Jump to content

Ladedier i 6,5x55


zuma

Recommended Posts

Jeg skal begynne å lade ammo i 6,5x55 til en Sauer STR200 og en gammel Krag. Finner etter hvert ut at det finnes dier i 6,5x55 Swedish Mauser og 6,5x55 Skan. Er dette tilsvarende/de samme diene? Hvis ikke, hvilke skal jeg bruke?

Hvilken neck-sizer die (fabrikat) anbefales?

Link to comment
Share on other sites

Scan og Mauser er det samme.

Lee dier er bra og billige, Lee collt dia til halspressing er genial.

Ellers så finnes det jo noen fancy kuleisettere med micrometer i toppen av et par forskjellige merker.

Min anbefaling er å kjøpe Lee, og så eventuelt suplere med en mer fancy kuleisetter efter hvært hvis behovet for å svi av mer kroner dukker opp

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale Forster sin Bump-die. Necksizer med løse bushinger, og som samtidig holder koll på headspace hvis ønskelig, ("bumper" skulder.) Ulempen er at forskjellige hylsefabrikt og lotter kan ha litt forskjellig gods-tykkelse, slik at man må ha flere bushinger tilgjengelig. (I mitt tilfelle passer .293" til Lapua, mens Norma og Federal trenger en .291")

Har også en Collet-die som fungerer helt greit, men Forster'n gir merkbart rettere hylsehalser. Kanskje vært litt uheldig med den? Har en Collet i .22-250 som gir svært lite kast.

Link to comment
Share on other sites

Lee collet er genial for halspressing, for helpressing spiller fabrikat eller scan/sm ingen rolle bare du stiller dem inn riktig.

 

Min erfaring med Lee dier er at de blir slitt ut. Holdt ikke 300 hylser, en helpressedie i kaliber 6.5x55 swedish. Billig men...

 

Jeg har aldri sett en utslitt die, selv etter et stort antall tusen hylser. Noen av mine Lee dier har også gått mange tusen uten at jeg har inntrykk av annen kvalitet enn de dyre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er en liten forskjell på SCAN og SWEDISH.

Jeg går ut fra at "volumet"av skudd blir til SAUER og dermed så kjøper du SCAN dier. Du kan gjerne kjøpe en SWEDISH neck-sizer da forskjellen ikke er i halsen men i skulderen på hylsen.

Disse skuddene kan også kamre i Kragen men som vanlig,,, ikke bland hylsene etterpå, krag skal i krag og Sauer i Sauer. og.. neck-size det som ikke MÅ helpresses.

 

Har som andre har nevnt også ladet bøtter og spann med LEE dier men har kommet til at COLLET dien til Lee kan slites ut. Ettersom det også anbefales å snu hylsen og presse to ganger ble dette for tungvint når det ble litt volum av ladingen. Bruker nå RCBS Neck-Sizer i en Dillon 650.

 

Mener at det aller vigtigste er godt rengjorte hylser. God tromling med polish og man kjenner faktisk ikke at neck-sizeren benyttes.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode innspill.

Jeg har nå kjøpt en Lee Collett Neck-Sizer og ladet noen få patroner, så langt er jeg godt fornøyd.

Bakgrunnen for mitt opprinnelige spørsmål var at jeg fikk kjøpt en brukt Dillon XL650 som det fulgte med ikke mindre enn 2 die-sett i 6,5x55.

Problemet er at begge de medfølgende Neck-Sizerne riper opp hyslehalsen. Den ene, av fabrikat Pacific, setter noen skikkelige merker i halsen.

Den andre av merket Forster noe mindre merker men dog for mye etter min smak.

Da dukker selvsagt spørmålet opp: er det mulig å polere vekk "ripe-setteren"?. Dvs polere opp dien innvendig?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Scan og Mauser er det samme.

Lee dier er bra og billige, Lee collt dia til halspressing er genial.

Ellers så finnes det jo noen fancy kuleisettere med micrometer i toppen av et par forskjellige merker.

Min anbefaling er å kjøpe Lee, og så eventuelt suplere med en mer fancy kuleisetter efter hvært hvis behovet for å svi av mer kroner dukker opp

 

Har brukt Lee sin hals-die til .243 i flere år, og det funker bra. Men er den mere genial enn RCBS sin necksizer?

Skal begynne å lade 6,5x55 nå, og har kjøpt RCBS necksizer.

 

Kan noen fortelle meg hva som er de vesentligste forskjellene mellom de forskjellige fabrikatene?

Link to comment
Share on other sites

forskjellen kan ikke jeg si mye om,likheten derimot,begge er i mine øyne like simpelt konstruert. har hatt flere sett fra rcbs,men etter mye problemer med bøyde utstøterdier,knekte pins og dårlige justeringsmuligheter,kontra andre,mere robuste,har jeg kuttet ut rcbs til fordel for redding og lyman. koster mere,men i mine øyne er de verdt den xtra kostnaden. dette er mine meninger basert på egne erfaringer,punktum :D

Link to comment
Share on other sites

Merkelig hvor mange som har problemer med diesettene sine. Jeg har diesett som er fra tidlig 80 tallet som fremdeles er i bruk. Jeg rengjør de fra tid til annen med rødsprit og setter de inn med olje mot rust. Lee collet die'ene blir smurt med aluminium grease eller grafitt grease, og de fleste er kjøpt på tidlig 90 tallet. Fungerer greit fremdeles

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

kjøpte meg diesett i går. og skulle prøve det i dag. et lyman 6,5x55 swedish mauser. men ikke F**n om jeg får pressa hylsa i size dien.blir så bom fast at jeg er redd jeg skal ødelegge noe. har prøvd smøre. noen som har en ide om hva problemet er? eneste andre er at det er hylser skutt i en Krag. raufoss hylser. helt rengjort.

Link to comment
Share on other sites

kjøpte meg diesett i går. og skulle prøve det i dag. et lyman 6,5x55 swedish mauser. men ikke F**n om jeg får pressa hylsa i size dien.blir så bom fast at jeg er redd jeg skal ødelegge noe.

 

Jeg opplevde akkurat det samme med Lyman-die for 9,3x62. Bytta til RCBS og da fungerer alt helt ok. Blir ikke noe mer Lyman på meg ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

hehe har smurt ja. både mye og lite. prøvd å polere inni dia også. og det står 6,5x55 swedish mauser på både eska, og begge diene . har og fjernet selve utstøteren, men får uansett ikke hylsa så langt opp uten å bryte sund noe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...