Jump to content

skyting på plastkanner


Ole_Netland

Recommended Posts

vi skal i dag skyte på blink og diverse andre ting, deriblant spylerkanner fylt med vann, så spørsmålet er hvor mange kannner må til for at vi ikke skal få gjennomskudd feks med 6,5x55 og Oryx på 50 m? er der stor fare for at kula vil gå ut til siden så vi bør ha flere kanner i bredden? hadde ett håp om å finne igjen kuler og se på fasong og restvekter.

Link to comment
Share on other sites

Du kan greie deg med melkekartonger (Attacking Milk Jugs), 4 - 6 stykker i dybden er nok til å stoppe håndvåpenammo, og de har av og til større gjennomtrenging enn ekspanderende rifleammo, spesielt .223...

 

Du kommer LANGT med 60 melkekartonger!

Link to comment
Share on other sites

Du kan greie deg med melkekartonger (Attacking Milk Jugs), 4 - 6 stykker i dybden er nok til å stoppe håndvåpenammo

 

:?:

 

Testet .357mag på spylevæskekanner for ikke lenge siden. Det ble gjennomskyting av 8 kanner..

Med mindre vannet i dine melkekartonger er bunnfrosset vil jeg tro at så godt som all håndvåpenammo suser gjennom 4-6 melkekartonger.

 

Eller får dere fortsatt melka i spann i Orkdal :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Du kan greie deg med melkekartonger (Attacking Milk Jugs), 4 - 6 stykker i dybden er nok til å stoppe håndvåpenammo

 

:?:

 

Testet .357mag på spylevæskekanner for ikke lenge siden. Det ble gjennomskyting av 8 kanner..

Med mindre vannet i dine melkekartonger er bunnfrosset vil jeg tro at så godt som all håndvåpenammo suser gjennom 4-6 melkekartonger. quote]

 

Gikk gjennom MERE is......

 

Men dette var 9mm skutt ut av en P11 med 3" løp og med hullspissammo, eks Cor-Bon.

 

357 slår nok gjennom 8 kanner, fant du igjen noen av kulene hadde de ekspandert?

 

Gjennomskyting er vel mer avhengig av kulevekt enn av energibetraktninger? (massdefart)

Link to comment
Share on other sites

Fant igjen kuler i kanne nr 9. Ingen ekspansjon. Frontier FP 158gr med 15,5gr N110 bak seg.

 

Javel, men da svarer du på et ANNET sp. enn det som diskuteres her, ekspanderende kuler i vannflasker.

 

Vel kjent det at SWC og FP kuler i magnumrevolvere har HØYERE gjennomskytingsevne enn jaktammunisjon i rifle og svært mye høyere enn HP i pistol........

 

Det er en kar som skriver litt om håndvåpenjakt i Afrika her, han forteller om gjennomskyting på gnu, på 70 - 80 meters hold med 44 magnum.....

 

Vi kan trygt gå ut fra at ditt mål 9 kanner representerer noe bortimot absolutt maximum vi kommer bort i.

 

Dreiv å testa akkurat dette med melkekartonger for 8 - 10 år siden, sammen med en gjeng (halv)gale amerikanere, når man har ca 12 tommer i ballistisk gelatin som max, klarer man slett ikke mer i vann, vann er som betong i lydhastighet, ref mythbusters i flere omganger......

 

En interessant og vel dokumentert sak forresten, kle opp flaskene med ei skjorte eller ei dongery, og kulene trenger dypere inn (hulspissen tettes) det kan muligens skje med noen kuletyper og plast også....

Link to comment
Share on other sites

plstkanne skyting er morro det. men desverre fikk vi ikke testet så mye som først var planen, Fosse som skulle vært med på dette ble forhindret fra å komme og så var ikke værgudene på vår side så kronografen måtte bo i bilen. men skjøt en del med 270win og 100 grs rem bulk kuler, disse stoppet i andre kanna, farten var gode 900m og holdet var 120m. skjøt og med 223 og 55 rem bulk hullspiss kuler, disse stoppet og i andre kanna, fart og hold var ca samme her og. 270 kulene oppførte seg ca om ventet, bly og mantel skilte lag men begge ble liggende i andre kanne, restvekt er ikke målt. 223 kula holdt overraskende godt sammen, klart restvekten er vel ikke såååå super da, men den var i ett stykke, diameter ca som ei uekspandert kaliber 30 kule vil jeg tippe. men spreng efekten på første kanne var super på begge disse to.

Link to comment
Share on other sites

Artig Ole!

 

neste gang må du ta med videokamera og debutere på Youtube! :D

 

Det artige er at du har FORSØKT a finne gjennomtrengingsevnen, og har vist at ekspanderende ammo i rifle FUNKER! De fleste andre som skyter på vannkanner, skyter på ei og ei, og lager ikke annet enn litt billig underholdning, uten å lære noe.

 

Jfr innlegget over her, med .357 Magnum revolver og ikke-ekspanderende kuler. Det blir gjennomskyting, og gjennom overraskende mange tommer vann, og i et vilt vil det gi en ganske grov sårkanal (grovrevoler er jo ferdig ekspandert fra ammofabrikken! :D ) med skikkelig utbløding på begge sider.

 

DET viser at revolver-jakt antakelig ikke er så dumt som mange tror, men fellings-mekanismen er litt annerledes enn moderne rifle, en må gripe tilbake til svartkruttrifler (Kammerlader, Remington) for å skjønne noe særlig av det.

 

Nå trengs det bare at flere blir inspirert, og jeg vil faktisk anbefale melkekartonger, det skal ikke mange til, før vi har en mange tommer tykk vegg av vann, og kun de som er direkte påskutt må byttes fra skudd til skudd. Lag en standard kammertest på dette området, så kan vi sammenligne fra landsende til landsende.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje litt OT men jeg pleier å skyte på ei 200 liters plasttønne. Den ligger nede og har 3 hull på ca 15cm i diameter som vender opp. Skyter inn i bunnen og tetter hullet med silikon eller lignende. Så kikker jeg i ned i et av hullene på toppen og stapper armen ned i et av de andre. Tønna er full av vann og og ei sponplate eller to forran tønna funker fint som knokkelerstatter. På sponplata henger blinken, i andre enden står kronografen.

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt å teste kule ekspansjon/inntrennging på 222 og 6,5x55 når jeg får tid.Regner med at spylevæskekanner fylt med vann er en rimelig tøff test sammenlignet med oppblauta telefon kataloger?Har tenkt å prøve på 50 og 100m hold.Er det noen som har bilder av ekspanderte kuler skutt i plastkanner?

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt å teste kule ekspansjon/inntrennging på 222 og 6,5x55 når jeg får tid.Regner med at spylevæskekanner fylt med vann er en rimelig tøff test sammenlignet med oppblauta telefon kataloger?Har tenkt å prøve på 50 og 100m hold.Er det noen som har bilder av ekspanderte kuler skutt i plastkanner?

 

hvis jeg finne igjen kulene (la de i ei lomme) så skal jeg ta noen bilder å legge ut her.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...