Jump to content

Hjelp med problemstilling: For høyt trykk!!


rifleman1981

Recommended Posts

OK, her er problemstillingen:

 

Kjøpte for litt siden LeverEvolution kulene til Hornady for å lade disse i 30-30 win. Tok utgangspunkt i ladedata fra Ladeboken med Norma 201 krutt bak 150 og 170 grain kuler. Ettersom Hornadykulene er 160 grain - og da havner midt mellom - foreslo en erfaren lader at man kunne ta utgangspunkt i den svakeste ladningen til 150 grain kulen som var 33 grain krutt. Ikke noe hokus pokus tenkte jeg, det ga jo mening, og med bare et halvt grain unna maksladningen til 170 grainern (32.5 grain krutt) så var det ikke så mye som kunne gå galt.

 

Til min store overraskelse så fikk tennhettene tydelige kratermerker. Hylsene sklei lett ut, så det kunne ikke vært sååå ille, men stusset likevel over dette. Etter å ha knadd litt på topplokket kom jeg frem til at trykket har måtte økt fordi Hornadykulene settes en del lengre inn i hylsen enn de konvensjonelle flatspisskulene. En ladning som vanligvis gir litt ekstra plass hylsa ble pluttselig komprimert.

 

Så nå er fremgangsmåten som følger:

 

Har ladet med 30 grain, 31 grain og 32 grain. Starter nederst og ser etter merker på hylsene og tennhettene. Hva trur dere? Dersom jeg ikke ser noen merker og børsa samler greit så burde vel ladningen være ok?

 

Har dere noen andre ideer? Bør jeg se etter en annen type krutt?

 

Alle innspill mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

Å gå ned fra der du ser tendenser til for høyt trykk er absolutt riktig. Men, jeg vil si at måten du startet på - og tipset du fikk - er absolutt ingen god måte å starte på. En kule er absolutt ikke en kule, lengdeforskjell og hardhetsforskjell vil ha potensiell stor betydning for trykket, noe du nå tydeligvis fikk oppleve. Det er ikke alltid det lønner seg å gjette.

 

Back litt ned som du gjør nå, og se hva som skjer, men jeg ville startet med de "slappeste" ladningene og fulgt nøye med hva som skjer. Ellers enig med forrige taler, å kun se på tennhetter kan være litt tynt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for input!

 

Nei det var tydeligvis ikke riktige måten å gå frem. Ser også på hylsene at de har strekt seg betydelig i lengderetningen.

 

Men er det så enkelt at høyt trykk = større hastighet?

 

I ladeboken er 30 grain den svakeste ladningen til 170 grain kule, så prøver den.

 

Takk for hjelpen!

Link to comment
Share on other sites

Hmmmmm....

 

Trykkmerkene, dvs kraterne i tennhettene ble ikke mindre selv ned i 30 grain ladning. Dvs, kraterne er identiske med 30, 31, 32 og 33 grain ladninger.

 

MEN, noe som var enda mer interessant er at 150 grain standard flatt nose Winchesterkuler, med den svakeste ladningen oppgitt i Ladeboken, også fikk disse merkene/kraterne!! Dette skjer ikke når det skytes med en Winchester 94 rifle, men det skjer altså med riflen jeg bruker i høst som er en Marlin 336XLR.

 

Hva kan grunnen være? Er det en kombinasjon av sluttstykket i Marlin'en, hvor myke tennhettene er, og styrken på ladningen?

 

Nå begynner jeg å bli rådvill... Ser ingen sammenhenger.

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste taler her. Ja, det er ikke riktig måte å gå fram på egentlig, det å bruke info fra ei kule som ikke har samme egenskaper, selv om man går ned på minimumsladningen ved den gitte kula. Men (!) jeg har brukt metoden med å finne ei kule som har tilnærmet like egenskaper (vekt, oppbygging, utseende osv) ganske lenge uten problem og som Høggern sier, så er det mange andre ting som mest sannsynlig er årsaken til kraterne i hettene. Jeg får det på winchester og federal sine, men ikke cci osv..... Men jeg VET hva det kommer av og det er ikke for høyt trykk.

 

EDIT: Dette gjelder MINE ladninger...

Link to comment
Share on other sites

Ettersom det ikke blir krater når jeg skyter Ladebok svake ladninger (under kjøpeammo) i Winchester 1894, MEN det blir det i min Marlin 336XLR så går jeg ut ifra at dette har noe med børsa å gjøre. Feks en kombinasjon av tynt tennstempel og stort tennålshull.

 

Da er spørsmålet, er dette noe å bry seg om? Bør det fikses?

Link to comment
Share on other sites

Til informasjon så kan jeg legge til at;

- kraterne har veldig smale 'kanter'

- kraterne har en liten 'tapp' som jeg ser igjen i tennnålshullet

- tennhettene er ikke flate

- og at hylsebunnen får ingen blanke områder eller andre merker

 

Skal teste Winchester Silvertip fabrikkammo i morra. Gir den av kratermerker så MÅ det vel være børsa?? Da faller vi tilbake til spørsmålet om hvorvidt det bør fikses.

 

Takk for alle svar!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har stor tro på at du har feil Head Space.

Dersom hylsen er presset for mye vil du i skuddøyeblikket dytte hylsen en aning lenger inn i kammeret med tennstiften. Når hylsen så begynner å ekspandere vil den korrekt klebe i kammerveggene og sitte fast som den skal.

Det som videre skjer under trykkøkningen er at tennhetten vil trolig skli i lommen mot sluttstykket og deretter når trykket blir høyt nok vil hylsn strekkes til hylsebunnen når sluttstykket.

Resultatet er :

Tennhetter kan se ut som om de er klistret ut og fyller hele hettelommen

Hylser får tydlige strekkmerker i overgang bunn / kropp.

 

 

For å sikre at du har rett head-space skal du begynne med å skru dien minst en omdreining ut. Press hylsen og prøv i kammeret . Hvis den går greit holder det altså med neck-sizing. Hvis den går tregt skrur du ned 1/4 omdreining, presser og prøver igjen. Når du finner det punktet at du akkurat klarer å lukke mekanismen har du funnet rette stedet og har korrekt hylselengde. For jaktpatroner ville jeg satt en bite tape bakpå hylsebynnen for å sikre en liten klaring slik at man ikke får problemer med enkelte skudd, alternativet er å prøve dem i kammeret før jakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...