Jump to content

Hjelp, jeg har skutt en gås!


lappen

Recommended Posts

Som dere skjønner er jeg fersking på dette her.

Nå er gåsa skutt og henger i garasjen. Hva gjør jeg så?

Hvor lenge skal den henge?

Skal jeg fryse den hel eller skal jeg ta ut kjøttet først?

Hvor mye av kjøttet bruker jeg? Bare bryststykkene?

 

Håper noen kan hjelpe meg :roll:

Link to comment
Share on other sites

Du bør ta ut innmaten , få med kloakkåpning osv.(endel tar vare på krås m.m). Ellers så ville jeg ribbet den for fjær. Når det gjelder fugler o.l som lever av på "sjømat" så fjerner jeg alltid fettet for å unngå transmak, vet endel bruker eddik.

 

Har ikke så mye erfaring på det området, men det kommer sikkert flere fornuftige svar etterhvert som folk har sovet av seg :)

 

Ta gjerne noen bilder og legg ut.. :D

Link to comment
Share on other sites

Enkleste er å først ta bort beina, kutter av de i leddet.

Så tar du bort fjæra på brystpartiet, så lager du et snitt på toppen av bryst beinet.

Når det er gjort så drar du ned skinnet på brystet, da er det bare å følge beinet med kniven.

Når brystkjøttet er ute tar du låra.

 

ps før du starte tar du fram noe å legge kjøttet på og en bolle med vann så du får vasket av deg fjær mens du holder på.

Filetkniv er den beste kniven til denne jobben syns jeg.

 

Å du, det går bedre neste gang blir bestendig mye surr første gangen. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg henger gåsa hel, med fjær, vinger, bein, tarmer, kjøtt og alt :D

Så når den er ferdig modnet tar du slaktingen. Da bruker jeg omtrent samme fremgangsmåte som myrnissen.

Hopp over å ribbe, du har ikke bruk for fjær eller hud uansett. Bare snitt i huden over brystbenet og dra huden av.

Jeg bruker også en balje med vann til skylling og en balje til å legge ferdigpartert kjøtt i. Jeg tar ut bryststykker, lår, krås, hjerte og litt kjøtt fra "skuldrene" :lol: De siste brukes til saus.

 

Vil du få unna føtter og vinger litt kjapt kan du bruke en hagesaks til å klippe dem av med. Vær obs på at det fører til at beinet knuses, så du får en del splinter ol.

 

Tarmer, hjerte, krås osv tar jeg ut etter alt kjøttet er fjernet. Det gjør jeg ved å åpne den tynne huden over bukhulen og bare dra ut det som skal bort.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Er ikkje transmak av feittet på grasender og gås!

 

Andeskinn og feitt er jo noko av det som gir anda den gode smaken!!

 

Gås brukar eg å flå, altså ikkje ribbe. Tek ut innmaten rett etter den er skoten, let henge +- 40 døgngrader, frys heil. Har ein mange kan ein skjære ut brysta på ein del for å spare plass.

Link to comment
Share on other sites

men blir det feil slik jeg har gjort.. ? går det ikke an å mørne kjøttet de 40 døgngradene etter at jeg har tatt det ut av fuglen?

 

Synes å huske å ha lest et sted at man kan mørne kjøttet i kjøleskapet etter å ha tatt det ut av fuglen

 

Kan desverre ikke hjelpe deg der. Har aldri lest det, hørt om noen som har gjort det eller praktisert det selv.

Jeg skal ikke si at det ikke går an.

 

Du får søke litt rundt på nett og se om du finner ut hvor du har lest at det går å gjøre det slik.

Link to comment
Share on other sites

Hei! Jeg har jaktet gås i 6 år nå, og kan fortelle deg at den eneste grunnen til at gåsa henger, er fordi jegerne ikke har for vane å ta vare på gåsen umiddelbart etter endt jaktdag, men tar det hele i en stor "pott" når jakta er over, etter ca 2-3 dager.

Gåsen har nemlig et enzym i seg som hindrer at den mørnes. Har selv prøvd dette ved flere anledninger ved å ha en gås eller to som har hengt i både 2 og 3 dager, hvorpå å lage til en nyskutt fugl som enda er varm. Merk mine ord: DET ER INGEN FORSKJELL!

 

Men hvordan du tilbereder/flår/parterer den gjør du akkurat som du vil. Men jeg vil anbefale å flå årsunger hele fordi de slipper vanligvis fjærdraktet mye lettere enn eldre fugler. Så skjærer du bryst og lårene av de eldre fuglene.

 

Vil for anledningen bare tilføye at blyforbudet ser jeg ingen hensikt i, og syns det er på tide å innføre et materiale som passer perfekt både til human avlivning og som ikke rikosjerer i viltet når du treffer det.

 

God jakt:-)

Link to comment
Share on other sites

men blir det feil slik jeg har gjort.. ? går det ikke an å mørne kjøttet de 40 døgngradene etter at jeg har tatt det ut av fuglen?

 

Synes å huske å ha lest et sted at man kan mørne kjøttet i kjøleskapet etter å ha tatt det ut av fuglen

 

Kan desverre ikke hjelpe deg der. Har aldri lest det, hørt om noen som har gjort det eller praktisert det selv.

Jeg skal ikke si at det ikke går an.

 

Du får søke litt rundt på nett og se om du finner ut hvor du har lest at det går å gjøre det slik.

 

 

Hei! Dette har ingenting med tråden å gjøre, men jeg har leeenge tenkt på å skaffe meg 300 win mag, og vil gjerne høre din mening av dette kaliberet! Fordeler, ulemper, ladninger osv. Gjerne på mail her inne på kammeret:-)

 

Mvh Ivo Reinertsen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...