Jump to content

Finne dyret morran etter - mat?


mannen i gata

Recommended Posts

Skøt bukken i går kveld, men den stakk inn i det tetteste krattet jeg har vært i. Tok noe tid å få bikkje og da var det mørkt. Fant bukken kl 0915 i morges, skutt gjennom lunger, lever og blødd ut innvendig samt litt ut utgangshullet. Ikke vært borti vomma, men skuddet var nok litt langt bak. :?

 

Noen erfaringer med å spise slikt som har liggi over natta? Jeg tror det kan ha vært litt frost i natt, hvertfall ikke langt unna. Slakta og hang den opp med en gang og luktet greit. Likevel litt usikker, derfor spør jeg folket her på kammeret.

 

Må si det var en utrolig lettelse da jeg fant den liggende i en liten åpning i krattet. :)

Link to comment
Share on other sites

Er du i tvil, kan jeg alltids ta kjøttet. :D Lukter kjøttet greit, er det vel i orden... Du blir uansett ikke dårlig av sånt kjøtt. Men det kan bli usmak, og lite fristende konsistens. Steik deg en filet når du har modna ferdig kjøttet. Er smaken i orden, frys det ned, og ikke tenk mer på det.

Link to comment
Share on other sites

Helt problemfritt å spise slikt kjøtt, spesielt siden du fant det så tidlig, hvilket betyr at fluene ikke var kommet i gang med å legge larver.

 

En kjent britisk økologisk gårdbruker pleier å kjøre i grålysningen langs veiene i området der han bor og samle opp harer, grevling o.a. som er tatt av biler. Dette tilbereder han etter alle kunstens regler. Mannen har gourmetbakgrunn, og slik sett bortskjemt matveien - men han mener at dette er kongeføde. http://www.rivercottage.net/

:D

Link to comment
Share on other sites

Når dyr (og mennesker) dør, starter dannelsen av "kadaverin" - nedbrytingsprodukter. Det er dette stoffet likhunder skal være spesialtrenet til å oppdage. Dersom vi ikke er blodtappet, sprer disse stoffene seg lett langs blodbanene. Som andre sier, du er ikke i tvil hvis du koker/steker kjøttet uten krydder etc. Er dyret utblødd, blir denne prosessen sinket eller stoppet. I dette tilfellet var jo dyret utblødd, og bukhola ikke skadet. Problemet er i tilfelle at det hadde skinnet på, og innvollene i, og at nedkjølingen derfor gikk seint.

 

I følge Mattilsynet og andre forståsegpåere, må en få vomma og tarmene ut av dyr innen en halvtime - ellers er ikke kjøttet menneskeføde. Jeg har vært med på masse fellinger, der et dyr er skutt tidlig i et drev, og har ligget lengre enn det. De lagene jeg er på, slakter dyra i marka, og da flår vi ned føst (etter at alle på laget er samlet ved fallet, og har fått litt mat og kaffe), og tar ut innvollene når vi har flådd ned. Da kan nok dyret ha ligget med vomma i kanskje etpar timer, men kjøttet har smakt OK. Og, så vidt jeg vet, så lever jeg ennå! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dette kjøtet er godt brukande.

 

Fann dyret først klokka 0915?

Ved slike tilfelle startar me søket på skotstaden straks det tek til å lysnar.

Det tilseier på denne tida av året omkring klokka 0630 - 0700.

Tok søket to og ein halv time?

Tar ofte litt tid å få bikkje denne helga da de fleste er på elgjakt. Måtte gjøre det beste ut av det. Var utrolig lite blod så bikkja gikk rundt på jordet å prøvde å finne sporet, mens jeg gikk inn i tetta. Det var da jeg kom over dyret ved å krysse frem og tilbake. Området det kunne ligge på var veldig ufremkommelig, men også veldig lite.

 

Skal gjøre som dere sier, ta en liten bit og koke den. Takker for alle svar :) .

 

Edit: Var nede og hang det i garasjen nå etter at det har hengt ute i dag i en netting. Det luktet verken fioler eller nøkkelblomst, så jeg vet ikke helt... :?

Link to comment
Share on other sites

...I følge Mattilsynet og andre forståsegpåere, må en få vomma og tarmene ut av dyr innen en halvtime - ellers er ikke kjøttet menneskeføde.

Ja da burde jeg vært dau for lenge siden :mrgreen: Nei - det der tar jeg ikke så veldig høytidelig; så lenge vomma er hel og det er kjølig så kan det gå timer uten at det er skummelt.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg pakket sammen vom og slakteavfall for å legge til reven så jeg at det var et litet hull i vomma. Ingenting som har kommet ut, men det var et 223 (loddet kule som ikke traff bein) hull i den. Hmmmm... :? Var nede i garasjen igjen og luktet på den, og det luktet ingen ting nå. Tror jeg skal ta koketesten i morra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...