Jump to content

Gardens Garander


Bukken

Recommended Posts

Jeg ser at det har blitt stilt spørsmål om disse i annen tråd, men svaret har uteblitt. Altså:

 

Har det hendt at gardistene har skutt med skarpt i Garandene?

Er de operative, eller kan de kun skytes med rødfis?

Kommer de generelt fra en produsent, eller er det rått & røti?

 

Ingen av de drillpikene jeg har snakket med, har skutt med skarpt, og de har heller ikke lagt merke til produsentmerking.

Link to comment
Share on other sites

Garandene til garden er såvidt jeg vet helt originale bortsett fra at de er oljet og pusset og pyntet med hvit reim og blank bajonett. Da jeg jobbet som mrf-assistent, så husker jeg de bestilte nye garander for å erstatte de som var så ødelagt at de ikke kunne brukes mer. Er heller ikke gjort noe med dem for å få dem til å lade om med rødfis - hvis dere ser på en drilloppvisning så legg merke til at det er lagt inn ladegrep før hvert skudd som en del av drillen.

 

Ellers var det ikke noe skyttrening med Garand - er vel ikke så mye 30-06-ammo igjen i norske depoter heller...

 

Ellers så kan du jo stille spørsmålet direkte til gms@garden.no

 

Mulig de plugger og ventilerer løpet slik at ikke en eller annen fjott skal stappe en 30-06 fra elgjakta han gikk glipp av og dra den av på 17.mai, men tror ikke det.

 

- Gardist 1045 Hantho (-91/92)

Link to comment
Share on other sites

Garandene til garden er såvidt jeg vet helt originale bortsett fra at de er oljet og pusset og pyntet med hvit reim og blank bajonett. Da jeg jobbet som mrf-assistent, så husker jeg de bestilte nye garander for å erstatte de som var så ødelagt at de ikke kunne brukes mer. Er heller ikke gjort noe med dem for å få dem til å lade om med rødfis - hvis dere ser på en drilloppvisning så legg merke til at det er lagt inn ladegrep før hvert skudd som en del av drillen.

 

Det blir brukt forskjellige garander til oppvisning og trening. Begge deler er originale, men som OIH her sier er reima malt hvit og bajonetten er blank på den som blir brukt i oppvisning. Ellers blir det ikke tatt ladegrep under oppvisningen men før den starter. Under oppvisningen er det imidlertid lagt inn avsikring.

 

 

Har det hendt at gardistene har skutt med skarpt i Garandene?

Er de operative, eller kan de kun skytes med rødfis?

Kommer de generelt fra en produsent, eller er det rått & røti?

 

De garandene som blir brukt av drill er så herpet og forslått at de ikke kan brukes til noe annet enn..vel..drilling. Drilltroppen disponerer noen som ikke er brukt til drill, og som kan skytes med skarpt. Husker det var snakk om at vi skulle få prøve, men det ble aldri tid til det. Ellers var det jo garander som ble brukt operativt før ag3.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke all verden om Garandene, men den gangen jeg fikla med dem, i 2001-2002 eller deromkring, så virket disse å være i god nok stand til å skytes skarpt med. Plugg i løp eller kammer eksisterte ihvertfall ikke. Jeg kan ikke huske at jeg eller andre noen gang skjøt ksapt med dem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...