Jump to content

Våpenkort/utlånserlklæring....


OveR

Recommended Posts

Samboern min driver og tar jegerprøvekurs for tida. Jeg har et spørsmål i den forbindelse. Hun kan få låne en hagle av min far for å gå på jakt med. Den er fra 70tallet og er ikke registrert. Det eksisterer ikke noe våpenkort på den. Ifølge våpenlovens §9 tolker jeg at det enten er våpenkort eller en gyldig utlånserklæring som er nødvendig for at hun lovlig kan jakte med hagla.

På kurset ble hun foralt at det var ulovlig for henne å bruke hagla uten at hun hadde med både våpenkort og utlånserklæring på jakt. Stemmer dette, eller tar jegerkursinstruktøren feil?

Link to comment
Share on other sites

Men vis man har et våpen med våpenkort.

Så skal vel våpenkortet alltid følge med våpnet uanndsett.

Selv om du har skrevet utlåns erklæring........

 

 

Det har iallfall jeg alltid praktisert.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for rask respons!

 

Det var som jeg trodde, utlånserklæring alene er nok. Det ble nesten litt opphetet stemning i stua da jeg påsto at jegerprøveinstruktøren rett og slett tok feil. He he...

Den kjenner jeg, endte opp med å gi innstruktørene mine hvert sitt oppsett med diverse utdrag av norges lover, våpenforeskrifter og viltloven med det viktigste uthevet. Forresten fikk vi høre det samme om våpenkort og utlånserklæring som din fru fikk, og like feil var det. 8)

Link to comment
Share on other sites

Limited. Her tar du feil.

Utånserklæringen fungerer som våpen kort. Våpenkortet leverer jeg aldri fra meg.

 

Da er den grei.

Men jeg var sikker på at våpenkortet alltid skulle følgevåpen jeg.

Men vis utlånserklæringen er et våpenkort så er vel saken grei.

Link to comment
Share on other sites

Limited. Her tar du feil.

Utånserklæringen fungerer som våpen kort. Våpenkortet leverer jeg aldri fra meg.

 

Da er den grei.

Men jeg var sikker på at våpenkortet alltid skulle følgevåpen jeg.

Men vis utlånserklæringen er et våpenkort så er vel saken grei.

Det er her alle missforståelsene kommer fra, at vi glemmer at en utlånserklæring er ett fullgodt men tidsbegrenset våpenkort. Begge deler er altså riktigt, men orginalen er det kun eier som skal ha.

Dette betyr kun det er ulovligt å låne en rifle uten å få med våpenkortet ( altså utlånserklæringen).

Link to comment
Share on other sites

Hva er en utlånserklæring? Er dette en erklæring man skriver på et stykke papir eller finnes det et standard dokument? Hva skal stå i denne erklæringen?

 

Og hvordan håndtere følgende:

Oppbevarer en rifle i mitt våpenskap for en onkel som sluttet å jakte for flere år siden. Jeg benyttet våpenet tidligere men nå bare står det der. Ser for meg at det er ulovlig å oppbevare våpen for andre på ubestemt tid. Synes for øvrig at det er bedre at jeg har våpenet i våpenskap enn at han har det liggende å slenge i et klesskap.

Link to comment
Share on other sites

Hva er en utlånserklæring? Er dette en erklæring man skriver på et stykke papir eller finnes det et standard dokument? Hva skal stå i denne erklæringen?

 

Og hvordan håndtere følgende:

Oppbevarer en rifle i mitt våpenskap for en onkel som sluttet å jakte for flere år siden. Jeg benyttet våpenet tidligere men nå bare står det der. Ser for meg at det er ulovlig å oppbevare våpen for andre på ubestemt tid. Synes for øvrig at det er bedre at jeg har våpenet i våpenskap enn at han har det liggende å slenge i et klesskap.

 

"Dersom det ikke er satt begrensninger i våpentillatelsen etter våpenloven § 8, kan den som har våpenkort overlate gevær til en annen person i inntil 4 uker, jf. våpenloven § 11 første ledd."

 

Det vil si (så vidt jeg kan skjønne) at du ikke kan oppbevare din onkels våpen på ubestemt tid, det må skrives ny utlånserklæring hver 4. uke. De gangene jeg har hatt behov for å skrive en slik erklæring, så har vi bare gjort det på et vanlig stykke papir. Husk å datere erklæringen.

 

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...