Jump to content

Hvilke ringer/baser trenger jeg til en Tikka t3 lite?


johals

Recommended Posts

Hva av baser og ringer trenger jeg til en tikka t3 rifle som montasje til et kikkertsikte? Og hva er baser, og hvordan settes dette sammen med ringene? Med en kikkert med 30 mm rør og 56 mm lysåpning, hva trenger jeg av dette da?

 

http://www.wingevapen.no/index.php?do=c ... topcat=134

 

http://www.wingevapen.no/index.php?do=c ... topcat=134

 

 

Takker og bukker for svar! :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Unødvendig sitering fjernet. Kjell Olav

 

Ser at det er en gammel tråd, men svarer likevell. Linkene dine funker ikke. :? Men du trenger base og 30mm Ringer i Medium høyde! :) Jeg har optilock baser på picatinny skinne, og medium ringer til 56mm objektiv på min t3 supervarmint.

Er god klaring i mellom pipe og kikkert. Mulig jeg kunne hatt Low ringer, siden picatinny skinna bygger opp en del.

Men til DIN rifle trenger du bare vanlige t3 baser og ringer i 30mm medium høyde:)

Søskenebarnet mitt har likens rifle som meg og 56mm objektiv kikkert, men med vanlige baser og 30mm Medium ringer. Kikkerten er ca 1-2mm fra pipa hannes :)

 

Montasjen skrues sammen med en bolt som går igjennom bunnen på ringen, og nedi selve basen, som plasseres slik at "rekyltappen" under basen går nedi utfrest spor i låsekassa. Deretter strammer du en skrue som går på tvers av basen og til en "klo" som klemmer basen fast til låsekassa .

 

http://www.tikka.fi/pdf/specs/Optilocktechspec.pdf

Link to comment
Share on other sites

Det blir forvirring når man kaller den delen som sitter under nedre halvdel av ringen for "base". Baser er jo noe man normalt kaller det som skrus fast i låskassa på andre våpen. Og som man ikke trenger på en Sako eller Tikka, siden disse har slike spor frest inn i låskassa. Men jeg ser at sako selv kaller disse delene for baser. :(

 

basesrings.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gammel tråd ser jeg, men istedenfor å lage en ny hiver jeg meg på her.

Situasjonen er da at jeg skal til å handle meg en Meopta Meostar R1 3-10-50 med 30mm rør som skal stå på en Tikka T3 Hunter. Og til det lurer jeg på om jeg klarer meg med low ringer eller om jeg skal gå for medium. Har ikke så mye erfaringer på dette området enda.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jeg monterer 50 og 56 kikkerter på Tikka og Sako daglig, og bruker stort sett alltid extra low optilock ringer.

Dette gjelder i allefall når det gjelder Zeiss, Nikon og Moepta kikkerter.

 

På mine egne våpen har jeg til og med frest ned annleggsflaten på basene for å senke ringene ytterligere.

 

Så du mener at jeg ikke får problem med low ringer og en meostar med 56objektiv?

Ser på bildet fra optilock at low ringene tar diameter 59-67? Er dette alt etter hvor langt fremme kikkerten blir montert?

utvendigobjektivdiameter er 62mm med 56 åpning så med B-C kommer den vell på opp mot 65-66mm regner jeg med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg monterer 50 og 56 kikkerter på Tikka og Sako daglig, og bruker stort sett alltid extra low optilock ringer.

Dette gjelder i allefall når det gjelder Zeiss, Nikon og Moepta kikkerter.

 

På mine egne våpen har jeg til og med frest ned annleggsflaten på basene for å senke ringene ytterligere.

 

Går det å bruke 50mm kikkert med optilock 30mm ringmontasje på tikka? Det går ikke på Sako 75 varmint.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Av org. mont. er det Ringmount som det heter som er lavest. Tror den er 29mm fra topp av kasse til senter i ring. Ringen er i et stykke, ikke separat ringfot. Bør passe fint til 42mm/utv. 48mm objektiv. Er greit med plass til å dra en fille under også syns jeg. Hillman har en kolbeforhøyer(Jaktdepoet) i to deler som virker grei.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer. Den utgaven kommer i bare en høyde, 29mm m. 30mm rør, er nok litt høyere enn helt nødvendig. Koster ca. 8-900 her i landet. Ellers har Leupold m. flere mont. til Sako/Tikka. Har ikke brukt noen av de, foretrekker de org. p.g.a. plastforingen bl.a.

Link to comment
Share on other sites

Ringmount til Tikka skal passe allle Tikka, Schou som er importør vet dette. Iallefall T3 og Master. Foretrekker org. ringer m. plastforing for å unngå riper i k.røret ja, og for å unngå spenn. Får nok ikke spenn på Tikka p.g.a. rette spor, skjer lett med Leupold på sako hvis en ikke passer på under montering da Sako har i praksis sidejustering på fremre ring. Liker og at org. ringer har fire skruer per ring normalt to på Leupold. Ville iallefall bruke de integrerte spora på kassa, og ikke skruehullene uansett montasje.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...