Jump to content

Våpengarderobe


kjella

Recommended Posts

Ettersom overskriften her kan fortolkes til å gjelde våpengarderoben generelt, og siden trådstarter har fått korrekt svar på sitt spørsmål, så låner jeg tråden litt:

 

Mitt spørsmål gjelder definisjonen av jaktvåpen vs konkurransevåpen. Hvordan skal denne grensen trekkes?

 

Med dagens system skal man vel oppgi et konkret bruksområde pr våpen man søker om, og noen påstår (jeg mener feilaktig) at man ikke kan bruke våpenet til noe annet enn det er omsøkt for. Jeg mener for min del at man fint kan bruke "elgriflen" til seljakt om det er det man vil, uten at noen kan si noe på det.

 

Men hva hvis man finner ut at man vil bruke "elgriflen" til jaktfelt - og kun til jaktfelt (konkurranse), og således vil kjøpe seg en ny elgrifle. Problemstillingen forutsetter at man har fem øvrige jaktvåpen, og at garderoben således er full.

 

Og en annen ting - er det nå virkelig slik at omsøkt bruksområde er registrert hos polisen? jeg vil anta at man iallefall i for noen år tilbake ikke var så nøye på dette her, og at de registrene som eventuelt forefinnes er så som så mht hva som er korrekt.

 

Noen som vet og / eller har erfaringer med dette?

Link to comment
Share on other sites

1. Det er ingen begrensninger vedr det at du bruker våpenet til annet enn det det er søkt om. Selvsagt innenfor det som våpenet er tillatt brukt til (ikke bruk salongen på elg).

 

2. For å få konkurransevåpen holder det ikke med Jegeravgiftskortet. Da må du være medlem av et forbund som har den konkurranseformen du søker om på sitt program.

 

Verre er det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Ok nhd - men nå tar du utgangspunkt i nyerverv av rifle til konkurranse.

 

for å være konkret - for en del år tilbake kjøpte jeg en tikka supersporter - denne ble rett nok omsøkt og ervervet som jaktrifle, og jeg bruker den som "børifle" på hjortejakt.

 

Samtidig er denne meget godt egnet for jaktfelt - hvis jeg da skal kjøpe en ny jaktrifle og få supersporteren "omdefinert" til konkurranserifle, hvordan mener du (og andre) at man da på enklest måte skal gå frem?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp vært borti en lignende problemstilling - det begynte å ta lang tid å få svar på en søknad jeg har inne, så jeg ringte politikammeret for å høre hva som skjedde. Det viste seg at de manglet opplysninger om briksfelt på endel av de våpnene som sto på kortet mitt, så de visste ikke hvordan jeg lå an i forhold til jaktgarderoben. (Tanken på å benytte seg av at både mobilnummer og email-adresse står på skjemaet hadde visst ikke streifet dem... :twisted: ) Vi gikk da gjennom registreringene på telefon, og de la inn bruksfeltopplysningene direkte. Dette skulle tilsi at de kan gjøre dette enkelt og greit. Om de vil er nok avhengig av ditt politikammer.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har "testa" dem litt på dette den etterregistrerte, gamle hagler?

Jeg ble nemlig lurt til å registrere min gamle enkeltløper som jeg kjøpte som 18åring.

Resultat: Jeg har nå 6 registrerte jaktvåpen og skulle gjerne hatt ei heldempa Alms/BRNO.

Kan evt regge om .357mag leveractionen til CAS, men har lyst å kunne bruke denne til rådyrjakt en sjelden gang. :?

Lurer på om jeg skal søke på å få ha 7 våpen med begrunnelse i at jeg har registrert ei hagle som jeg ikke hadde trengt å registrere,

og derfor mener at de bør vise meg litt velvilje tilbake som takk! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...