Jump to content

Gåtefullt mauserløp fra KV...


Raudnakke

Recommended Posts

Her forleden overtok jeg en del etterlatenskaper etter en eldre børsemaker, og deriblant fant jeg det jeg i utgangspunktet trodde var et løp til en Kongsberg M1952 Elgrifle.

 

Jeg har et kaputt løp fra en slik en fra før, men da jeg sammenlignet viste det seg å være store forskjeller på disse..

 

Noen bilder:

 

normal_m52a1.jpg

 

Dette løpet har oppslagssikte til 2200 meter påskrudd samt en kornfot på løpsbånd som er sidejusterbar med en stillskrue:

 

normal_m52a2.jpg

 

normal_m52a3.jpg

 

Det hadde også det sporet for pipenøkkel på undersiden som gamle Krag-løp også har:

 

normal_m52a4.jpg

 

I tillegg var det et felt med loddetinn litt fremme på undersiden av løpet der det kan ha sittet et påloddet rembøyle.

 

Det jeg nå lurer på er om dette er noe som ble laget originalt på KV eller om det er noe som er blitt laget av en børsemaker...

 

 

Løpet er merket: 7,9x57 Mauser og TT.5 på siden ved baksiktet samt med Kongsber-K'en oppe der den normalt sitter..

 

Noen som har en ide?

Link to comment
Share on other sites

siktet bak ser ut som et krag karabin M1912 sikte. det samme ser forsiktet ut som ved første øyenkast, (eller noe annet til krag, M94 kansje? ). ser også ut som pipa har vært gjenga for krag.

 

 

 

ser ikke ut som noe som kommer ferdig fra KV det der, så litt for amatørmessig satt sammen ut i mine øyne;)

men delene hver for seg har vel kommet fra KV.

 

mer vet ikke jeg ;)

Link to comment
Share on other sites

ser også ut som pipa har vært gjenga for krag.

 

 

 

 

..det er iaff. et rent large-ring mauser gjengeparti på den .. Har skrudd den inn i en M98-kasse for å se..

 

Fremsiktet har jeg bare tredd løselig innpå det neddreide partiet i munningen. Profilen stemmer ellers overrens med et langkragløp jeg har stående, ut til der munningen er på dette løpet. Hadde dette opprinnelig vært ei kragpipe, burde det ha vært rester av sporet for utdrageren.. Kan dette være lagd av et løpsemne for Krag i 8x57 Moderat?

Får håpe Mentor melder seg med sin kompetanse...

Link to comment
Share on other sites

Dette er ser ut til å være ei pipe fra en Krag elgrifle i kaliber 8x57 (moderat).

 

Det merkelige er at både Krag Elgrifle M/48 og M/51 fikk montert en stor klump bak på pipa der baksiktet stod. (Vippesike eller sylinder).

Dette fordi gjengepartiet på 8mm pipa som var utgangspunkt var for liten.

Det ser ut som denne pipa er lagd av ei slik pipe.

Pipa er gjenget om til M98 og påsatt sikter fra en Krag 94.

Det er tydelig at forsiktet har vært loddet av og gjengingen er utført etter brunering.

 

Det er riktig at KV lagde ei jaktrifle på mauser M98 kasse som het M/52 man den hadde ikke

spor i pipa, for å skru den fast som kragpipene hadde og hadde ikke Krag baksikte eller forsikte.

Link to comment
Share on other sites

Takk skal du ha Mentor. Jeg heller likevel til den oppfatninga at om dette løpet er lagd av ei M48/M51-pipe så må utgangspunktet ha vært ei ugjenga og ukamra pipe..

 

For å underbygge dette har jeg plukket frem ei gammel langkragpipe og lagt den ved siden av denne pipa. Pipene er lagt slik at pipenøkkelsporet og starten på koningen i kammerenden ligger paralellt... Det er underste pipe som er Kragpipa..:

 

normal_m52a5.jpg

 

normal_m52a6.jpg

 

Forsiktet er ikke loddet, men krympet på et neddreid parti i munningen.. Det er også fiksert med en skrue gjennom løpsbåndet på undersiden. Underlig...

Link to comment
Share on other sites

Dette er ser ut til å være ei pipe fra en Krag elgrifle i kaliber 8x57 (moderat).

 

Vil bare igjen minne om at elgriflene på Krag låskasse var laget for vanlig 7,92 - 8x57IS. Først i 1958 kom Norma med "MODERAT" trolig p.g.a. at endel av disse riflene begynte å bli slarkete i låsen og man forstod at vanlig 7.92 var for kraftig for Kragkassen i lengden. Det er jo hele 10år etter at de første elgriflene kom i handelen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Dette er ser ut til å være ei pipe fra en Krag elgrifle i kaliber 8x57 (moderat).

 

Det merkelige er at både Krag Elgrifle M/48 og M/51 fikk montert en stor klump bak på pipa der baksiktet stod. (Vippesike eller sylinder).

Dette fordi gjengepartiet på 8mm pipa som var utgangspunkt var for liten....

 

 

Noen som vet hvordan man demonterer dette løpet med denne klumpen (Vippesike eller sylinder) ?

eller bør man få en børsemaker kikke på den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...