Jump to content

Harebestanden i fritt fall


beech

Recommended Posts

Er vel et par åpenbare årsaker til nedgangen i harebestanden. For 20 år siden var det nesten ikke rev og toppår for alt av småvilt og rådyr. I dag er det masse rev og lite revejegere. Hvor mange jakter hare i dag i forhold til for 20 år siden?

Er man småviltjeger så bør man komme seg ut i glugga å jakte rev på vinteren.

Link to comment
Share on other sites

ja her er det også godt med hare. men det er jo nesten ingen som jakter hare lenger. å fint er det for meg for da har jeg enorme områder heilt for mæ sjøl å jage på. :D Foilt å folk vil være med når det e snakk om rådyrjakt med hund men når det blir harejakt så bli æ stort sett alene. Så harejakta har nok itj nå høy status blant folk. Men æ synes det e skitskøy så ka ainna folk synes det skit æ i :o

Link to comment
Share on other sites

Her i midtre delene av Froland (Aust-Agder)er det nesten ikke hare igjen. Vi har ikke mer rovfugl/rovdyr enn for 10 år siden og nå er det nesten ingen harejegere igjen. Og de som er skyter ikke hare. Noen lurer på om flåtten kan være årsaken men det er vel ikke flått i alle områder som haren har gått kraftig tilbake???

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at nedgangen i avskytning, skyldes en reell bestandsnedgang. Spesielt på sørlandet har nedgangen vært kraftig. Det er igangsatt forskning for å prøve å finne svar på hva dette kan skyldes. Se http://shhk.net/Prosjekt%20hare.htm

Så langt har man ikke funnet klare sammenhenger, men det er en observasjon av mange av de innsamlede døde harene har vært avmagret. Personlig har jeg lite tro på at flåttbestanden kan forklare dette. Jeg trener selv hund på en øy, der hare er endelig vært for flåtten. Det er ikke hjortevilt på øya. Flått og harebestanden er meget stor (tett), og det har den vært i mange år.

 

Antall harehunder i Norge har holdt seg stabilt de siste 10 årene (Ref. siste nr. av Harehunden. Nettversjon ikke tilgjengelig). Antall jegere og antall registrerte hunder kan ikke forklare nedgangen alene.

 

Hvis man er ute etter faktorer som korrelerer godt med negangen i skutte harer, så er hjorteviltbestanden et interessant alternativ. Dette er natutrligvis ikke et bevis på noe som helst, men økningen i skutte hjortevilt korrelerer meget godt med nedgangen i skutte harer. Det er også et faktum at harer og hjortevilt foretrekker mye av den samme maten, og at hjorteviltet har fordel av at de kan beite høyere enn haren. Kan det være en reell sammenheng her?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Er fra froland i aust agder å her er ikke lite hare, men direkte elendig :(

I følge min bestefar som husker dette bedre en meg var det mye mer hare før når det var masse rev tro det eller ei? Vi fikk ikke noen spesiel oppsving i harebestanden når reveskabben kom her hos meg hvertfall, den har heller falt gradvis de siste årene til et absolut lavmål nå..

 

Jeg er helt sikker på at rovdyr ikke kan tilskrives all skylden, det må være noe annet galt i tilegg.

 

Jeg har også et terreng i åmli, der er det i år dårligere en noen gang, på 5000 mål tør jeg påstå ganske hardnakket at det er en eneste hare :shock:

I det terrenget er det så kaldt om vinteren at flåtten ikke overlever, hvertfall er det ikke flått der så de knekker ikke haren!

Dette terrenget har tidligere år vært fantastisk bra, så bra at vikke har fått brukt hele terrenget en gang, dette er bare en 5-6 år tilbake i tid.

 

I froland er det nå lite elg også, skal bli morro å se om det blir mer hare, men jeg tviler...

 

Er folk som sier det er mye hare så fort de ser noen spor på snøen men tar du å følger de sporene så oppdager du fort at det er samme haren som hopper over enorme områder! Når en av hundene mine har fot er det mer en regel en unntaket at haren sitter langt over 1-2 km borte, dette skjer for det det er lite hare mener jeg..

 

Å trene opp en valp her nede er ikke lett :(

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

her i lofoten er det en voldsom harebestand,kan nesten ikke unngå å kjøre på en hare hvis du kjører etter mørkets frembrudd.men det er nesten ingen som jakter hare her heller,noen mener det er uspiselig...hørt sånn vås...det er prima vare spør du meg.fikk to stykker for noen dager siden,mmmmm

Link to comment
Share on other sites

Det er jo en gammel oppfatning at man helst ikke skal spise klodyr. Om det bygger på overtro eller sykdomserfaringer, må jeg huske og spørre min gamle mor om.

 

 

 

tror nok det er en blanding av begge deler.hare er en matkilde som annet vilt,vil nok tro at det har noe med harepest å gjøre at man kan få avsky mot haren,men dette ser man jo på dyret hvis det er sykt..man får kjøpt langt verre produkter i butikken enn man fanger i skogen :)

Link to comment
Share on other sites

På Jæren er der iallefall møje hare.Har skutt 2 stk på støkkjakt og ellers observert møje hare.

Observert og en del hare på rypejakt i Setesdal østhei.

Ellers hatt en flott haust.Ikkje mistet lappen(som i fjor).Fått jaktet møje.Ender,gjess,duer,hare og div.rovvilt rundt dørene på Jæren og mindre enn 2 timers kjøring til goe rype og skogsfuglterreng med møje fugl.Alt æ gildt å adle æ gilde :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer fra en øy som har broforbindelse med en annen øy som heter Dønna. Der er harebestanden bærekraftig og tar seg bare mer og mer opp, år etter år. Det finnes ikke rev på denne øya, noe jeg mener er hovedårsaken til at harebestanden faktisk vokser. Naturlig beskatning av bestanden som katter, rovfugler og påkjørsler hugger i bestanden, men fellingstallene øker. Nå skal det sies at det heller ikke er hjort på øya. Rådyr er det, men siden det ikke er noe grunneierlag, blir kanskje ikke rådyrforvaltningen som ønskelig.

Jeg er meget ivrig predator-jeger, men har tilgode å få jaktet rev. Til alle dere som holder på med dette: fortsett, dere gjør norsk natur og norsk matvilt en stor tjeneste:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...