Jump to content

Skjelving


30-06

Recommended Posts

Hei.

 

Et tema uten noen noen enkle svar..

Helt klart trening hjelper, og særlig viss du i tillegg synes det er morro. :D:D

Tenk skytestilling, se på andre, spør og grav og ikke minst test selv. Prøv å presse av skuddene, selv om du skjelver.

Vet ikke om du drikker kaffi, men jeg for min del kan umiddelbart merke betydelig mere skjelving og uroligheter i kroppen, dersom jeg har drukket kaffi noen timer før jeg skal skyte.

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Veldig kort.

 

Unngå "muskelspenninger", dvs. finn naturlig siktepunkt uten å tvinge våpnet i stilling, flytt kroppen slik at våpnet faller naturlig på målet.

Husk å puste :wink: , for lite oksygen vil føre til uklart siktebilde og muskelskjelvinger - begynn helt på "nytt" om du opplever dette.

Link to comment
Share on other sites

1. Finn ditt naturlige siktepunkt. Sikt inn - lukk øynene i 10 sek - sikt igjen. Har kikkerten flyttet seg fra blinken ligger du ikke naturlig.

2. Mental trening. Visualiser skytesituasjonen. Tenkt gjennom alle handlingene dine. Jo mer du visualiserer og trener mentelt, jo tryggere blir du i selve situasjonen. Du har jo gjort dette mange ganger før i tankene. Sett av 10 min med visualisering før du setter deg i bilen på vei til skytebanen.

3. Litt skjelving er naturlig. Med mindre du har DFS drakt og reima så hardt festa at du kunne holdt et tanktskip i full storm, så vil det være naturlig at børsa beveger seg. Rett pusteteknikk og mer avslappet kropp vil hjelpe mye.

Kroppen har også et ønske om å treffe nøyaktig i miten på skiva. Ikke tenkt på slikt. Litt skjelving er naturlig, og det får du ikke gjort mye med på kort sikt. Over tid med trening blir det bedre, men det er ikke noe å ta hensyn til. Et godt avtrekk er viktigere!

4. Trening på banen kommer du ikke bort fra, men du kan trene mye tørrtrening hjemme. Husk å ta på deg klærne du bruker på skytebanen og gjør treningen så realistisk som mulig. Du kan også bruke klikkpatroner så du får tatt ladegrep mellom, slik at det blir mest mulig naturlig.

5. Tenker du tanken "nå må jeg ikke skjelve" så kommer du til å skjelve enda mer. Få fokuset på sikte og et godt avtrekk!

Link to comment
Share on other sites

Jegerreim er jo lov til trening (og evt oppskyting om nødvendig).

Når du først får justert naturlig treffpunkt vha skytestillingen kommer godfølelsen - og da har du ikke bruk for reima lenger :P

Når dette funker for en skuddredd stakkar med venstredominant øye som meg - funker det vel for flere.

Skjelvingene kommer av muskelspenninger, og helst fra muskler som ikke er vant til å jobbe statisk - muskler som etter ei lita stund gir klar beskjed om at "detta gidder jeg ikke".

Jo mer avslappet du klarer å være i en naturlig skytestilling - jo mindre danser skiva rundt i kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Veeeeeldig skummelt, men: Brukar du ein eller annan medisin som td aukar blodtrykket - eller har du unaturleg høg/hard puls ? Såkalla "betablokker" kan hjelpa. Ein som vann fleire landskyttarstemne for ein del år sidan, brukte slik medisin som var heilt nødvendig for hjarteproblema han hadde. I dag er vel betablokker forbode i skyteidrettar, så vidt eg veit.

 

I alle fall for nokre år sidan vart slik medisin tirådd for musikarar framfor ein avgjerande eksamens-konsert.

 

Men NB: Snakk med lege først! Eksperimentering på eiga hand frårår eg på det sterkaste.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke fordra å ligge å skyte, blir alltid spenninger i nakken. Skyt sittende på en lav kloss, hvor du har ett ben retning skiva og et ben 60-90 grader ut til sida (her må du eksperimentere). Hvil høyra albu på høyre kne (Ikke på kneskåla, men litt tilbake så albuspissen ligger på avslutningen av den store lårmuskelen) og venstre albu på venstre kne. Sett deg slik at du får en rett linje fra der du støtter børsa, ned gjennom underarmen og ned leggen (leggen vinkles selvsagt forover, men sett rett bakfra bør du ha en rett linje.). Sitt å knot litt og finn en stilling som balanserer uten at du må holde noen muskler stramme, altså en slags hvilestilling som bare krever at du griper om forskjeftet for ikke å få kikkerten i panna.

 

Fant ikke bedre bilde, og jeg ville satt høyre bein mer ut til siden slik at det støttet høyrearmen bedre, og forsøkt å få en bedre linje fra grepet i rifla til ankelen på venstre ben, må være i balanse her. Mye enklere på skive enn på jakt, for viltet vandre sjelden inn i skivetier'n, så da må man improvisere, men på 100-meterskive kan man tune seg inn, og så begynner selvtilliten å vokse, og da går alt meget bedre.

 

 

Takk til Rune Kragebøl som viste meg hvordan denne skytestillingen skulle være, jeg skyter bedre og mer uanstrengt med denne stillingen enn liggende, og all den tid jeg er jeger og målet ikke skyter tilbake så synes jeg denne stillingen er glimrende. Ta en liten økt hjemme og test det ut før du drar på banen. Trenger en 20-25cm høy kloss å sitte på. En Stolsekk er for høy.

 

- Øivind

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skru ned zoomen på kikkerten... Helt ned til mindste forstørrelse. Dette her hjulpet meg, da jeg føler at jeg ligger mer i ro.

Har sikkert en psykologisk effekt, der man klarer å konsentrere seg om avtrekket og ikke om skjelvingen...(tror jeg) Jeg bruker reim i tillegg, og da holder jeg meg elegant innenfor 9'ern på skiva.

Link to comment
Share on other sites

Støtter OIH hundre prosent! Veldig mange er alt for stive i skulder/nakke til å skyte godt liggende. Trening hjelper selvsagt, men sittende skytestilling gjør at du kan skyte avslappet i timesvis Og de fleste skyter fort bedre sittende enn liggende!

Når du har en god avslappet stilling,vil jeg faktisk anbefale å skru opp kikkerten på så stor forstørrelse som mulig - du blir langt mer kresen til når du trykker av. Har man derimot en dårlig, anstrengt stilling, kan det være greit å skru ned for mange.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med det med sittende stilling mye mer naturlig på en måte,men det er for meg da.

Prøv litt stillinger kan hver du finner en favoritt.

Et annet tips som jeg vil gi er å tørr trene hjeme med en klikkpatron i våpenet.

Høres sikkert rart ut men det virker,men husk å ikke lære deg uvaner mens du trener hjeme. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Skjelvingen kan komme av så mangt.

Noen er redd for rekylen, andre for å få klevet øyenbrynet av siktet, atter andre klemmer om kolbehalsen så knokene er hvite.

Om du føler ubehag av rekylen, skaff deg en cal.6,5 Den har mindre rekyl enn 30-06.

Få siktet justert slik at når du ligger avslappet på skytebanen så ser du hele blinken klårt.

Ikke klem hardt rundt kolbehalsen. Hold normalt uten å klemme.

Ta rolige avtrekk uten å rykke av skuddet.

Unngå å spise større måltider tett før du skal skyte, og som nevnt av andre, kaffe kan vente til etterpå... :)

Link to comment
Share on other sites

Fant ikke bedre bilde, og jeg ville satt høyre bein mer ut til siden slik at det støttet høyrearmen bedre, og forsøkt å få en bedre linje fra grepet i rifla til ankelen på venstre ben, må være i balanse her. Mye enklere på skive enn på jakt, for viltet vandre sjelden inn i skivetier'n, så da må man improvisere, men på 100-meterskive kan man tune seg inn, og så begynner selvtilliten å vokse, og da går alt meget bedre.

 

osv.osv.

Når du har gjort alt det som OIH beskrev gjør du følgende i tillegg(Gjelder deg også OIH :wink: ) Ta tak i tåa på venstre fot, drei den med hælen på samme sted innover så langt at det nesten gjør vondt! Plant i bakken og hold den der. Gjør det samme med høyre ben og.....VOILA; Du har låst bevegelsene i beina/knærne :!: Hva betyr det? At jeg har sluttet med liggende skyting på jaktfelt 8)

 

Jeg vil gjerne ha tilbakemelding om HVOR mye stødigere det ble nå...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...