Jump to content

Remington 742 - how to wash it...


gundergerson

Recommended Posts

Hei

 

Jeg er den "lykkelige" eier av en av verdens verste rifler, en halvautomatisk Remington 742 Woodsmaster BDL de luxe 1979-modell i .308. Likevel, den har nedlagt fire stykk elg opp gjennom årene...

Alt har to sider, også rifler. Den gode siden ved min Remington er at den er svært vakker å se på. Den dårlige siden er at den ikke fungerer som den en gang gjorde. Den kaster stort sett ikke ut lenger, den låser ikke ordentlig, og den går i hytt og pine etter noen skudd.

- Hva skal jeg gjøre med den? spør jeg.

- Kast den! er som regel svaret.

- Eller bruk den til hattestativ!

Nå bruker ikke jeg så ofte hatt, og derfor lurer jeg på om det er mulig å redde Skogssjefen (altså Woodsmasteren). Er det noe jeg bør gjøre, eller ikke bør gjøre, altså bortsett fra å kaste den, når det gjelder pussing?

Dette er såvidt jeg vet en gasstrykkdrevet rifle, altså ikke en rekyldrevet sådannn. Hva med det lille hullet i løpet/pipa? Kan det være tett og hvordan i alle dager få åpnet det igjen? Børsemaker, sa du? Det blir vel dyrt for denne kreasjonen.

Når jeg ser på mekanismen hos Skogssjefen, er det mye som tyder på at det beste hadde vært å senke ham ned i kokende vann, men det kan neppe være heldig for det nydelige treverket. Lure tips, der ute? For nå er ikke dette en halvautomatisk rifle lenger, i beste fall en kvartautomat. Eller enda verre...

 

mvh gundergerson

Link to comment
Share on other sites

passer jo bra sammen med annonsen din denne :)

 

Men nå er det vel sånn jeg har forstått at denne rifla er en kreasjon remington ALDRI burde slipt på markedet. Har enda ikke

hørt om NOEN slike rifler som har fungert tilfredsstillende verken i funksjonalitet, eller presisjonsmessig.... Er vel enig med de som sier kast den.. Lever den til onkel blå å lag spiker til den.

Link to comment
Share on other sites

fyda mann!

 

Jeg har også en sånn. Det er forsåvidt riktig at Remington ikke tenkte seg skikkelig om før de slapp 742en, men den er som du sier vakker! og da kan mye tilgis. Huldra (min er en kvinne) fungerer foreløpig helt greit, og går ikke så verst så lenge jeg skyter i rolig tempo. Det gjelder å huske at dette er lette jaktvåpen som ikke har samme hurtigskytingskapasitet som en AG på enkelstskudd og en skytter med harahjerte...

 

Jeg har lest meg til at hun lett får funksjoneringsproblemer om støvdekselet sprekker i bakkant (plastdekselet som dekker sluttsykkeåpningen) men det har jeg ikke opplevd ennå. De vise (altså de som skyter Remington) hevder at alt blir mye bedre om man fjerner støvdekselet. gjøres helst med kniv og nennsom vold mot den skjønne.

Plastisk kirurgi kalles det vel, og det er jo greit. Plastikk bor ikke på vakre jaktvåpen.

 

Ellers er det viktig å pusse skikkelig i låsekassa. De brutte gjengene i kassa og på sluttstykket gror fort igjen i gugg og gørre om hun bare får vanlig norsk puss, altså nesten ingenting...

 

tviler sterkt på at gassporten din har grodd igjen, med mindre du skyter blykuler. Da kan det være en viss fare.

Men som sagt, sprekker støvdekselet, kan det bremse sluttstykkegangen og lage de mest imponerende tømmervaser i kammeromerådet :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei, hei

 

Se her! Nå begynner det å blomstre!

1) Jeg har vært mest bekymret for gassporten, men kanskje siste taler har rett, at den sannsynligvis ikke gror igjen.

2) Derimot har jeg ikke tenkt på dette støvdekslet. Kanskje det var en ide...

3) Forøvrig er den ganske ren innvendig allerede.

4) Noen kjøpere der ute?

 

gg

Link to comment
Share on other sites

Å lage spiker av noe som helst av våpen burde straffes med lyskespark iført slalomstøvel!!!!! Det burde være straffbart.............

 

Har en liten automat kur på lager. Jeg har en automat selv, russisk. Ikke noe problem. Men jeg har en del kompiser med diverse automater og problemer fra tid til annen.

 

For å eliminere shit, lort og granbar bruker jeg å ta dem ut av stokken og legge dem i et bad med diesel. Der får dem ligge i 24 timer. Deretter får dem en omgang med luftpistolen, og da mener jeg høytrykk fra kompressor. Deretter noen timer til i diesel og samme behandling. Til slutt tar jeg dem med i badekaret og dusjer dem med varmt vann og Zalo.

 

Løpet pusser jeg med en bronzebørste i en kaliber for liten!! Men utenpå den har jeg en pussefille innsauset i Gold Medalion. 10-15 drag frem og tilbake med den og så en ren fille med olje. Så en ren tørr fille for å se hvor mye shit som er igjen. Samme runde til løpet er rent. Litt Olje Nr 1 på bevegelige deler før testing.

 

Nå er ikke dette noe som løser alle problemer med automat. Langt i fra. Men i de våpen som aldri har fått en skikkelig rensk fungerer det. Automater som er litt vanskelige å demontere for puss får som regel problemer før eller senere. Vet ikke helt åssen børsa di er der. Men har hørt at den i utgangspunkter har litt ueffen konstruksjon.

 

Hvis gassporten er tett kan jo det skape litt trøbbel. Men det tror jeg neppe den er. Er gassblokka på noen måte ventilert?? Hvis den er, kan det være årsaken. For mye gass går ut i friluft.

 

Har du prøvd å lade selv til den? Jeg ville prøvd litt hardere ladninger, for å se om den rett og slett trenger litt mer trykk. Men vær forsiktig og sikker på hva du driver med slik at du ikke får våpendeler spredd utover et stort areal, deriblandt hue og armer.

Link to comment
Share on other sites

Hei Hedning et al

 

Poeng nummer 1: En ting er iallfall sikkert, Hedning, man må være pensjonist, kristen eller forelsket for å kunne få tid til så mye omsorg for automaten sin. Og jeg er ikke sikker på at hun er verdt det selv om min er en vakker amerikanerinne og ikke en grov russisk babusjka, som din. No offence.

 

Poeng nummer 2: På et vanlig armegevær, som en FAL eller M1/M14, kan man justere gasstrykket. Kan man det på en Remington også? Og hvor i tilfelle?

 

Poeng nummer 3: Jeg har en svinaktig lekker automatrifle til salgs...

 

hilsen gundergerson

Link to comment
Share on other sites

Jada. Gassblokka på 742 kan justeres. Med drill og vinkelsliper... Ikke gjør det.

Men plukk av fortreet en gang i mellom og gnukk og puss rekylgjærstanga og tilhørende beveglige deler.

 

Min var mildt sagt bedriten under fortreet når jeg kjøpte den i våres, skruen satt så hardt i gammelt kruttslam at jeg måtte til med slagtrekker og pedagogisk vold for å komme til.

 

Sånn ellers var den pent pusset og vedlikeholdt, men framme ved gassporten kommer det mye gruff på 742ene.

Jeg er faktisk ikke sikker på om det hjelper med Ali kaffe engang der :lol:

 

Det beste med å ha en 742 er å komme på banen og høre alle kommentarene på hvor elendig den er. Før man skyter en 4-5 rolige serier uten klikk, host eller fluer i hvitten på skiva.

Kjærlighet betaler seg alltid :P

Link to comment
Share on other sites

Vel, vel, vel

 

En ting er å bruke "pedagogisk vold" mot håpløse elever, en helt annen ting er å bruke det mot en skjønn rifle. Her må en holde tungen rett i munnen.

Forøvrig har jeg tenkt å avsette vinterferien til å få Remington'en skytbar igjen, jeg har jo fått en rekke gode tips på hvordan ikke bli arbeidsløs på en stund.

Noen som trenger en aldeles ypperlig automatrifle?

 

gg

Link to comment
Share on other sites

"Må ha oljekanna på ryggen"?

 

Det har jeg ikke opplevd nødvendigheten av ennå. Men grundig rensing, og endel mer småbitplukking enn boltrifler er det jo.

Det er jo også mye av gleden ved å eie et litt mer intuklativt våpen.

 

Det fordrer mer innsikt og innsats enn enhvilken som helst vanstelt brno eller gammelmauser. Men det er ok.

Noen ganger er boltrifler litt for tilgivende, Huldra ville aldri finne seg i at noen prøvde seg på varianter av temaet "30nullIdiot" (.308 i 30-06)

Det opplevde jeg siste gang på banen i en, jada, HVMauser. Skyttern bannet fælt og skyldte på forhandleren; jeg sa jeg skulle ha 7,62!.... :roll:

 

De største manglene på 742 er etter min mening at sluttstykket ikke kan låses i åpen stilling uten magasin i, og at sluttstykket ikke kan demonteres uten at løpet fjernes!

Estetikken var større enn pratikken på fabrikkenden dagen :lol:

Link to comment
Share on other sites

he he he he....Ja, du har i grunn helt rett. Automatrifler suger sure sokker egentlig. Jeg kan egentlig ikke fatte hvorfor jeg kjøpte den jeg har selv engang. Impulskjøp kombinert med å være "gunfreak" kanskje..........Rimelig bombesikker på at Remington ikke har mulighet for å justere gasstrykket. Jeg tenkte mere på om noen hadde borret hull for å slippe ut gass av en eller annen grunn. Den russiske greia jeg har er så og si perforert i alle retninger. Likevel blåser det bra nordavind....... Og hallo, jeg ville ikke kalt den en Babusjka, mer ei polsk sleggekaster med hår under arma.

 

Hvorfor ikke gi den bort til en slektning du ikke liker i julegave???

 

 

Hei Hedning et al

 

Poeng nummer 1: En ting er iallfall sikkert, Hedning, man må være pensjonist, kristen eller forelsket for å kunne få tid til så mye omsorg for automaten sin. Og jeg er ikke sikker på at hun er verdt det selv om min er en vakker amerikanerinne og ikke en grov russisk babusjka, som din. No offence.

 

Poeng nummer 2: På et vanlig armegevær, som en FAL eller M1/M14, kan man justere gasstrykket. Kan man det på en Remington også? Og hvor i tilfelle?

 

Poeng nummer 3: Jeg har en svinaktig lekker automatrifle til salgs...

 

hilsen gundergerson

Link to comment
Share on other sites

Du har vel ikke brukt en olje med for lav viskositet? Sammen med kruttslam og litt sand blir dette en flott slipepasta. Stemmer i sammen med han som foreslo diesel og trykkluft. Når den er tørr igjen gir du den en liten runde med CRC556. På rekylfjæra kan du bruke noe som er litt seigere.

 

For all del: IKKE selg den. Det er bra for mental helse å ha noe som ikke alle andre har. Stakkars de som er dømt til et kjedsommelig liv sammen med Tikka, Remington og Sako. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Nei, å selge Skogssjefen kommer ikke på tale, ser det ut til, jeg annonserte den til salgs på Kammeret for en liten tid tilbake, men har ikke fått en eneste henvendelse.

 

Jeg innser nå at det kanskje ikke var så lurt å starte en tråd om håpløs vasking av Skogssjefen samtidig, tråden burde nok heller handlet om de vakre halvautomatene, som alle må ha, som skyter så rett og alltid treffer, og som det nesten ikke er mulig å bomme med...

 

Eller kanskje ikke. Skogssjefen blir altså ikke med på elgjakta i år, den klarte ikke kravet om fem små kuler innenfor en liten runding malt på dyret innen det ble mørkt på skytebanen. Hverken i Enebakk eller i Ski. Dermed har jeg ikke bare høstferien, men hele vinteren på å vaske og pusse geværet.

 

Men det er altså fremdeles til salgs, og jeg oppfordrer både unge og eldre, de virkelig fremadstormende skyttere og jegere, som tør ta en risiko, som ikke nøler når de møter en utfordring, som går på med krum hals, og som ser muligheter der andre ser nederlag, til å overta dette vakre geværet. Som vil at en intelligent og vakker kreasjon fra det herrens år 1979 ikke skal bli til spiker. Gjør Skogssjefen udødelig!

 

gg :shock:

Link to comment
Share on other sites

Det var et poetisk innlegg GG :D

Jeg får jo lyst på en til her jeg sitter!

Men en er nok..

 

Har du virkelig så dårlig presisjon at du ikke klarer storviltkravet?? :shock: Da må det mangle mer enn puss!

Regner med du har sjekket kikkertmontasjen for løse/brukne skruer? det opplevde jeg på en militær skarpskytterrifle en gang, og den gikk i hytt og gevær selv om skruene tilsynelatende satt godt.(låselim på skruene) skruehodene satt godt fast selv om to av skruene var knekt i overgangen til sikteskinna.

 

eller kan det rett og slett være kikkertsiktet som svikter? Løst trådkors er vel ikke så veldig vanlig, men..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...