Jump to content

Zastava M- 85, hva kan du fortelle meg?


Malle

Recommended Posts

idauzo.jpg

 

Jeg er noså fersk eier av ei M85 rifle, og det er vel noe begrenset hva jeg kan bidra med, men jeg kan jo forsøke litt. Den er jo svært pen å se på, da. Jeg hadde egentlig tenkt på en litt annen stil, men da jeg fikk denne i hendene, måtte jeg bare ha den. Den er svært hendig, ligger godt i hendene. Denne modellen har utskåret stokk, med telemarksroser (!) og storfuglmotiv. Kanskje ikke noe premieutskjæring, men ganske pent. Litt ujevnt her og der kan tyde på at det må være håndlaget. Stålet er også siselert, men det må vel være gjort i maskin? Lyddemper passer derimot ikke, etter min oppfatning. Den kan selvsagt monteres, men det blir vel å ødelegge stilen noe.

Jeg strever litt med presisjonen, i hvert fall foreløbig. Men om det er børsa eller skytter, er ikke godt å si. Jeg har fått til ei 3 skudd samling på 14 mm på godt og vel 100 m med V-max 35/26gr N201, men de fleste samlingene er en god del dårligere. Dessuten vandrer de litt hit og dit. Jeg har skutt med sandsekker og ei heimelaga skytestøtte, men jeg blir ikke helt klok på hva dette er. Jeg eksperimenterer også noe med avtrekket.

Men jeg får vel si det slik at jeg arbeider med saken.

Link to comment
Share on other sites

Min M85 er en standar og jeg har tatt meg bryet med å bedde den og det tror jeg har hjulpet meg mye, løpet ble også innskutt etter alle kunstens regler og anbefalinger og stokken ble oljet og polert i flere uker.

 

Den samler stort sett alt den blir foret med innenfor 35mm på 100m skutt liggende med tofot, så lenge det ikke er tyngre enn 55gr, og dette tror jeg kommer av at den angivelig har slakk riflestigning med 1-14 (oppgitt av Jaktdepotet).

 

Må prøve å få gjort noe med avtrekket da dette fortsatt er ganske rått, dette gjelder også ladegrepet som liksom ikke vil gli helt så lett, håper dette vil bli lettere og mere silkemykt ettersom børsa blir mere brukt.

 

Magasinet er litt kort og dette har gjort at feks 50gr Vmax som er en lang kule blir for lang og jeg får da bare hensiktsmessig 3stk i magasinet uten at det blir krøll med ladingen, den fungerer fint med alt annet jeg har prøvd.

 

M85èn er blitt min lille yndling til tross for disse merknadene, kort, lett og hendig som den er har den blitt en velfungerende følgesvenn etter reven så lenge jeg tar hensyn til dens lyter.

 

Mine fremtids drømmer for den er å få gjort noe med avtrekket og sluttstykket, kanskje bytte løp til brattere stigning om noen år for å greie å stabelisere tyngre kuler (kanskje også en liten demper).

 

Jeg må si at jeg ikke angrer på denne invisteringen og tror jeg blir mere fornøyd ettersom jeg får utbedret dens småfeil, den er billig i anskaffelse og det bærer den preg av, men med stokkolje, beddemasse og litt småjobb så har du potensiale til å få en følgesvenn som du kan skyte mye med, rimelig og ettervært godt utvalg i amo er heller ingen bakdel, men inviterer heller til mere skyting og større kjenskap til M85èn.

 

Skal prøve å få hengt ved ett bilde av min Minimauser. Den er foreløpig oppsatt med en 3-9x40 og en Coldvell lettvekts tofot.

Link to comment
Share on other sites

Dessuten vandrer de litt hit og dit. Jeg har skutt med sandsekker og ei heimelaga skytestøtte, men jeg blir ikke helt klok på hva dette er.

 

Er den beddet og er pipa lagt fritt?

 

og dette tror jeg kommer av at den angivelig har slakk riflestigning med 1-14 (oppgitt av Jaktdepotet).

 

1:14 og magasin som ikke tar lange kuler... Kan det tenkes at disse riflene i utgangspunket er tiltenkt .222 og ikke .223?

Link to comment
Share on other sites

Er den beddet og er pipa lagt fritt?

 

Den er ikke beddet. Pipa lå nedpå løpet til å begynne med. Blant annet var reimfesteskuen for lang. Jeg har hatt den oppe flere ganger og skrapet ut av stokken, så nå ligger pipa fritt. Bedding er vurdert, jeg må vel til med det, tenker jeg. Jeg forsøkte også å skyte inn etter beste evne. "Alle kunstens regler" ser ut til å variere noe fra skytter til skytter, men jeg fulgte i hvert fall endel av de råd jeg har hørt og lest.

Det finnes egne montasjer skreddersydd til denne kassa. Det er frest ut et assymmetrisk spor i bakerste klakk, det gir akkurat plass for hevarmen. De ringene som står på er Weaver 49217. Da går hevarmen akkurat klar av kikkerten.

Ellers stemmer det at den virker litt uferdig. Jeg ville ikke vente på at ladegrepet hadde gått seg til, så jeg har pusset bolten forsiktig med fint smergelpapir der det var skarpe kanter og så polert den. Det hjalp en del.

Stokken føltes litt klissete, så jeg pusset den med stålull, og polerte inn knivskaftblandinga mi: 50/50 linolje og kvistlakk.

For meg blir det neppe aktuelt med tyngre kuler, så stigningen er vel grei nok.

Men til mitt bruk er ikke samlinger på 35mm/100m godt nok. Jeg har som mål å treffe ravn og kråker på 150 - 200 m, og med et slikt treffbilde havner kula i skauen på den avstanden. Men som nevnt gikk v-max ganske bra, så med litt jobbing blir vel rifla bra.

Link to comment
Share on other sites

Må prøve å få gjort noe med avtrekket da dette fortsatt er ganske rått, dette gjelder også ladegrepet som liksom ikke vil gli helt så lett, håper dette vil bli lettere og mere silkemykt ettersom børsa blir mere brukt.

 

 

Spar deg penger og tid, sett på en Timney med sidesikring (M98-versjonen passer rett på), orginalavtrekket er laget av viskelær og kan aldri bli bra.

Resten av børsa er grei nok (armeringsjern har enkelte kallt pipene:-)), men heller ikke mer. Jeg solgte min (ga den bort er vel mer riktig) og sporet opp en Brno Fox.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er nok en 222rem der kammeret er brotshet opp til 223rem

 

Jeg fikk min levert med monterte baser og 1" QRW ringer fra Leupold, tror jeg ga 675,- for dem

 

Prøvde i går noe heilmantel fra norma (fågel) og den samlet under 20mm på 100m stående med tofot anlegg på bilpanseret, tror det er mere å hente når avtrekket blir polert, justert og skytter slutter å dirre i lårmusklene, hadde vært artig å fått prøvd å skyte fra en skytebenk med skytestøtte og sandsekker under kolben

 

normal_06092009278.jpg

 

HO HO...se der jeg fikk til å legge inn bildet..HURRA for meg..

Link to comment
Share on other sites

Prøvde i går noe heilmantel fra norma (fågel) og den samlet under 20mm på 100m stående med tofot anlegg på bilpanseret,

 

Jøss! Ikke verst :D !

 

Skal tro om ikke dette kan bli et artig prosjekt for vinteren? Det finnes vel ikke så mange alternativer for den som vil ha en annen stokk, men om noen vet om løsninger tar jeg gjerne i mot tips.

Link to comment
Share on other sites

Eg har ein M85 Lux i 222 rem. Eg er meget fornøgd med børsa. Avtrekket er justert og polert og eg synest det er meget bra. Presisjonen er upåklagelig, best går den faktisk med billige Remington Sp 45grs bulkkuler. Her skyt ein samlingar på 15-20mm. Eg har montert på ein Leupold 2-7x33 i Warne montasjar som passar børsa utmerka. Det einaste eg har å utsette er sikringa som ikkje akkurat kan kallast presis.

Link to comment
Share on other sites

Spar deg penger og tid, sett på en Timney med sidesikring (M98-versjonen passer rett på), orginalavtrekket er laget av viskelær og kan aldri bli bra.

Resten av børsa er grei nok (armeringsjern har enkelte kallt pipene:-)), men heller ikke mer. Jeg solgte min (ga den bort er vel mer riktig) og sporet opp en Brno Fox.

Ja, ja, det var da svært til gledesdreper....

Bytta til Fox? Er ikke kvaliteten på de to omtrent lik?

Link to comment
Share on other sites

Da jeg for noen år siden lurte på å kjøpe en slik hos Jaktdepotet ble jeg sterkt anbefalt

å legge i de få hundrelappene ekstra og heller kjøpe en Howa!

Jeg så gjorde, og den simpelthen elsker jeg.

Prøvde aldri Zastavaen, valgte å stole på selgers ord.

Det skilte som sagt veldig lite, så det var neppe et forsøk på å tjene noen kr ekstra.

Link to comment
Share on other sites

Ja, ja, det var da svært til gledesdreper....

Bytta til Fox? Er ikke kvaliteten på de to omtrent lik?

 

 

Fox ligger langt over M85en i kvalitet! M85 er et godt utgangspunkt om en skal lage seg en snerten liten småvilt/rådyrbørse, men slik den kommer fra fabrikk er den ikke verdt kronene.

Feks kan en godt legge ned noen kroner eller timer i fixing av avtrekk og sikring (sikringen er forresten utrolig dårlig, en blikkbit som ligger løst utenpå avtrekkerhuset..) og få det bra. Men det varer ikke, materialkvaliteten er så dårlig at du må på han igjen etter en stund. Derfor-hiv orginalavtrekket og sett inn et Timney (eller Bold). Skjeftene varierer fra forskalingsplank til OK nøttetre. Løpene er også en historie for seg selv, da jeg plukket ut min (i 7,62) fant vi 3-4 børser hvor løpet var borret skjevt, innvendig overflate varierte fra bra til noe som lignet en vridd rasp.

Kjøp ihvertfall ikke en slik usett eller uten klar avtale om evt retur.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp ihvertfall ikke en slik usett eller uten klar avtale om evt retur.

 

Med tanke på den omtalen Jaktdepotet får her på forumet i dag er det kanskje like greit å hoste opp penger til en CZ... Jeg har uansett tenkt å bytte løp, så kanskje en brukt Fox i .222 blir et bedre valg.

Link to comment
Share on other sites

Feks kan en godt legge ned noen kroner eller timer i fixing av avtrekk og sikring (sikringen er forresten utrolig dårlig, en blikkbit som ligger løst utenpå avtrekkerhuset..) og få det bra. Men det varer ikke, materialkvaliteten er så dårlig at du må på han igjen etter en stund. Derfor-hiv orginalavtrekket og sett inn et Timney (eller Bold).

 

At sikringen og avtrekket er utrolig dårlig som orginal, er helt sant!

En onkel av meg hadde ei slik børse inntil i fjor. Den var veldig fin, svært forsiktig behandlet og den var lite brukt.

Under elgjakta smalt det av to vådeskudd fordi sikringen sviktet. Den ene gangen når han kom såvidt borti hevearmen når han skulle reise seg fra posten. Den andre gangen når børsa sto skolet på et tre. Ingen var i nærheten av den...

Sikringen var på i begge tilfellene. Farlig! :cry:

Etter jakta ble børsa levert til makulering, og en ny Tikka ble kjøpt inn.

Så for all del... få sjekket dette orntlig!

Link to comment
Share on other sites

Får ikke til å sitere jeg men la gå Evert.

Stigningen er etter det jeg kan finne ut er 1:9. Om det er 311 eller 308 løp vites ikke i skrivende stund, spurte på jakt depoet men de viste heller ikke. Skulle ha sjekka det men det er det med tid da, joben tar det meste av fri tiden for tiden jo.

Lader selv med 308 kuler men har ikke helt klart å få den helt store samlinga enda men kansje jeg er kresen.

Rådyrene jeg har skutt har vist ikke merket noen forskjell.

Du kan jo stikke innom å titte på dævelskapen en kveld om du har lyst?

Link to comment
Share on other sites

CZ sine fox og andre modeller er gode børser, har selv en 550 i 6,5x55 og er kjempefornøyd tiltross for vekten, sto med en fox i hånden før jeg kjøpte M85èn, den var sterkt under vurdering, men jeg liker ikke magasinet på foxèn, Hova er også gode våpen, men det var vekt og spesielt lengde som var utslagsgivende for at valget falt på M85èn.

 

Registrerer også at det er mange som har sine meninger i mot M85èn og jeg skal innrømme den langt fra er perfekt, men jeg liker å fikle litt forsiktig med børsene mine, tenke, drømme og vurdere om det kan gjøres forbedringer. Ser at Gledesdreper anbefaler M98 avtrek fra timney eller Bold og det hørtes interesangt ut... 8)

 

Leste for mange år siden (feb 2003) Alf Martin Bråten`s test av 222rem Minimauseren i Jeger Hund & Våpen og ble imponert over at den greide å hente frem 5 reinsdyr på poengskalaen hans, eneste minus han satte dengang var at den bør beddes, mekanismen fikk pluss??? så det måtte ha vært ett annet avtrekk en det jeg fikk på min 2007mod. (greier ikke lengere å finne den testen på nett, har den utskrevet på papir)

 

Magnumlars sier han har polert avtrekket, hvordan gjør man det??? og sluttstykke??? er dette jobb for børsemaker eller kan det gjøres på kjøkkenbordet av en glad amatør???

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...