Jump to content

Hvor langt kan en lydemper fly?


vaskebjørn

Recommended Posts

Var på banen i går myrspiten og skjøt i går. Da jeg plutselig så noe som føk ut på banen fra skytterplassen ved siden av meg. Skvatt litt til. Da naboen lå og skjøt med en ny A-TEC CMM-6 i stål i kaliber 300 wetherby magnum. På 5 skuddet bestemte demperen seg for at dette ikke var noe morro. Og fikk et tretthetsbrudd i godset i den første baffelen.

 

Så svaret på spørsmålet er 40 meter fløy den. :shock:

 

Har blitt ganske klart for meg at alle dempere kan ryke. Og at du skal ha det i tankene når du skyter.

Link to comment
Share on other sites

Har førstehånds erfaring med lyddempere som havarerer. En som jeg lagde selv til bruk på AR15 "exploderte" etter 50 skudd da den var laget for tynn i godset, ytterrøret så ut som en skrelt banan og innmaten lå spredd utover et område på 20m. Smalt fælt gjorde det.

 

har også sett en fabrikk lagd ståldemper montert på en 7,62*39 halvauto. Demperen bortimot spydde ut alle innvollene inni seg.

 

Mye krefter i sving forann pipemunningen, ikke alltid så lett og holde styr på hvor disse tar veien.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvor langt selve demperen kan fly, men inmaten fra en vmac demper kan fly over 60 meter :mrgreen: Var på banen i sommer og det kom en litt stesset kar som bare måtte skyte litt. Jaja tenkte jeg og han satte opp blink på 50meter og skulle trene ståendes skyting.

 

Begge gjorde seg klare til og skyte og det sa pang fra naboen. delene traff skiva hans på 50meter og grunnen, 8mm kule i en 6mm demper :mrgreen: Hahaha demperen så ut som ei pipe og trynet hans var uforglemmelig :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jaja vet ikke hva man ska være mest redde for om noen sikter på meg...eksploderende lyddemper eller det andre som pipen spyr ut av seg..absurd spør du meg men ser ju komikken .

Og at du skal ha det i tankene når du skyter.

 

Ikke for å være frekk, men hva skal man ha i tankene? At man ikke skal sikte på noen for da kan vedkommende få lyddemperen i huet?

Link to comment
Share on other sites

Har tilsvarende erfaring (flere ganger).

Hadde en liten og lett demper(selvlaget) som jeg brukte på min lette 22 Hornet enkelskudd.

Jeg brotsjet opp til 5.6x50R Mag, og skulle proeveskyte. Satte paa Hornet-demperen og tenkte det fikk staa sin proeve.

Skudd nr. 1 gikk helt fint, men nr. 2 smalt heftig, og rekylen var "enorm", og demperen tok kvelden og landet 50 meter fremme.

 

Da har jeg paaskudd til aa lage en til:-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...