Jump to content

Luftpistol for hjemmetrening av presisjon


G L

Recommended Posts

Jeg har planer om å kjøpe en luftpistol for å kunne trene litt skyting hjemme. Jeg skyter vanligvis mest praktisk pistol, production med en Sphinx 3000. Jeg har ikke behov for en luftpistol for å kunne vinne NM eller noe, men må ha en som er god nok for å trene presisjon og er presis nok til å kunne treffe godt nok til at det er meg og ikke pistolen det kommer an på. I tillegg har jeg en stesønn som skal bruke den og han er skjevhendt, så det bør være en type det er lett å bytte grep på (eventuelt ikke har ergonomisk grep).

 

Noen forslag eller anbefalinger?

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte netopp en Weirauch HW PCA40 på XXL til samme bruk (Jeg trenger virkelig å lære meg å skyte presisjon...) Det er en enkeltskudds kompresjons pistol (ikke fjær eller CO2) med et megetgodt avtrekk. Pistolen min går godt med match kuler på 10 meter, når jeg fokuserer og tar riktig avtrekk (Jeg napper for mye....) Tror det er en del avtrekks kontroll trening å hente med denne pistolen, da den ikke gir noe ved dørene om en ikke selv gjør jobben riktig.

 

Ulempen er:

XXL driver å faser ut pistolen fra sine lager, jeg fikk tak i en hos avdelingen i Sarpsborg og de skal ha 2 igjen. den kulen jeg har brukt heter Walther Match for luftpistol og går såvidt jeg har opplevd det godt i pistolen.

 

Selve pistolen kostet litt i underkant av 1400 spenn, og en eske med 500 blypotter kr 99

Link to comment
Share on other sites

Er ikke de to sist nevnte pistolene Doubleaction? Bruker de rundkuler eller diablo?

Har vurdert en doubleaction luftpistol for å trene doubleaction avtrekk (til revolver) men vet ikke om de er optimale i forhold til avtrekes og sikte kontroll. CO2 blir jo også en ekstra utgift.

Link to comment
Share on other sites

Tja... 80 skudd pr patron blir ca 6,25 patroner pr eske med 500 skudd. altså ca dobbel pris om man bruker rimelige kuler.

 

For all del, jeg tror noen CO2 pistoler har treningspotensiale (Har en walther ppk selv, til hurtig skifteing mellomm siktebilder for praktisk) men til ren presisjoins trening, dvs avtrekks kontroll og sikting er jeg skeptisk til den typiske CO2 pistolen. Det er for mye jalla, i mine øyne i allefall.

Link to comment
Share on other sites

Her som så mange andre steder, er smaken som baken – og vi svarer gjerne eple når spørsmålet handler om pærer. Du får ta dette for hva det er, og selv vurdere hva det er av disse svarene som gir deg noe. :P

 

Jeg forsto ikke spørsmålet i retning av at det skulle drives utstrakt presisjonsskyting a`la NM i luftpistol – men at det her var snakk om enkel og billig mengdetrening, og da gjerne med en pistol som i det minste har element av å minne om en ”årntli pang”.

 

Skulle jeg skyte superpresist med luftpistol, ville jeg ikke valgt Walther’en – men til mitt bruk, så er den fin.

 

For min del er det et poeng at denne pistolen har ”magasin” (med 8 ”kuler”), da dette gir meg anledning til å skyte små serier, og til veksle mellom ulike mål.

 

Som alltid, vi har ulike preferanser, og vi har ulike behov som skal fylles. Men la meg også si at Walther'en ikke er noe annet enn et leketøy - som de fleste Co2 pistoler jeg har sett ihvertfall. :wink:

 

Etter noen enkle regneøvelser vi har lagt opp for deg her i denne tråden, så ser du at du bruker om lag 62 kroner og 50 øre i Co2 patroner, for å blåse 500 små blyklumper. Så er det vel opp til deg å vurdere om du synes dette er en stor kostnad, eller om dette ligger innenfor hva du opplever som akseptabelt rent budsjettmessig :shock:

Link to comment
Share on other sites

Det var egentlig en pistol som det skal være fult mulig å treffe 10'ern på luftskivene på 10 m jeg mente å spørre om, men ikke akuratt trenger å være slik at de som vinner NM drar det siste ut av den og, den trenger ikke være så presis at jeg vet den treffer 10'ern hver gang.

 

Men jeg har også lurt på å kjøpe en "lekepistol" CO2 type eller slikt, men tenkte jeg skulle begynne med presisjon som hjemmetreningen, tror det er vanskelig å få for mye av det. Også litt bekymra for om en "lekekepistol" som vil føre til mer lek kan føre til litt kuler i kjellervegger, og da blir jo ikke dama så veldig bli.... Derfor blir det presisjon først.

Link to comment
Share on other sites

Sånn sett er faktisk Walther CP88'en grei, for den tror jeg har 2kg avtrekksvekt. Billig og grei å skyte med, og går sånn noenlunde rett på 10m avstand. Jeg synes det er veldig greit med 8 skudds magasinet, for jeg blir lett lei av å lade en og en. Det er kjedelig nok å trekke opp hanen for hvert skudd ;)

(Jeg har den 6" versjonen med litt lengre løp)

 

Jeg bruker å sette inn ny CO2 patron, kjøre to avtrekk i bakken; Så tar jeg 16 skudd på 25 meter. Og resten på 10m frem til patronen dabber av rundt 60+ skudd. De skuddene som er igjen da kan du like gjerne skyte på bokser eller noe sånt med, for da begynner presisjonen å bli dårlig synes jeg.

 

Den går ikke rett på 25 meter, men hvis du sikter på åttern over senter så blir det 5 og 6'ere av det under senter ;). Retningen er i hvert fall rimelig grei.

 

Synes i det hele tatt Waltheren var en grei start, men kan ikke si jeg har brukt den mye etter at jeg ble med i skyteklubb og fikk tilgang på .22 cal ;)

 

 

/op

Link to comment
Share on other sites

Hei

Hvis du er ute etter en luftpistol med topp presisjon, men som ikke koster like mye som match pistolene, bør du ta en kikk på Twinmaster sine luftpistoler(selges i vertfall av Børselars).

 

Lagt til link til produsent http://www.roehm-rg.de/pistolen_rg0.html?&L=1

Modellen alrounder kan kansje være brukendes til ditt bruk?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg har lest, så er Twinnmaster 20 ganger bedre enn CO2 "lekepistolene" ;)

 

Jeg har lett etter luftpistoler med flerskudd og ikke funnet noe brukt, så en ny Twinmaster hadde sikkert vært greit!

 

Jeg kjøper meg heller en .22 cal nå, men "her kommer vinter'n" .. og da er det mye "3A" på terminlistene ;)

 

 

/op

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hva som er forskjellen på

 

Weirauch mod 45 i forhold til 40 som her blir anbefalt? I Landrø katalogen ser det ut som mod 45 har grep som er litt mer likt et vanlig pistol (i hvert fall Sphinx og 1911) enn 40 om jeg ikke ser helt feil da.

Link to comment
Share on other sites

hw45-fjærpistol, med andre ord en fjærrekyl som må absorberes likt hver gang. vanskelig å skyte meget presist med, selvom hw45 er en av de bedre fjærpistolene som finnes.

 

hw40 er en kompresjonsluftpistol, altså komprimerer du luft i et kammer når du lader i stedet for å spenne en fjær. dette gir meget bra presisjon, da pistolen er nesten rekylfri ved skuddavløsing.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Dette er riktig såfremt de er overhalt og slitedeler byttet.

Ellers kan man komme ut for slite match luftvåpen som trenger overhaling.

Dette koster også noe.

 

Som regel vil jeg tro at fjærvåpen vil preges av slitasje mere enn reservoar våpen enten det er co2 eller vanlig trykkluft beholdere.

 

Når det gjelder sistnevnte er det stort sett pakninger som ryker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...