ringer med mulighet for å bytte mellom siktene.jakt og trening.med nok tilt på systemet til å utnytte klikkene på leopolden til langhold.zeiss blir brukt til langhold også men begrenser seg på grunn av forstørrelse og knepp.6.5x55 i ene kaliber og 300 winmag i andre til forskjellig jakt/langhold. håper noen kan gi meg noen ideer om dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...