Jump to content

Den optimale elgpatron(fabrikkammo) i 9,3x62. Hvilken?


TerjeN

Recommended Posts

Skal gå til kjøpe inn ammo til elgejakta. Har ikke fått ferdig noe ladde rom enda så blir å kjøpe.

Hva bør jeg velge? Finnes sikkert mange forskjellige meninger om dette. Men ønsker noen tips.

Har prøvd å søke etter et slikt emne, uten å finne noe. Så jeg får bare unnskylde meg hvis jeg har oversett det.

 

Mvh

Terje

Link to comment
Share on other sites

Kva du legg i den "optimale" elgpatron er vanskelig å vite. Sjøl jaktar eg med 250 grs A-frame i 9.3x62. Den er i alle fall god nok for meg. Norma leverer den ferdiglada. Men prisen er nok stiv...

Såg Jakt og Friluft hadde den i hylla i sommar, så du kan jo ta ein tur innom der.

 

Ellers er jo både Oryx og Mega safe elgpatroner, då

 

Lykke til uansett val

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

 

Jeg har alltid brukt Mega i ymse kalibre her nevnes bl.a .308, 6.5x55 og 9.3x62.

 

Jeg er ingen prisbevisst innkjøper når det gjelder våpen og utstyr til hobby,

men da jeg sjekket ammopriser til ny-innkjøpt 9.3x62 for drøyt et halvt år siden

ble valget enklere enn noen gang hva angikk Norma Oryx vs Lapua Mega.

 

Lapua Mega kostet 26 kroner pr smell om jeg ikke husker feil? - Denne har nu gått opp i ettertid til 32 eller noe slikt.

Norma Oryx kostet på samme tid som Mega lå på 26 kroner svimlende 42,50 pr smell.

 

Da jeg utelukkende har gode erfaringer med Mega kom det ikke på tale å handle pang for 42 kroner smellen,

så endte på Mega igjen. Skal bli spennende og se hvordan det fungerer. Fra kammermedlemmer har jeg hørt

positive erfaringer med bruk av 9.3x62 Mega på både elg og rådyr.

 

Jeg ville "gjort det enkelt", som Poacher sier og gått for Mega.

Om dyret merker store forskjellen tviler jeg på. :)

 

 

Uansett lykke til og skitt jakt!

 

Edit: Skrivefeil.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

megan har jeg ikke skutt elg med enda, men har tenkt og teste forskjellige treffpunkt fra di swift aframe 250 som jeg bruker til vanlig. Kronograferte fabrikk mega i rifla mi og dem gikk 615ms. så dem er veldig behagelige og skyte med. kan vel lade dem opp i hastighet men da spørs det om kula tåler det.

Link to comment
Share on other sites

760-770 ms. fikk jeg til i min 62 også, men da med Partizan i samme vekt. Det var bare å fyre med myye, for kaliberet, "sur ved". Må vel gå an å få noen skikkelige hastigheter i 64'n?

 

Det skal du ikke se bort fra, nei. Men rifla tilhører min far så jeg har så si ingen erfaring med verken rifla eller å lade det kalibret så derfor hadde jeg ikke så veldig lyst å bare gasse på. Tok det heller rolig :P Man forbrenner tross alt 15-20 grs mer krutt enn i en x62 så en del hastighet er det å hente ja. Ifølge QL så skal man med rette kruttet greie å komme opp en 830 m/s med samme kula uten å overlade noe

Link to comment
Share on other sites

Kronograferte fabrikk mega i rifla mi og dem gikk 615ms.

 

Er det en skrivefeil her? Eller en kronograf som er helt på jordet? Hva slags rifle/løpslengde snakker vi om?

 

I min kortløpede Tikka får jeg 690 m/s(oppgitt fra fabrik til 695) med fabrikkladet lapua mega, har ladet meg fram til 685 m/s for hjemmelading, denne gir best presisjon hos meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...