zuma Posted September 21, 2009 Share Posted September 21, 2009 Jeg skal begynne å lade ammo i 6,5x55 til en Sauer STR200 og en gammel Krag. Finner etter hvert ut at det finnes dier i 6,5x55 Swedish Mauser og 6,5x55 Skan. Er dette tilsvarende/de samme diene? Hvis ikke, hvilke skal jeg bruke? Hvilken neck-sizer die (fabrikat) anbefales? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stuttfeiten Posted September 21, 2009 Share Posted September 21, 2009 Scan og Mauser er det samme. Lee dier er bra og billige, Lee collt dia til halspressing er genial. Ellers så finnes det jo noen fancy kuleisettere med micrometer i toppen av et par forskjellige merker. Min anbefaling er å kjøpe Lee, og så eventuelt suplere med en mer fancy kuleisetter efter hvært hvis behovet for å svi av mer kroner dukker opp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niak Posted September 21, 2009 Share Posted September 21, 2009 Vil anbefale Forster sin Bump-die. Necksizer med løse bushinger, og som samtidig holder koll på headspace hvis ønskelig, ("bumper" skulder.) Ulempen er at forskjellige hylsefabrikt og lotter kan ha litt forskjellig gods-tykkelse, slik at man må ha flere bushinger tilgjengelig. (I mitt tilfelle passer .293" til Lapua, mens Norma og Federal trenger en .291") Har også en Collet-die som fungerer helt greit, men Forster'n gir merkbart rettere hylsehalser. Kanskje vært litt uheldig med den? Har en Collet i .22-250 som gir svært lite kast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jim-bakk@online.no Posted September 21, 2009 Share Posted September 21, 2009 Jeg ser at flere leverandører selger 6,5x55 dier i Swedish og Skan. Synes dette er merkelig hvis de er helt like?? Jeg har samme problem, skal lade til både Krag og Sauer men lurer nå på hva forskjellen er mellom Skan og Swedish. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stuttfeiten Posted September 21, 2009 Share Posted September 21, 2009 Kragen hadde vel dimensjoner i øvre ende av tolerangsen, mens svenskene holdt seg på nedre ende av tolerangsen, patroner skutt i et romslig Krag kammer kan derfor kamre tregt i et moderne "scan" kammer. Hylsene bør derfor ikke byttes mellom de forskjellige børsjene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jim-bakk@online.no Posted September 22, 2009 Share Posted September 22, 2009 Jeg sjekket dette hos en børsemaker i dag og det er en forskjell på Skan kontra Swedish hylser. Skan hylsene har en annen vinkel i hylsehalsen. En Swedish hylse kan godt brukes i et Skan kammer, men det kan være problemer å bruke en Skan hylse i et Swedish kammer (Krag, Mauser) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rbuste Posted September 22, 2009 Share Posted September 22, 2009 Min erfaring med Lee dier er at de blir slitt ut. Holdt ikke 300 hylser, en helpressedie i kaliber 6.5x55 swedish. Billig men... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kammerlås Posted September 23, 2009 Share Posted September 23, 2009 Lee collet er genial for halspressing, for helpressing spiller fabrikat eller scan/sm ingen rolle bare du stiller dem inn riktig. Min erfaring med Lee dier er at de blir slitt ut. Holdt ikke 300 hylser, en helpressedie i kaliber 6.5x55 swedish. Billig men... Jeg har aldri sett en utslitt die, selv etter et stort antall tusen hylser. Noen av mine Lee dier har også gått mange tusen uten at jeg har inntrykk av annen kvalitet enn de dyre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Olav Posted September 23, 2009 Share Posted September 23, 2009 Har nøyaktig samme erfaring med Lee-dier som kammerlås. Har ladet tusenvis av skudd med disse uten å ha slitt ut noe som helst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted September 23, 2009 Share Posted September 23, 2009 Har nøyaktig samme erfaring med Lee-dier som kammerlås. Har ladet tusenvis av skudd med disse uten å ha slitt ut noe som helst. jeg og. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yngve Posted October 2, 2009 Share Posted October 2, 2009 Det er en liten forskjell på SCAN og SWEDISH. Jeg går ut fra at "volumet"av skudd blir til SAUER og dermed så kjøper du SCAN dier. Du kan gjerne kjøpe en SWEDISH neck-sizer da forskjellen ikke er i halsen men i skulderen på hylsen. Disse skuddene kan også kamre i Kragen men som vanlig,,, ikke bland hylsene etterpå, krag skal i krag og Sauer i Sauer. og.. neck-size det som ikke MÅ helpresses. Har som andre har nevnt også ladet bøtter og spann med LEE dier men har kommet til at COLLET dien til Lee kan slites ut. Ettersom det også anbefales å snu hylsen og presse to ganger ble dette for tungvint når det ble litt volum av ladingen. Bruker nå RCBS Neck-Sizer i en Dillon 650. Mener at det aller vigtigste er godt rengjorte hylser. God tromling med polish og man kjenner faktisk ikke at neck-sizeren benyttes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zuma Posted October 3, 2009 Author Share Posted October 3, 2009 Takk for mange gode innspill. Jeg har nå kjøpt en Lee Collett Neck-Sizer og ladet noen få patroner, så langt er jeg godt fornøyd. Bakgrunnen for mitt opprinnelige spørsmål var at jeg fikk kjøpt en brukt Dillon XL650 som det fulgte med ikke mindre enn 2 die-sett i 6,5x55. Problemet er at begge de medfølgende Neck-Sizerne riper opp hyslehalsen. Den ene, av fabrikat Pacific, setter noen skikkelige merker i halsen. Den andre av merket Forster noe mindre merker men dog for mye etter min smak. Da dukker selvsagt spørmålet opp: er det mulig å polere vekk "ripe-setteren"?. Dvs polere opp dien innvendig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niak Posted October 3, 2009 Share Posted October 3, 2009 Tja, f.eks autosol på en pussepropp + en søyleborrmaskin kan gjøre susen. Men tar endel tid. Fikset en Lee-die med fryktelig røff finish på den måten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vømmøl Posted October 28, 2009 Share Posted October 28, 2009 Scan og Mauser er det samme.Lee dier er bra og billige, Lee collt dia til halspressing er genial. Ellers så finnes det jo noen fancy kuleisettere med micrometer i toppen av et par forskjellige merker. Min anbefaling er å kjøpe Lee, og så eventuelt suplere med en mer fancy kuleisetter efter hvært hvis behovet for å svi av mer kroner dukker opp Har brukt Lee sin hals-die til .243 i flere år, og det funker bra. Men er den mere genial enn RCBS sin necksizer? Skal begynne å lade 6,5x55 nå, og har kjøpt RCBS necksizer. Kan noen fortelle meg hva som er de vesentligste forskjellene mellom de forskjellige fabrikatene? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kurt Posted October 28, 2009 Share Posted October 28, 2009 forskjellen kan ikke jeg si mye om,likheten derimot,begge er i mine øyne like simpelt konstruert. har hatt flere sett fra rcbs,men etter mye problemer med bøyde utstøterdier,knekte pins og dårlige justeringsmuligheter,kontra andre,mere robuste,har jeg kuttet ut rcbs til fordel for redding og lyman. koster mere,men i mine øyne er de verdt den xtra kostnaden. dette er mine meninger basert på egne erfaringer,punktum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted October 28, 2009 Share Posted October 28, 2009 i mine øyne er vanlige necksizere tungvinte å bruke i forhold til lee sin collet die. den siste trenger mye mindre "kraft på spaken" for å size. pluss at prisen ikke er avskrekkende heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svehella Posted October 30, 2009 Share Posted October 30, 2009 Merkelig hvor mange som har problemer med diesettene sine. Jeg har diesett som er fra tidlig 80 tallet som fremdeles er i bruk. Jeg rengjør de fra tid til annen med rødsprit og setter de inn med olje mot rust. Lee collet die'ene blir smurt med aluminium grease eller grafitt grease, og de fleste er kjøpt på tidlig 90 tallet. Fungerer greit fremdeles Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BRM Posted July 1, 2011 Share Posted July 1, 2011 kjøpte meg diesett i går. og skulle prøve det i dag. et lyman 6,5x55 swedish mauser. men ikke F**n om jeg får pressa hylsa i size dien.blir så bom fast at jeg er redd jeg skal ødelegge noe. har prøvd smøre. noen som har en ide om hva problemet er? eneste andre er at det er hylser skutt i en Krag. raufoss hylser. helt rengjort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
panhead Posted July 1, 2011 Share Posted July 1, 2011 prøv norma hylser de er mykere. mulig du har et veldig romt kammer i kragen og at det lager problem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flatin Posted July 1, 2011 Share Posted July 1, 2011 kjøpte meg diesett i går. og skulle prøve det i dag. et lyman 6,5x55 swedish mauser. men ikke F**n om jeg får pressa hylsa i size dien.blir så bom fast at jeg er redd jeg skal ødelegge noe. Jeg opplevde akkurat det samme med Lyman-die for 9,3x62. Bytta til RCBS og da fungerer alt helt ok. Blir ikke noe mer Lyman på meg ihvertfall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BRM Posted July 1, 2011 Share Posted July 1, 2011 har nå prøvd med raufoss krag hylser og mauser hylser. samt norma engangsskutte (sauer) hylser og same shit. ska ringe butikken i morra og spørre . kan ha fått ei mandagsdie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted July 2, 2011 Share Posted July 2, 2011 Dumme spørsmål kansje. -Har du smurt hylsa? -Er du sikker på at dien er i rett kaliber? (står kaliber uttapå) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stuttfeiten Posted July 2, 2011 Share Posted July 2, 2011 kan utstøterstanga vere bøyd/ ute av senter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BRM Posted July 2, 2011 Share Posted July 2, 2011 hehe har smurt ja. både mye og lite. prøvd å polere inni dia også. og det står 6,5x55 swedish mauser på både eska, og begge diene . har og fjernet selve utstøteren, men får uansett ikke hylsa så langt opp uten å bryte sund noe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts