Jump to content

Hvordan skal vi reagere?


Gammelfiskaren

Recommended Posts

Regner med at kammeret er ment å skulle være et demokrati! Jeg er stort sett fornøyd med tingenes tilstand, men har i det siste vert uenig i noe moderering. Et eksempel her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=25559

 

Her anmodes det å ta spørsmålet i en lang samletråd om revejakt, men jeg mener dette spørsmålet fortjener en egen tråd i hjemmelading, da det går konkret på kule, kaliber og bruksområde! Kan virke som om det er viktig å holde antall tråder minst mulig.... Anyways, spørsmålet er vel egentlig hvordan ønsker dere drivere at det skal tilbakemeldes ved uenighet om modereringen ??

 

Er en mulighet å lage en egen tråd for slikt, men ser for meg at denne fort vil drukne i usakligheter og o.t.

Har styret en egen mailadresse kanskje? Ser for meg at det beste hadde vert noe slikt, slik at enkelte henvendelser hadde blitt behandlet av et plenum, og ikke enkelt moderator!

 

Dere gjør en kjempejobb, men alt kan bli bedre !!

Link to comment
Share on other sites

Ok "mannen" ser vel kanskje denne, men jeg har lett etter lignende før, og jeg mener det bør være forskjell på slike "generelle" stortråder, og mere spesifike konkrete spørsmål! Jeg synes personlig det er frustrerende å sitte å bla gjennom en samletråd og finne enkelte tips hist og pist.. Dette er bare meg, spørsmålet var egentlig hvordan styret/kammeret ønsker tilbakemelding ved uenighet som dette..

Link to comment
Share on other sites

Eg veit ikkje heilt kva eg skal svare deg på problemstillinge din, er for trøtt og sliten til å gruble på det no.

Men hvis du er ueinig med ein modererering, så vil eg anbefale deg å sende ein PM til vedkommende moderator det gjelder, og framsette problemstillinga på ein saklig å grei måte.

Hvis du ikkje får eit fornuftig tilbakemelding, eller fortsatt ikkje er einig etter moderators forklaring, så vil eg anbefale å sende ein PM til ein av dei i styret eller Thomasnb/Admin.

 

Ellers så varmer denne kommentaren din i sådan stund.. :)

Dere gjør en kjempejobb, men alt kan bli bedre !!
Link to comment
Share on other sites

Nå var det jeg som reagerte på at det kom en ny tråd på et emne som der alt er en rekke tråder på.

Jeg flyttet tråden til Revejakta.

Skal der oppstå en ny tråd hver gang noen lurer på et velkjent tema blir kammeret forferdeligt uoversiktigt.

Det var muligt å finne svar på dette spørsmålet med minimum av innsats.

Og det var flere som hadde reagert på at den nye tråden dukket opp og sendt meg PM med anmodning om både stenging eller flytting av tråden..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Unnskyld meg for å trekke opp igjen en litt gammel tråd, men føler jeg kan bidra litt til diskusjonen.

 

Litt bakgrunn:

Jeg er selv administrator i et forum med:

- i overkant av 44.000 medlemmer i skrivende stund.

- 2800+ emner og 25.000+ innlegg, fordelt over 23 forumkategorier.

- 5-20 nye medlemmer hver dag.

 

Så, til sakens kjerne:

Regner med at kammeret er ment å skulle være et demokrati!

Vel, til en gitt grad, så er jeg enig. Dog, det må være moderatorer/admins som har det endelige ordet i slike forumsaker.

Klart, mener man seg uriktig behandlet, kan man selvfølgelig fremme saken for ny vurdering.

Selv har jeg måttet gå tilbake på utsagn/avgjørelser fordi jeg har vært for kjapp på avtrekkeren,

og såpass takhøyde "begge veier" bør man ha i et åpent fora.

 

Ser for meg at det beste hadde vert noe slikt, slik at enkelte henvendelser hadde blitt behandlet av et plenum, og ikke enkelt moderator!

Det hadde muligens vært ideelt å få luftet slike saker mellom moderatorer/admins i plenum,

men hvordan dette skal la seg gjøre i praksis, ser jeg ingen umiddelbar løsning på, ei ser jeg det heller ikke som nødvendig.

Man kunne kanskje lufte "klagesaker" i et slikt plenum,

men jeg tror det vil bli håpløst å gjøre dette for daglige avgjørelser som moderatorer/admins nødvendigvis må/skal ta.

 

Forøvrig har forumet her en flott funksjon som tillater medlemmer å rapportere enkelt innlegg inn,

slik at mod/adm får hjelp til å moderere. Blir forumet stort, krever det endel å få med seg alt, (egen erfaring),

så jeg er rimelig sikker på at mod/adm her på forumet er kjempeglade for all hjelp de kan få.

 

Jeg skal ikke legge noen føringer for dette forumet, men ser det som naturlig å ta opp modereringer,

(eller mangel på sådanne), med en moderator, eventuellt admin som siste høyeste instans.

Så får man heller stole på at de har en plan med det arbeidet de utfører.

 

Off Topic:

Gleder meg til mange fruktbare timer her inne, har pløyd meg igjennom mange fine tråder, og flere venter sikkert...

Forøvrig ønskes alle en flott høst, med godt jakt vær for de som trenger det. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Flott at trådstarter tar opp dette!

 

Dette er ikkje heilt enkelt alltid. Kan vere ein ganske vanskeleg balansegang.

På den eine sida ønsker vi ikkje at det skal bli for mange like trådar og helst samle relaterte spørsmål i ein og same tråd.

På den andre sida er det kanskje vanskelegare å få oppmerksomheit på spørsmålet sitt dersom ein skal putte det inn i ein gammal tråd. Og, det er jo veldig individuelt kva spørsmål og innlegg som "fortener" ein eigen tråd.

 

Før eg vart moderator hadde eg eit tilfelle sjølv. Der eg laga ein tråd som eg sjølv syntes var veldig relevant. So kom ein av dei j***a moderatorane og slo den sammen med ein eksisterande tråd. Eg var sterkt ueinig. Men etter nokre PM'ar var vi einige og alt ordna seg.

 

Kom gjerne med innspel på korleis brukarane meinar at dette bør vere!

Link to comment
Share on other sites

Har ikke rukket å bli "moderert" enda så jeg har ingen sterke følelser på området, men det er likevel noe som ikke stemmer helt for meg. Jeg er enig i at det ikke skal bli for mange like tråder. Jeg tror likevel det er en del som i hovedsak følger med på de litt nyere trådene, og legger inn sine synspunkter og meninger der og da. Skulle man da IKKE la en tråd komme opp for N`te gang, vil man kanskje også gå glipp av noen nye innspill fra nye medlemmer, eller eksisterende medlemmer som har gjort seg nye erfaringer. Det jeg prøver å si er at ting utvikler seg, også revejakta :wink: , og skulle vi kun ta opp teamer en gang (litt overdrevet) ville det kanskje være en del nyttig info å gå glipp av :?:

Link to comment
Share on other sites

Men ved å finne ein eksisterande tråd, so vil ein trekke fram igjen ein tråd i lyset som det allereie står mykje nyttig kunnskap i. Kor svara på mange av spørsmåla allereie er grundig gjennomgått. Det er litt av poenget.

Klart vi skal få inn ny info, men vi kan kanskje sleppe å gjenta info som allereie ligger der.

Link to comment
Share on other sites

Men ved å finne ein eksisterande tråd, so vil ein trekke fram igjen ein tråd i lyset som det allereie står mykje nyttig kunnskap i. Kor svara på mange av spørsmåla allereie er grundig gjennomgått. Det er litt av poenget.

Klart vi skal få inn ny info, men vi kan kanskje sleppe å gjenta info som allereie ligger der.

Ideelt sett helt riktig, men jeg tror folk flest ofte velger minste motstands vei, og da blir det endel nye tråder.

 

Det er god forumskikk å prøve å søke seg fram til svar/løsning.

Av egen erfaring, (på annet forum) hender det ofte at et nytt medlem legger inn sitt første innlegg/spørsmål kun få minutter etter registrering, gjerne innen det er gått 3 min. Da har nok ikke vedkommende brukt noe særlig tid på søk.

Det finnes forum tillegg som hindrer nye medlemmer å legge inn innlegg feks de 7 første dagene de er medlem.

Ideen er vel at medlemmet skal få tid til å gjøre seg kjent på forumet.

 

Moralen er vel grei den; Bruk Søk funksjonen før du spør

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...