Jump to content

Helmantel i 6,5


_husby_

Recommended Posts

Har søkt, men klarer ikke finne noe...Hvis noen sitter på linker, bare send!

Saken er: har tenkt å bruke helmantel i 6,5'n til vinteren på toppjakt og på rype.

For øyblikket har jeg bare S&B liggende, og de har en oppgitt utgangshastighet på 787m/s. Blir dette litt voldsomt for rypa? Eller bør jeg kjøpe noe annet som har en lavere utgangshastighet?

 

ps: her er det kjøpeammo som gjelder :!: Så hvis moderator mener den ligger på feil sted, bare flytt!

 

Takk!

Link to comment
Share on other sites

Tror det skal gå bra med den ammunisjonen du har. På en rype spiller det ikke noen rolle om du bruker helmatel, hulspiss eller blyspiss. Er ikke nok motstand for at kula skal ekspandere. Eneste unntaket er vel v-max kula som omtrent sprenger når den treffer.

Alternativt så kan du kjøpe Norma Rekrutt med 6.5 grams kule. Den skal vel ha en hastighet på 690 m/s.

Link to comment
Share on other sites

Om S&B helmantelen er presis - jakt ivei.

 

JEg fikk 807 treff på helmantel og 6.5, og 71 treff på helmantel, 6.5 og rype. Temaet rifle på fugl er grundig debattert her før, erfaringer på andre fugler og med andre lignende kalibre tør være overførbar i tillegg.

Temaet er banket nokså flatt i mange av de trådene som kommer opp, "rypejakt med rifle", "patron til tiur og rype", "308 på småvilt", "riflejakt etter ryper"..., "223 på rype"

 

I det store og hele, på rype, med 6.5x55 fabrikkammo - skyt og vær glad, det er veldig mye som virker, Oryx om så er... Skal jeg anbefale en fabrikkladning så må det bli skytterlagsammo, baneammo (feltammoen er unødig hardt ladet til dette bruket), eller rekruttammo. Den som heter Norma-Sierra er ladet med 9 eller 9.3g Sierra MK kuler. De vet jeg virker, med 830m/s utgangshastighet.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tror det skal gå bra med den ammunisjonen du har. På en rype spiller det ikke noen rolle om du bruker helmatel, hulspiss eller blyspiss. Er ikke nok motstand for at kula skal ekspandere. Eneste unntaket er vel v-max kula som omtrent sprenger når den treffer.

Alternativt så kan du kjøpe Norma Rekrutt med 6.5 grams kule. Den skal vel ha en hastighet på 690 m/s.

 

hmm, her tror jeg ikke du snakker av erfaring, prøvde en oryx 6.5x55 på en fjellrype, stjernetreff i ryggen, bare fillene igjen :shock:

Link to comment
Share on other sites

Fra tid til annen dukker det opp pakker med Rano-skytterlagsammo på bl.a. QXL og Finn. Denne er ladd med Raufoss sin 9,3grams D-spiss og er en ypperlig patron til det formålet hvis børsa di liker den. Du kan jo forsøke å høre rundt med gamle skyttere på heimplassen din om de har noe liggende...

 

Har selv brukt den kula i hjemmeladninger til rype en stund, og har bare gode erfaringer..

Link to comment
Share on other sites

hmm, her tror jeg ikke du snakker av erfaring, prøvde en oryx 6.5x55 på en fjellrype, stjernetreff i ryggen, bare fillene igjen :shock:

 

Du har helt rett i at jeg ikke har skutt rype med Oryx. Jeg har dog sett mange tester av ammunisjon og også utført mine egne.

Grunnen til at rypa di ble "sprengt" var nok at du traff mye bein i ryggen som splintret opp, og så lagde mye skade. Selve kula tror jeg gikk rett gjennom uten nevneverdig ekspansjon.

Link to comment
Share on other sites

Lapua fmj rund nese i 100grs. men er ikke sikker om man får den fabriklad. Lader den selv i 6,5 og skogsfugel,jerpe og ravn detter fint med et lite hul rett gjennom. Har lada litt hardt kansje men fungere utmerket og detter kun 4,5cm fra 100m til 200m.

Og som nevnt norma jaktmatch/fågel som den heter fungerer sikert utmerket.

Link to comment
Share on other sites

Lapua fmj rund nese i 100grs. men er ikke sikker om man får den fabriklad. Lader den selv i 6,5 og skogsfugel,jerpe og ravn detter fint med et lite hul rett gjennom. Har lada litt hardt kansje men fungere utmerket og detter kun 4,5cm fra 100m til 200m.

Og som nevnt norma jaktmatch/fågel som den heter fungerer sikert utmerket.

De har nevne Lapua ammo hos Wingevåpen. Men det funker ikke for siden jeg bor i nord...

Link to comment
Share on other sites

Helmantel på fugl i 6,5 - god knall!

Prøvde meg med 9,1g Sierra HPBT DFS-ammo på dua, og denne har noe under 800m/s med normal løpslengde.

Ved treffpunkt hadde kula ei fart på ca 680 m/s (jfr PCB) og det er nok hovedgrunnen til at resultatet ble pent.

2nte1ox.jpg

Dua ramla pent om i smellen og det ble overraskende lite fjærføyk.

hvw1nt.jpg

Min "standplass" er inne på låven nede i lia. Anlegg og full pakke.

2v9t8x3.jpg

Skuddavstand i høyre hjørnet på GPS, lengre enn jeg har skutt rådyr eller elg på.

 

Så var det skuddeffekten. Fuglen har her hengt i tilstrekkelig antall dager - så skadene ser mer dramatiske enn de egentlig er.

23jh7yu.jpg

Kula gikk inn gjennom venstre vingeknoke og sendte bein og fjær inn i fuglen.

5anpy8.jpg

Inngangssåret ser derfor ille tilredt ut, men dette er mest som utvortes skrubbsår å regne.

 

23uzz7l.jpg

Utgangssåret måtte jeg lete litt etter... her har jeg nappa litt i fjærene for at det skal synes.

24y5mk2.jpg

Fjerning av fjær avdekket et pent hull uten blodtresk.

icjztl.jpg

Her sees bryststykket med både inn og utgangshull. Totalt sett lite eller ingen kjøttødeleggelse.

 

At matchkuler er HP har nok lite å si på smått vilt. Lav fart er å foretrekke, og mange sier at semipoint eller rundneser ødelegger minst kjøtt.

Hadde ikke vært redd for å sette ei slik ei i ei rype eller midtskips i en tiur for den saks skyld.

Har sett værre kadaver av mindre kaliber i noe høyere fart :?

Link to comment
Share on other sites

@ _husby_: Dette ER skytterlagsammo. DFS-ammo kommer i flere varianter i tillegg til den i mitt forrige innlegg.

Denne under her er 142grs, molycoated, har bedre BC og har 850 m/s utgangshastighet.

33415z6.jpg

 

Billigst hos mitt lokale skytterlag er 50-pakninger med Sellier&Bellot, men disse har jeg ikke prøvd på fuglevilt.

Mulig de er identisk med de du nevner i første innlegg..?

Som M67 sier - UT Å PRØV!!!

Det er enda noen duer igjen i området (selv om de fleste dro tidlig i år), og vil tro duer er gode referanser på hvordan rypa blir seende ut...

 

Hvor bildet er tatt? Oppe i venstre billedhjørne ser du en kafè som ligger ved et 18m høyt fossefall...

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd flere typer kuler på gås,kråke osv.

Må si jeg har god erfaring med 8 gram scenar ferdig ammo.

Blir pene slakt å tikka t3 går MEGET bra med den ammon :mrgreen:

 

Men har testa ut ta to gås i en smell et par ganger, men da går det mildt sakt til H...... osv.

Kula kommer ca 3 cm inn i gås no to å så snur den seg å det blir ikke stort igjen gitt :?

Så det anbefaler jeg ikke å prøve for å si det slik.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mer om 6,5*55 scenar dfs på fuglevilt?

Heromdagen landet det ei kortnebbgås på innmarka i nærområdet. Det lander vanligvis ikke kortnebbgås

i distriktet (i alle fall ikke enkeltfugler), så jeg fikk kjapt mistanke om at dette var ei nødlanding.

Gåsa beita og småplukka og virka ellers frisk og rask. Sendte madammen ut med Tupperwaremausern,

og hun rigga seg til på 120-130m avstand og ekspederte gåsa presist! :D Stolt av madammen min!

Gåsa sto med fronten midt i mot og kula gikk inn dypt i halsgropa, gjennom hele maskinrommet og ut

gjennom beinplata / hoftepartiet bak på ryggen.

344qw09.jpg

Med vanlig blyspiss ville dette uten tvil se ganske stygt ut, så jeg vil dele noen bilder av "HP"-virkningen.

Gåsa fikk modne i 3-4 døgn, og da flåingen satte i gang fant vi (ikke uventet) noen små hagleskader i gåsa.

Sender en "takk" til jeger triggerhappy i Vesterålen eller deromkring for å skyte dårlig, på langt hold,

med liten haglstørrelse og desverre med lett, sprøtt miljøhaglmateriale.

27zx1l.jpg

Skal ikke klatre opp på en høy stol å si at jeg aldri bedømmer feil, for det har hendt og vil sikkert hende igjen.

Takker samtidig byråkratene våre for de fantastiske miljøvennlige haglevariantene som er såååå humane og billige.

Det er selvsagt jegeren som sitter med det fulle ansvaret; men om denne hadde blitt skutt med bly (da det var lov)

eller HeviShot nr2-4 (eller tilsvarende med blyets egenvekt) hadde den blitt værende i Vesterålen...

 

Noen sota dun viste inngangen.

spdv12.jpgzxpe84.jpg

 

Her er brystet blottet, og vi fant totalt 3 hagl i fuglen som hadde gått gjennom fjærdrakt og skinn.

ao6szq.jpg

Dypeste hagl hadde gått gjennom brystfileten og stoppet i ribbeina. Nesten dødelig.

 

Inngangshullet. Perfekt plassert og uten kjøttødeleggelse på filetene.

xdsgt2.jpg

 

Utgangshullet. Litt tilsølet etter modning og romstering på kjøkkenbordet.

69fbio.jpg

 

Utgangshullet etter flåinga. Pent og lite til å ha passert gjennom gåsa og ryggplata (i 30graders vinkel).

1i278o.jpg

 

Før og etter stykning.

vorf6h.jpg2rhuqs9.jpg

 

Eneste blodsprengte kjøttbit var på låret - en liten flik ved hoftekula! 8) (se hagl i filet)

mjy44z.jpg

 

Obduksjonen viste små skader i motorrommet og avfallsanlegget.

egehcw.jpg

 

Konklusjon:

Papp-ammo ødelegger lite kjøtt og såkalt HollowPoint som Scenar fungerer likt som helmantel.

Presist og fint på smått vilt. Tåler reine kjøtt-treff uten å herpelere slaktet.

Har hørt at enkelte bruker disse som om de skulle være ekspanderende - RISKY!

Mulig de kan åpne seg i større vilt eller ved treff i solid bein, men dette er bingo.

Jeg tror ikke jeg skal bruke disse på større vilt enn gås eller hare. Reven vil springe LANGT,

og jeg tror nok det kan bli vanskelig å finne igjen en og annen tiur dersom toppjakta er målet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...